
Seria Horyzonty Kina
Książka Trzy dwory. O Pannach z Wilka – prawdziwych, literackich i filmowych powstała z fascynacji niezwykłym splotem życia i sztuki, łączącym pobyt siedemnastoletniego Jarosława Iwaszkiewicza w 1911 roku w mazowieckim dworku w Byszewach i przyjaźni z sześcioma braćmi Świerczyńskimi, jego opowiadanie Panny z Wilka, opublikowane w 1932 roku, którego akcję umieścił w fikcyjnym dworku Wilko zamieszkanym przez sześć sióstr, oraz nominowany do nagrody Oscara film Andrzeja Wajdy Panny z Wilka, będący adaptacją opowiadania, zrealizowany w 1978 roku w dworku w Radachówce. Trzy dwory, trzy epoki czasowe, sześciu chłopców i sześć dziewcząt, prawdziwe wydarzenia, ich literacka transpozycja, a potem jeszcze filmowa na zawsze pozostaną już splecione w jedną całość o enigmatycznych „migotliwych sensach”.
Grażyna Stachówna
Moi Dobrodzieje
Wprowadzenie – „żeby widzieć, trzeba wiedzieć”
Rozdział I. Byszewy, 1911 – rodzinne gniazdo
Rozdział II. Wilko, 1932 – opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza
Rozdział III. Radachówka, 1978 – film Andrzeja Wajdy
Realizacja: „ustawianie chrabąszczy w dwuszeregu…”
Trzy nostalgie: pisarza, bohatera, reżysera
Recepcja: „jeden z najlepszych…”
Zakończenie – co może dać czas?
Filmografia
Bibliografia (wybrana)
Indeks nazwisk
Indeks filmów
Spis ilustracji
Grażyna Stachówna – odkąd zakończyła pracę w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ i stała się niefrasobliwą professor emerita, zresetowała listę swych publikacji i zaczęła liczyć je na nowo. I tak w 2021 roku opublikowała książkę Jańcioland i okolice. Filmowe światy Jana Jakuba Kolskiego, w 2023 – Piekła Innego. Filmowe adaptacje Upiora Opery Gastona Leroux, w 2025 – Trzy dwory. O Pannach z Wilka – prawdziwych, literackich i filmowych, a za czas jakiś może uda się jej przygotować czwartą poświęconą filmom Pedra Almodóvara. Poza tym pisuje dla przyjemności artykuły o filmach operowych do kwartalnika „Aria”. Jest wierną fanką stuprocentowego Anglika, Benedicta Cumberbatcha, oraz dwu Irlandczyków, Cilliana Murphy’ego i Andrew Scotta, niecierpliwie czeka na ósmy tom opowieści o prywatnym detektywie Cormoranie Strike’u, słucha oper belcantowych w najlepszych wykonaniach i „króla” Elvisa Presleya, nadal z pasją dzierga na drutach szaliki dla przyjaciół (zrobiła ich już 77).
W cieniu Imperium Wschodzącego Słońca. Japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w Azji Wschodniej
Nowy film japoński
Piekła Innego. Filmowe adaptacje "Upiora Opery" Gastona Leroux
Mistrzowie kina japońskiego
Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji
Kino postradzieckie. Trauma doświadczenia sowieckiego w rosyjskich filmach fabularnych po 1991 roku
Nostalgia, solidarność, (im)potencja. Obrazy polskiej migracji w kinie europejskim (od niepodległości do współczesności)
Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956-1968
„Proszę to wyciąć”, czyli historia scen wyciętych z polskich filmów w pierwszym ćwierćwieczu PRL - wyd. II popr.
Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina
Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady
Historia narracji filmowej
W stronę metafizyki. Pisma Wybrane, tom I
„Proszę to wyciąć”, czyli historia scen wyciętych z polskich filmów w pierwszym ćwierćwieczu PRL - wyd. II popr.
Literatura i jej konteksty
„Czyim to jestem wymysłem?” Ja – niedokończony projekt. Poezje
check_circle
check_circle