• Nowy
Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL 1944–1968
Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL 1944–1968

Tłumaczenie
ISBN E-book
978-83-242-6872-6
ISBN
978-83-242-4174-3
Wydanie
1
Rok wydania
2025
Premiera
2025-07-04
Liczba stron
316 + 268 ilustr.
Format
150x235
Książka
-20%
63,20 zł
79,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 63,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf)
47,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 47,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

PREZENTACJA (kliknij miniaturę okładki):

Legitymizacja_artystyczna_plakatu

Czy plakat jest dziełem sztuki, a jego autor artystą? Jeśli tak, to co lub kto o tym decyduje? Chodzi o formę plakatu, jego estetykę, a może wykształcenie autora lub zdanie krytyków bądź marszandów? Czy plakat na wystawie to już dzieło sztuki czystej, czy tylko wizytująca muzeum sztuka ulicy? W jaki sposób polski plakat – będący swobodną, ekspresyjną formą graficzną, powiązaną z zachodnią sztuką nowoczesną i przekraczającą granice pomiędzy grafiką a malarstwem – zdobył tak znaczącą pozycję artystyczną w komunistycznej Polsce, gdzie sztuka podlegała cenzurze i propagandowym wytycznym partii?  

Katarzyna Matul zabiera nas w złożony i fascynujący świat wzajemnych powiązań i relacji pomiędzy sztuką a polityką, które rzucają nowe światło na fenomen artystyczny nazywany powszechnie „polską szkołą plakatu”. Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL to jej doktorat, obroniony w 2018 roku na Uniwersytecie w Lozannie. Jest pokłosiem badań Autorki w nieanalizowanych wcześniej archiwach publicznych i prywatnych oraz pierwszą w historiografii naukową analizą polskiego plakatu z punktu widzenia kilku uzupełniających się perspektyw: krytyki artystycznej, wystawiennictwa oraz szkolnictwa artystycznego w kontekście nowej konfiguracji przestrzeni politycznej PRL z jej ideologią, polityką kulturalną, gospodarką pozbawioną wolnego rynku, specyficzną sytuacją artstyczną oraz międzynarodowymi napięciami zimnowojennymi.

*

Praca Katarzyny Matul pozwala na stworzenie modelu badań nad plakatem nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami.

prof. Philippe Kaenel, Uniwersytet w Lozannie

Katarzyna Matul - historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, była kuratorka Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, stypendystka Swiss National Foundation, w 2018 roku na Uniwersytecie w Lozannie obroniła doktorat Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL: praktyki, dyskursy i instytucje (1944–1968). Zajmuje się badaniem sztuki i projektowania graficznego po 1945 roku w perspektywie historii sztuki, historii społecznej i kulturowej oraz socjologii sztuki. Autorka książek: Jak to było możliwe? O powstawaniu Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (Universitas, 2015), De la résistance à l'autonomie, L'affiche polonaise face au réalisme socialiste 1944–1954 o polskim plakacie socrealizmu (Szwajcarskie Wydawnictwa Akademickie Alphil, 2023) oraz Légitimation artistique de l’affiche en République populaire de Pologne 1944–1968 (Presses universitaires de Rennes, 2025).

Z „polską szkołą plakatu” kojarzonych jest wielu artystów, między innymi Tadeusz Trepkowski, Henryk Tomaszewski, Józef Mroszczak, Jan Lenica, Wojciech Fangor, Wojciech Zamecznik i Roman Cieślewicz. Status plakatu jako dzieła sztuki wydają się zgodnie potwierdzać zarówno eksperci, jak i laicy. Wystarczy przejrzeć liczne publikacje, albumy, artykuły prasowe i teksty w katalogach, w których często powracają słowa takie jak „sztuka” czy „dzieło sztuki”. O nobilitacji tego środka ekspresji świadczą też niezliczone wystawy polskiego plakatu w kraju i za granicą. Ich zwieńczeniem były: organizacja Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie w 1966 roku oraz utworzenie dwa lata później Muzeum Plakatu w Wilanowie.

Fragment książki

Podziękowania

Wprowadzenie

Tło badań, cele i założenia

Problematyka i zagadnienia

Sztuka i polityka

Plakaty

Koncepcja „polskiej szkoły plakatu” a geografia artystyczna

Obszar badań

Źródła

Plan pracy

Krytyka artystyczna plakatu

Czy krytyka artystyczna jest skuteczną formą legitymizacji?

Granice krytyki artystycznej w ustrojach demokratycznym i komunistycznym

Miejsce krytyki w strukturacji dóbr w ustrojach demokratycznym i komunistycznym

Wolność wypowiedzi krytyków w ustrojach demokratycznym i komunistycznym

Kim są krytycy sztuki?

Przegląd czasopism literackich, artystycznych i kulturalnych publikujących recenzje plakatów

Jan Lenica – krytyk plakatu

Dział „Grafika”

Pomieszanie krytyki i teorii

Kryteria ideologii w czasach socrealizmu

„Drobiny buntu” – artykuły Jana Lenicy w „Nowej Kulturze”

Krytyk kontestator a krytyk „dyżurny”

Dyskusje wewnętrzne i publiczne

Rada Artystyczno-Programowa

Realna zdolność legitymizacji artystycznej

Krytycy – robotnicy, chłopi i żołnierze

Krytyk laik

Magazyn „Polska / La Pologne / Poland / Polen / Polonia / Pol’sza…”

Plakat jako narzędzie propagandowe w czasach zimnej wojny

Informacja i propaganda

Wydawnictwo w Językach Obcych „Polonia” i Agencja „Interpress”

„Amerykańskie marzenie” a „polskie marzenie”

„Life” i „Polska”

„Polska” i „Pol’sza”

Materializm fotografii reklamowej na łamach magazynu „Life”

Kontra idealizm plakatu w „Polsce”

Plakat

Demokratyczne, antykomercyjne, autorskie i dostępne dla mas dzieło sztuki

Reprodukcje plakatów jako ilustracje i narzędzie propagandowe

„Polska sztuka plakatu”

Magazyn „Projekt”

Plakat jako dzieło sztuki par excellence „nowoczesnej”

Inna nowoczesność

Plakat „nowoczesny”

„Propaganda estetyczna” i koncepcja „polskiej szkoły plakatu”

Nowa hierarchia artystyczna

Recenzje plakatów

Z ulicy do muzeum

Wystawy plakatu

Od „wystawy propagandowej” do trwałej sztuki

Kilka uwag historiograficznych i metodologicznych

Demokratyczne muzeum sztuki

Tak zwane sztuki niskie oraz instytucje kultury w ustrojach demokratycznym i komunistycznym

Plakat i tak zwane sztuki niskie na „wystawach propagandowych” w okresie socrealizmu

I Ogólnopolska Wystawa Plakatu (1953)

Od wystawy „propagandowej” do edukacji estetycznej

II Wystawa Ilustracji, Plakatu i Drobnych Form (1955)

Legitymizacja polityczna grupy „formalistów” i bronione przez nią kryteria oceny

„Wystawy jako reprezentacje władzy”

Wystawy plakatu politycznego i kulturalnego

Plakat – „sztuka trwała”

Propaganda polityczna – propaganda kulturalna

Wystawy plakatu za granicą

„Polski plakat” w NRD i RFN (1950–1951)

Plakat jako obiekt wystawienniczy i propagandowy

„Výstava Polský plakát” w Pradze (1954)

„An Exhibition of Polish Posters” w Stanach Zjednoczonych (1955)

Wystawa polskich plakatów w Palais des Expositions w Genewie (1955)

Postulat godnej przestrzeni wystawienniczej dla plakatu

Muzeum Plakatu w Wilanowie

Nowoczesne muzeum dla „nowoczesnej” sztuki

Utworzenie Muzeum Plakatu

Jaka powinna być architektura dla plakatu – obiektu muzealnego

Inauguracja pierwszego na świecie muzeum plakatu

Jaki rodzaj scenografii wybrać dla wystaw w Muzeum Plakatu

Jakie plakaty i jakie wystawy pokazywać w Muzeum Plakatu

Plakaty i plakaciści w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych

Sztuki „wysokie” i „niskie” w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych

Hierarchia artystyczna w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych

Przed II wojną światową i po niej

Stworzenie nowych pracowni projektowania graficznego

W tym pracowni plakatu

Starania Józefa Mroszczaka i Henryka Tomaszewskiego

Zapewnienie autonomii Wydziałowi Grafiki

(Autonomiczny) Wydział Grafiki

Status plakatu w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych

W odniesieniu do innych sztuk

Zawód „plakacista”

Kształcenie „plakacisty” w pracowni Henryka Tomaszewskiego

Między malarstwem a projektowaniem graficznym

Uniezależnienie się plakatu od grafiki warsztatowej i reklamy

Zakończenie

Cztery etapy

Zakres i metody legitymizacji artystycznej

Centralna rola artystów plakatu

Strategie legitymizacji „nowoczesnego” plakatu

Dyskurs towarzyszący legitymizacji artystycznej plakatu

Rodzaj plakatu, jaki zyskał uznanie

Jego związki z obowiązującą ideologią

Bibliografia

Archiwa i dokumentacja

Wywiady

Opracowania, artykuły, katalogi wystaw

Katalogi wystaw polskiego plakatu w Polsce i za granicą

Aneksy

Spis ilustracji

Indeks osób, instytucji, czasopism i pojęć

Katarzyna Matul

Katarzyna Matul - historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, była kuratorka Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, stypendystka Swiss National Foundation, w 2018 roku na Uniwersytecie w Lozannie obroniła doktorat Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL: praktyki, dyskursy i instytucje (1944–1968). Zajmuje się badaniem sztuki i projektowania graficznego po 1945 roku w perspektywie historii sztuki, historii społecznej i kulturowej oraz socjologii sztuki. Autorka książek: Jak to było możliwe? O powstawaniu Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (Universitas, 2015), De la résistance à l'autonomie, L'affiche polonaise face au réalisme socialiste 1944–1954 o polskim plakacie socrealizmu (Szwajcarskie Wydawnictwa Akademickie Alphil, 2023) oraz Légitimation artistique de l’affiche en République populaire de Pologne 1944–1968 (Presses universitaires de Rennes, 2025).

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Legitymizacja artystyczna plakatu w PRL 1944–1968
Książka
-20%
63,20 zł
79,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 63,20 zł
Duża ilość w magazynie
E-book (pdf)
47,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 47,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...