Pierwsza monografia naturalistycznej dramaturgii europejskiej i polskiej, będąca zarazem próbą oryginalnego odczytania ponad stu utworów (m.in. Zoli, Strindberga, Hauptmanna, Czechowa, Zapolskiej, Kisielewskiego, Nowaczyńskiego, Rittnera). Książka prezentująca historię naturalistycznego prądu, prowadzi czytelnika przez kolejne "akty" dramatu operującego metodą "totalnego mimetyzmu" i psychoterapeutycznego szoku, niektórych swoistym epilogiem są niektóre działania "nowych brutalistów".
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ PIERWSZA
NATURALISTYCZNY DRAMAT EUROPEJSKI
Akt pierwszy. Francuski naturalizm werystyczny
Ekspozycja. Historia i teoria
Rozwinięcie: prefiguracja i (czy)spełnienia. Goncourtowie, Zola, Becque
Finał aktu. Teatr wolny i "zjadliwe sztuki"
Akt drugi. Skandynawski naturalizm psychoanalityczny
Przybysz z daleka. Henryk Ibsen
August Strindberg. Walka płci i mózgów
Akt trzeci. Niemiecki naturalizm "konsekwentny i sentymentalny. Perypetie i kulminacja
Przygotowanie i teoria
"Konsekwentny naturalizm" Arno Holza i Johannesa Schlafa
Kulminacja. Gerhart Hauptmann
Rozproszenie pozbawione pointy i pamflety
Akt czwarty. Rosyjskie naturalistyczne utopie. Między zbawieniem a rewolucją
Chrześcijańsko-naturalistyczna ekspozycja. Ciemna potęga Lwa Tołstoja
Anagnoryzm. Utopia pracy i naturalistyczny impresjonizm Czechowa
Rozwiązanie. Od naturalizmu społecznego do realizmu socjalistycznego - dramaturgia Maksyma Gorkiego
CZĘŚĆ DRUGA
DRAMAT POLSKI: NATURALIZM OBŁASKAWIONY
Wprowadzenie w sytuację dramatyczną
Akt pierwszy. W chłopskim milieu
Libido i kuchnia
Pożądanie ziemi
Akt drugi. W bankach, fabrykach i redakcjach. Polski homo politicus
Homo oeconomicus. Idealista czy "nowy człowiek"?
W sieciach polityki
Współczesny "le peuple"
Akt trzeci. W kręgu domowej lampy
Dojrzewanie i (czy) deprawacja
Kłamstwo, kołtuństwo i głupota
Ucieczki w sztukę
Zakończenie
Epilog
Bibliografia omówionych tekstów dramatycznych
Indeks
check_circle
check_circle