Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl
Dyskusje wokół „różnicy seksualnej” stały się jednym z podstawowych motywów współczesnej humanistyki i filozofii. Wynika to nie tylko z rosnącego oddziaływania na te dziedziny koncepcji feministycznych. Istotny jest wpływ tradycji psychoanalitycznej, gdzie podziałowi na płeć męską i żeńską już wcześniej przyznano kluczowe znaczenie w procesie kształtowania się tożsamości kulturowej jednostki. W książce autor stara się pokazać, jak dalece popularne dzisiaj rozróżnienie na sex i gender oraz rozliczne feministyczne koncepcje „różnicy seksualnej” mają swoje źródło w teorii Freuda. I to mimo iż jest on w nich często ostro krytykowany. Innym ważkim punktem odniesienia jest psychoanaliza Lacana, który w swoim nauczaniu starał się zerwać z niektórymi patriarchalnymi przesądami Mistrza. Ostatecznie w procesie kształtowania się ludzkiej tożsamości pozostaje w dzisiejszej psychoanalizie, feminizmie, jak i też w filozofii otwarta. Przyglądając się bliżej współczesnym ujęciom tego podziału, łatwo zauważyć, że różnią się one od siebie zasadniczo, niekiedy wręcz wykluczają się w swoich założeniach (E. Lévinas, J. Lacan, J. Derrika, L. Irigaray, S. Agacinski, J. Butler, J. Kristeva i inni). Ale też właśnie dlatego kwestia „różnicy seksualnej” jest w dzisiejszej humanistyce tak żywo dyskutowana i pojawiają się coraz to nowe jej ujęcia.
Innego rodzaju pytania i wątpliwości nasuwają się w odniesieniu do feministycznej tradycji myślenia o różnicy seksualnej, której skrajne bieguny wyznaczają narcystyczny kult kobiecości, dominujący w nurcie écriuture féminine (Irigaray,Cixous) oraz "kontruktywistyczna" relatywizacja rozróżnienia męskie-żeńskie w pracach Butler. Najdalej w przezwyciężaniu tych jednostronności idzie Kristeva, która, zrywając z fantazmatycznym determinizmem "pisania kobiecego" zachowuje rozróżnienie męskie-żeńskie w perspektywie genealogii samego logosu. Nawązując do jej koncepcji, autor książki stara się w jej końcowych partiach zarysować własne ujęcie, wykraczające zarówno poza przesądy patriarchalizmu, jak i różne koncepcje poczęte z ducha feminizmu.
Spis treści
Wstęp
Część I
Czy logos ma płeć?
Rozdział I
Filozofia i kwestia różnicy seksualnej
Rozdział II
Dylematy feminizmu
Rozdział III
Feminizm, liberalizm, marksizm
Część II
Freud. Seksualność. Płeć. Kobieta
Rozdział I
Ból seksualności
Rozdział II
Grzech psychoanalizy i histeria kobiet
Część III
Lacan i jego diagram
Rozdział I
Hieroglify Innego w psychoanalizie Lacana
Rozdział II
Diagram różnicy seksualnej Lacana
Rozdział III
Jeszcze wokół diagramu
Część IV
W imię ojca czy matki?
Rozdział I
Figura ojca u Freuda i Lacana
Rozdział II
W imię matki! Postfeministyczne krytyki Freuda i Lacana
Rozdział III
A jednak tatuś! (Tyle że symboliczny)
Część V
Płeć logosu, Między „męską” metaforą i „kobiecą” metonimią
Rozdział I
Filozoficzne tło pytania o płeć i „różnicę seksualną: w psychoanalizie i feminizmie
Rozdział II
Pytanie o relację „kobiecego” i „męskiego’ w kulturze
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Summary
check_circle
check_circle