Seria Modernizm w Polsce, tom 70
Aż dziw, że nikt dotąd nie zbadał poetyckiej twórczości Tadeusza Różewicza z perspektywy widm i powidoków. Materiału tekstowego, empirycznego jest aż nadto, ale też nie wystarczy go uporządkować i stworzyć taksonomii. Praca Bartosza Kowalika wypełnia tę lukę w badaniach nad Różewiczem w stopniu więcej niż bardzo dobrym. Autor, czytając tę twórczość, nie bada motywiki czy tematu lub metafory, lecz umiejętnie, a niekiedy brawurowo, przeprowadza argument widmontologiczny. Innymi słowy, dowodzi, że cała twórczość Różewicza jest widmontologiczna (w różnej skali i intensywności). Skoro tak, to musi się zmienić dominanta zarówno wewnątrztekstowa, immanentna, jak i analityczna, lekturowa. Kowalik, oddając sprawiedliwość innym badaczkom i badaczom (orientacja w literaturze przedmiotu jest wzorcowa, a umiejętność dyskusji z dotychczasowymi odczytaniami budzi podziw swoją przenikliwością), wprowadza spektralną perspektywę wprost, co czyni całą pracę przejrzystą i przekonującą teoriopoznawczo. Dotyczy to wyboru metajęzyka, a ten dla Kowalika przychodzi ze świata dekonstrukcji w jej najlepszym, źródłowym wydaniu, czyli z pism (zwłaszcza późnych) Jacques’a Derridy. Widma Marksa są tu matrycą, z której wyłaniają się konkretne figury myśli, oraz paradygmatem pewnej „innej wiedzy”, w której autor umieszcza twórczość Różewicza.
prof. dr hab. Jakub Momro
Bartosz Kowalik – doktorant literaturoznawstwa w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończył polonistykę antropologiczno-kulturową w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ. Stypendysta Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, laureat drugiej nagrody Konkursu im. Profesora Czesława Zgorzelskiego. Publikował m.in. w „Tekstach Drugich”, „Przestrzeniach Teorii” i „Ruchu Literackim”.
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
I. „UMARLI STALI / W MOICH OCZACH”. OBRAZY ŻYCIA-ŚMIERCI U RÓŻEWICZA
II. „TO WSZYSTKO JEST SKŁADANIE / KTÓRE SIĘ ZŁOŻYĆ NIE MOŻE”. NIE-MOŻLIWA POEZJA RÓŻEWICZA
III. WIDMA SĄ NAWET W ARKADII
IV. „CZŁOWIEKA TAK SIĘ ZABIJA JAK ZWIERZĘ” – RÓŻEWICZ WOBEC KWESTII ZWIERZĘCEJ
V. ZANIEPOKOJENIE – WIDMA W NOŻYKU PROFESORA
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA
BIBLIOGRAFIA
INDEKS
INFORMACJA O PIERWODRUKACH
SUMMARY
Bartosz Kowalik – doktorant literaturoznawstwa w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończył polonistykę antropologiczno-kulturową w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ. Stypendysta Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, laureat drugiej nagrody Konkursu im. Profesora Czesława Zgorzelskiego. Publikował m.in. w „Tekstach Drugich”, „Przestrzeniach Teorii” i „Ruchu Literackim”.
Tropienie Miłosza. Hermeneutyczna „bio-grafia” Poety
Druga płeć na wygnaniu. Doświadczenie migracyjne w opowieści powojennych pisarek polskich
Feministyczna krytyka literatury w Polsce po 1989 roku. Tekst, dyskurs, poznanie z odmiennej perspektywy
Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku
Irzykowski i inni. Twórczość Fryderyka Hebbla w Polsce 1890-1939
Postać - człowiek - charakter. Modernistyczna personologia w twórczości Zofii Nałkowskiej
Ciało, seksualność, obozy zagłady
Miejsca Leśmiana. Topika recepcji krytycznoliterackiej
Przemoc (w) opowieści
Mapowanie bólu. Lektura – Spojrzenie – Afekt
Pasaż tekstowy. Czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim
Poznawanie i nazywanie. Refleksja cywilizacyjna i epistemologiczna w polskiej poezji modernistycznej
Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL 1944–1968
Trzy dwory. O Pannach z Wilka – prawdziwych, literackich i filmowych
check_circle
check_circle