Zombi i pishtaco we współczesnej literaturze hispanoamerykańskiej (1990–2020)
Zombi i pishtaco we współczesnej literaturze hispanoamerykańskiej (1990–2020)
ISBN
978-83-242-4190-3
ISBN E-book
978-83-242-6887-0
Wydanie
1
Rok wydania
2025
Premiera
2025-11-28
Liczba stron
276
Format
140x205
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 28.11.2025
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 28.11.2025
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Seria Studia Latynoamerykańskie Uniwersytetu Jagiellońskiego

Zombi – który wywodzi się z haitańskiego vodu, choć współczesny kształt zyskał za sprawą amerykańskiej popkultury i dziś zachowuje luźny związek z pierwowzorem – oraz pishtaco – andyjski potwór wytapiający tłuszcz ze swoich ofiar – to dwie monstrualne istoty należące do bogatego imaginarium Ameryki Łacińskiej. W hispanoamerykańskiej literaturze potwory te pojawiają się na większą skalę tak naprawdę od niedawna; boom na prozę o żywych trupach nabrał tempa pod koniec pierwszej dekady bieżącego stulecia; w przypadku pishtacos tradycje są dłuższe, ale literacki korpus wciąż pozostaje szczupły. Fabuły im poświęcone, najczęściej utrzymane w konwencji grozy, postapokaliptycznej katastrofy, rzadziej satyry, przy uważniejszej lekturze odsłaniają złożoną problematykę: dialogują z tym, co globalne, podnosząc lokalne kwestie, budują narodowe fantazje i odsłaniają kompleksy, stają się metaforycznym narzędziem do opisywania współczesnych stosunków społecznych, do refleksji natury politycznej i rozliczeń z przeszłością. Badając hispanoamerykańskie teksty o inwazjach żywych trupów, polityczne i socjologiczne alegorie z udziałem zombi oraz przetwarzające ludową tradycję opowieści o andyjskich podrzynaczach, autor pokazuje, w jaki sposób współczesna literatura popularna z Ameryki Łacińskiej kreśli niejednoznaczny portret swojego regionu, kulturowych przemian i społecznych aspiracji.

Marta Kania: Słowo wstępne
Wprowadzenie

1. Zombi w literaturze
1.1. Sukces zombi i jego przyczyny
1.2. Charakterystyka i geneza
1.3. Zombi w literaturze hispanoamerykańskiej
1.3.1. Uwagi wstępne: literatura zombi w Hiszpanii
1.3.2. Literatura zombi w Argentynie
1.3.3. Literatura zombi w Meksyku
1.3.4. Literatura zombi w Chile
1.3.5. Literatura zombi w Peru
1.3.6. Literatura zombi w innych krajach hispanoamerykańskich i w Brazylii
1.3.7. Ogólna charakterystyka hispanoamerykańskiej literatury zombi

2. Warianty apokalipsy: hispanoamerykańskie fabuły o inwazji żywych trupów
2.1. Scenariusze pandemii zombi
2.1.1. Meksyk
2.1.2. Peru
2.1.3. Chile
2.1.4. Argentyna
2.1.5. Kolumbia
2.1.6. Wenezuela
2.2. Konkluzje: apokalipsa Z po latynosku?

3. Zombi metaforyczny
3.1. Zombi polityczny
3.1.1. Zombi peroniści i desaparizombis (Argentyna)
3.1.2. Zombi i przemoc (Meksyk)
3.2. Wszyscy jesteśmy zombi: kapitalizm, nuda i konsumpcja
3.3. Zombi wraca do korzeni (Karaiby)
3.3.1. Zombi w vodu
3.3.2. Zombi jako element karaibskiego stereotypu
3.3.3. Zombi jako niewolnik – Mayra Montero, Przybądź, ciemności
3.3.4. Czujący zombi – Pedro Cabiya, Malas hierbas (Złe zioła)
3.3.5. Literatura zombitude, czyli Karaiby w oczach własnych i cudzych

4. Pishtaco
4.1. Charakterystyka pishtaco
4.1.1. Folklor andyjski
4.1.2. Wygląd i praktyki
4.1.3. Genealogia
4.1.4. Interpretacja: trauma kulturowa
4.1.5. Obecność w kulturze współczesnej
4.2. Pishtaco w literaturze regionalistycznej
4.2.1. Wilfredo Silva Mudarra, Entre brujas y pishtacos (Wśród wiedźm i pishtacos)
4.2.2. Ruben Spetale Hernandez, Antologia de mitos, leyendas y relatos ancashinos (Antologia mitów, legend i opowieści z Ancash)
4.2.3. Leyendas tenebrosas del Peru (Mroczne legendy Peru)
4.3. Pishtaco i realizm społeczny – Dante Castro Arrasco, Tierra de pishtacos (Ziemia pishtacos)
4.4. Pishtaco jako metafora – Mario Vargas Llosa, Lituma w Andach
4.4.1. Mario Vargas Llosa a kontekst andyjski
4.4.2. Lituma w Andach
4.4.3. Postać pishtaco
4.4.4. Terroryzm i potwory

5. Co nam mówią hispanoamerykańskie potwory: siedem uwag

Bibliografia
Informacja o pierwodrukach
Indeks nazwisk

 

Tomasz Pindel

Tomasz Pindel (1976), hispanista, tłumacz literatury hiszpańskojęzycznej, publicysta. Prowadzi blog literacki i książkową audycję w RMF Classic. Autor powieści  (Czy to się nagrywa?, 2011), biografii Maria Vargasa Llosy (Znak, 2014), a także książki literaturoznawczej (Zjawy, szaleństwo i śmierć. Fantastyka i realizm magiczny w literaturze hispanoamerykańskiej, Universitas, 2004 i 2014). Jest redaktorem serii Las Américas: nieznana klasyka literatury latynoskiej.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Zombi i pishtaco we współczesnej literaturze hispanoamerykańskiej (1990–2020)
Książka
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 28.11.2025
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book
Zapowiedź
Powiadom o dostępności
Dostępne od 28.11.2025
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...