MODERNIZM W POLSCE. Tom 21
Irzykowski i inni to pierwsza i oryginalna próba określenia znaczenia twórczości Fryderyka Hebbla (uznawanego obok Ibsena za prekursora literatury modernistycznej) dla odbiorców polskich w okresie 1890-1939. Przedstawiając studentów germanistyki we Lwowie (jednym z nich był Karol Irzykowski), kierowanej w latach 1883-1910 przez austriackiego profesora Richarda Marię Wernera (m.in. wydawcę dzieł Fryderyka Hebbla), autorka analizuje zjawisko przekazywania idei w relacji mistrz-uczeń, mechanizmy kształtowania (a także instrumentalizowania) literackiego kanonu. Wnikliwy opis spotkania Karola Irzykowskiego z myślą Fryderyka Hebbla, inspirującą Irzykowskiego do określenia własnej formuły nowoczesności, zawiera wiele cennych i nowych spostrzeżeń badawczych. Dodatkowym walorem książki jest wykorzystanie nieznanych, bogatych materiałów archiwalnych, dokumentujących obecność kultury niemieckiej w Galicji do 1939 roku.
Literatura jako ćwiczenie duchowe. Dzieło Czesława Miłosza w perspektywie postsekularnej
Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku
Zmysł formy. Sytuacje, przypadki, interpretacje polskiej poezji XX wieku
Szukanie dotyku. Problematyka ciała w polskiej poezji współczesnej
Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci
Być agentem wiecznej idei. Przemiany poglądów estetycznych Debory Vogel
Oblicza miejsca. Topiczne i atopiczne wyobrażenia przestrzeni w poezji Juliana Przybosia
Postać - człowiek - charakter. Modernistyczna personologia w twórczości Zofii Nałkowskiej
Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora
Tadeusz Różewicz i nowoczesna tożsamość
Szczęśliwe winy teolingwizmu. Polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej
Inna krytyka
Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej
Wybór pism estetycznych (Stanisław Witkiewicz)
Obraz, który nas zniewala. Współczesne ujęcia języka wobec esencjalizmu i problemu referencji
Wybór pism estetycznych (Stanisław Brzozowski)
check_circle
check_circle