Seria Horyzonty Kina
Książka Trzy dwory. O Pannach z Wilka – prawdziwych, literackich i filmowych powstała z fascynacji niezwykłym splotem życia i sztuki, łączącym pobyt siedemnastoletniego Jarosława Iwaszkiewicza w 1911 roku w mazowieckim dworku w Byszewach i przyjaźni z sześcioma braćmi Świerczyńskimi, jego opowiadanie Panny z Wilka, opublikowane w 1932 roku, którego akcję umieścił w fikcyjnym dworku Wilko zamieszkanym przez sześć sióstr, oraz nominowany do nagrody Oscara film Andrzeja Wajdy Panny z Wilka, będący adaptacją opowiadania, zrealizowany w 1978 roku w dworku w Radachówce. Trzy dwory, trzy epoki czasowe, sześciu chłopców i sześć dziewcząt, prawdziwe wydarzenia, ich literacka transpozycja, a potem jeszcze filmowa na zawsze pozostaną już splecione w jedną całość o enigmatycznych „migotliwych sensach”.
Grażyna Stachówna
Moi Dobrodzieje
Wprowadzenie – „żeby widzieć, trzeba wiedzieć”
Rozdział I. Byszewy, 1911 – rodzinne gniazdo
Rozdział II. Wilko, 1932 – opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza
Rozdział III. Radachówka, 1978 – film Andrzeja Wajdy
Realizacja: „ustawianie chrabąszczy w dwuszeregu…”
Trzy nostalgie: pisarza, bohatera, reżysera
Recepcja: „jeden z najlepszych…”
Zakończenie – co może dać czas?
Filmografia
Bibliografia (wybrana)
Indeks nazwisk
Indeks filmów
Spis ilustracji
Grażyna Stachówna – odkąd zakończyła pracę w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ i stała się niefrasobliwą professor emerita, zresetowała listę swych publikacji i zaczęła liczyć je na nowo. I tak w 2021 roku opublikowała książkę Jańcioland i okolice. Filmowe światy Jana Jakuba Kolskiego, w 2023 – Piekła Innego. Filmowe adaptacje Upiora Opery Gastona Leroux, w 2025 – Trzy dwory. O Pannach z Wilka – prawdziwych, literackich i filmowych, a za czas jakiś może uda się jej przygotować czwartą poświęconą filmom Pedra Almodóvara. Poza tym pisuje dla przyjemności artykuły o filmach operowych do kwartalnika „Aria”. Jest wierną fanką stuprocentowego Anglika, Benedicta Cumberbatcha, oraz dwu Irlandczyków, Cilliana Murphy’ego i Andrew Scotta, niecierpliwie czeka na ósmy tom opowieści o prywatnym detektywie Cormoranie Strike’u, słucha oper belcantowych w najlepszych wykonaniach i „króla” Elvisa Presleya, nadal z pasją dzierga na drutach szaliki dla przyjaciół (zrobiła ich już 77).
Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956-1968
Nostalgia, solidarność, (im)potencja. Obrazy polskiej migracji w kinie europejskim (od niepodległości do współczesności)
Jańcioland i okolice. Filmowe światy Jana Jakuba Kolskiego
Przerwane emancypacje. Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968-1982
W cieniu Imperium Wschodzącego Słońca. Japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w Azji Wschodniej
Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego
Filmowe zarządzanie pamięcią. Kino polskie 2005–2020 o historii najnowszej
Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym
Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał
Kino swoimi słowami
Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji
Mistrzowie kina japońskiego
Niewidzialne filmy, uparci debiutanci
ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego
Koniec złudzeń. Film wobec Marca ‘68
W stronę metafizyki. Pisma Wybrane, tom I
„Proszę to wyciąć”, czyli historia scen wyciętych z polskich filmów w pierwszym ćwierćwieczu PRL - wyd. II popr.
Literatura i jej konteksty
check_circle
check_circle