
Gustaw Bychowski i Alberta Szalita to polsko-żydowscy lekarze i psychoanalitycy z Warszawy. We wrześniu 1939 roku obojgu udało się wydostać z bombardowanej stolicy. Ucieczka Bychowskiego przez Wilno, Szwecję i Japonię do Nowego Jorku trwała dwa lata. Do Polski już nie wrócił. Inaczej Szalita, która w czasie wojny znalazła się w Związku Sowieckim i w 1945 roku powróciła do kraju. Rok później wyemigrowała do USA ‒ skłonił ją do tego panujący w Polsce antysemityzm. Oboje jako psychoanalitycy działali przez kilkadziesiąt lat w Nowym Jorku, ale w konkurujących i zwalczających się Instytutach Psychoanalitycznych. W odróżnieniu od dominującej w powojennej Ameryce ortodoksyjnej psychoanalizy zaczęli pracować z chorymi na psychozę i z Ocalałymi z Zagłady.
Mimo swoich nowatorskich pomysłów klinicznych i koncepcji teoretycznych nie zaistnieli w świecie psychoanalitycznym i zostali zapomniani. Autorka książki bada przyczyny tego „zapomnienia”, kreśląc ich portrety na tle dziejów psychoanalizy w kontekście społecznym i kulturowym.
Ta książka jest dziełem niezwykłym na polskim rynku. Już sam pomysł Autorki, by stworzyć derridiańskie „potencjalne archiwum obecności i nieobecności psychoanalizy w Polsce” obiecuje oniryczną podróż w czasie i przestrzeni ścieżkami kształtowanymi życiem i działalnością psychoanalityków żydowskiego pochodzenia z Polski, postaci wybitnych, a niemal nieznanych. Książka napisana przez Ewę Kobylińską-Dehe, filozofkę i psychoanalityczkę o zacięciu historycznym, przywraca pamięć o nich, a poprzez stosowaną przez Autorkę metodę mikronarracji staje się świadectwem czasów odrzucenia i zaprzeczenia.
Z recenzji prof. Małgorzaty Sachy
Ta książka to fascynująca opowieść o powikłanych losach Bychowskiego i Szality, psychoanalityka i psychoanalityczki żydowskiego pochodzenia, urodzonych na ziemiach polskich, którzy znaleźli się po wojnie na emigracji w Stanach Zjednoczonych. Zarazem jest to opowieść o tym, jak ich losy splotły się z tragiczną historią naszego kraju, w której największą katastrofą była w XX wieku Zagłada. Ukazując te przepołowione przez wojnę biografie, autorka stawia pod koniec książki pytanie: jak to się stało, że psychoanaliza nie stała się częścią polskiej tradycji kulturowej. Dlaczego ten nurt odegrał u nas rolę marginalną, a dorobek jego pionierów został zapomniany? Próbuje na nie odpowiedzieć, wskazując na trudności polskiego społeczeństwa z żałobą, czyli przepracowaniem traumatycznych doświadczeń bycia nie tylko ofiarą, ale i sprawcą. Wypierając tę świadomość, pozostajemy w błędnym kole zniewolenia przez przeszłość.
prof. Paweł Dybel
Ewa Kobylińska-Dehe – dr hab., profesorka Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, psychoanalityczka, filozofka i kulturoznawczyni, profesorka wizytująca w International Psychoanalytic University w Berlinie, superwizorka i wykładowczyni we Frankfurckim Instytucie Psychoanalitycznym, analityczka szkoleniowa w Instytucie im. Anny Freud we Frankfurcie. Główne obszary jej zainteresowań naukowych to psychoanaliza w kontekście kulturowej nowoczesności, filozoficzny wymiar psychoanalizy, cielesność w psychoanalizie, rozumienie sceniczne, granice reprezentacji. Najnowsze publikacje: Corporeality and Dream-Talk (2024), Ist die Welt aus den Fugen geraten? Psychoanalyse für eine überförderte Gesellschaft (2024), Thinking Cure: Jewish Psychoanalyst Alberta Szalita, from Warsaw to New York (2024), Mensch ohne Welt. Vor der Stummheit zur Grundmelodie der Seele (2025), Psychoanaliza bez seksu. Seks bez fantazji (2025), Psychoanaliza i prawda (2025).
I. Wprowadzenie
1. Zapisy pamięci: przeniesienie – konstelacje – scena czytania
2. Europa Środkowa jako mityczne i biograficzne miejsce narodzin psychoanalizy
II. Pasja życia. Gustaw Bychowski – polsko-żydowski psychoanalityk między Starym i Nowym Światem
1. Monika
2. Trzy poetyki
3. Jekels – pierwszy „apostoł” Freuda w Polsce
4. Różnica losów
5. Rodzina, Wiedeń, Warszawa – ponowna wyprawa w dwudziestolecie
6. Ojciec i syn
7. Bychowski u Mortkowiczów
8. Matka Gustawa i matki w psychoanalizie
9. Uniwersytety Gustawa i droga do psychoanalizy
10. Bychowski w międzywojennej Warszawie
11. Metafizyka i schizofrenia
12. Ucieczka z Polski
13. Po wojnie w Nowym Jorku
14. „Najdroższa Janeczko, ukochana Haneczko, ślę Wam słowa miłości”
15. Syn i ojciec
16. Pacjenci Bychowskiego
17. Pasja do literatury: Słowacki – Whitman – Proust
18. Bychowski i Fenichel
19. Psychologia „ja” i era Hartmanna
20. Poza głównym nurtem
21. Psychotherapy of Psychosis
22. Psychiatra i psychoanalityk
23. Zmodyfikowane techniki psychoanalityczne i latentna psychoza
24. Psychoanaliza i Zagłada
25. Praca Bychowskiego z Ocalałymi
26. Dyktatorzy i Zło w człowieku
27. Romans z życiem
III. Siła losu. Alberta Szalita, żydowska lekarka z Warszawy – psychoanalityczka w Ameryce
1. Co się wydarzyło w 1942 roku?
2. „Amazing story”?
3. Ucieczka z Warszawy
4. Praca w Gułagu i Uzbekistanie
5. Hotel Metropol
6. Ponownie Polska
7. Praca z displaced persons
8. „Uciekałam przed żałobą, ale żałoba mnie dopadła”
9. Klinika psychoz w Chestnut Lodge
10. Frieda i Alberta
11. O używaniu i nadużywaniu empatii
12. Znaczenie literatury dla psychoanalizy
13. Seminarium o formach uzależnienia u schizofreników
14. Elastyczność settingu i zakończenie psychoanalizy
15. Krytyka modelu intensywnej terapii w Chestnut Lodge i przeprowadzka do Nowego Jorku
16. Psychoza, trauma i Zagłada
17. Kliniczne i teoretyczne koncepcje Alberty Szality. Podejście epistemologiczne
18. Psychoanaliza jako thinking cure
19. Psychointegracja
20. Znaczenie intuicji w psychoanalizie
21. Pani N.
22. Powtórna psychoanaliza
23. Jakość obecności – terapia pary i rodziny
24. Mądrość starości: Jak zostać i pozostać psychoanalitykiem?
25. Spalone mosty?
IV. Epilog. Polska i psychoanaliza – niezdolność do żałoby? A co z Erosem?
Bibliografia
Bibliografia pism Gustawa Bychowskiego
Bibliografia pism Alberty Szality i prac o niej
Bibliografia ogólna
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle