STUDIA LATYNOAMERYKAŃSKIE UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO. Nr 9
Od przyłączenia do Stanów Zjednoczonych w połowie XIX wieku teren południowo-zachodnich stanów USA, określany mianem Southwestu, stał się miejscem dynamicznych transformacji kulturowej i rasowej identyfikacji grupowej społeczności meksykańskiej. Dużą uwagę badaczy przykuło wyłonienie się świadomości Chicano w latach 1960. i 1970. Książka Tożsamość na pograniczu kultur. Meksykańska grupa etniczna w Stanach Zjednoczonych podejmuje temat tożsamości narodowej człownków grupy meksykańskiej na terenie Southwestu oraz jej przemian od czasu zakończenia Ruchu. Zarysowuje również istniejące obecnie w USA typy tożsamości narodowej grupy meksykańskiej. Książkę uzupełnia studium przypadku miasta San Diego.
Spis treści
Spis tabel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Wykaz najczęściej używanych skrotów . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
I.
Przemiany grupy etnicznej a procesy asymilacji . . . . . . .. . . 23
1. Meksykańska grupa etniczna. Problemy definicyjne. .. . . .23
2. Procesy asymilacyjne meksykańskiej grupy etnicznej . . .37
2.1. Procesy asymilacyjne w społeczeństwie amerykańskim.
Podejście teoretyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
2.2. Grupa meksykańska w świetle modeli procesów
asymilacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
II.
Teoretyczne ujęcie świadomości narodowej . . . . . . . . . . . . . 49
1. Problematyka narodu i nacjonalizmu . . . . . . . . . . . . .. . . . 49
1.1. Definicje i teorie powstania narodu i nacjonalizmu . . . . 49
1.2. Problematyka narodu amerykańskiego
i meksykańskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
2. Problematyka świadomości i tożsamości narodowej . . . . .65
2.1. Świadomość narodowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
2.2. Tożsamość narodowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
2.3. Elementy tożsamości narodowej . . . . . . . . . . .. . . . . . . . 75
3. W stronę typologii tożsamości narodowej meksykańskiej
grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . 93
3.1. Rodzaje świadomości narodowej i trzy poziomy analizy .93
3.2. Typologia tożsamości narodowej meksykańskiej
grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100
3.3. Poziom jednostkowy badania tożsamości narodowej . .103
III.
Przemiany meksykańskiej grupy etnicznej na południowym
zachodzie Stanów Zjednoczonych do 1975 roku.
Perspektywa historyczna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
1. Narodziny Southwestu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 105
1.1. Okres hiszpański i wojna o niepodległość Meksyku . . .106
1.2. Wojna amerykańsko-meksykańska (1846-48)
i narodziny Southwestu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109
2. Ewolucja świadomości grupy meksykańskiej
do Ruchu Chicanos. Korzenie polityki Chicanos . . . . . . . . .117
2.1. Pokolenie Założycieli (1849-1900)
i świadomość La Raza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
2.2. Pokolenie Imigrantów (1901-1930). „Meksyk za granicą”
(Mexico de afuera) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
2.3. Pokolenie Mexican-Americans (1931-1964).
Lojalni obywatele amerykańscy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132
3. Dojrzewanie społeczności w latach 1960. i 1970. . . . . 141
3.1. Powstanie Pokolenia Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
3.1.1. Czynniki zewnętrzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
3.1.2. Czynniki wewnątrzgrupowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
3.2. Ruch Chicanos (1965-75). Rys historyczny. . . . . . . . 152
3.2.1. Głowni liderzy Ruchu i ich działalność . . . . . . . . . . . .153
3.2.2. Ruch studentów Chicano . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
4. Podsumowanie.
Ewolucja tożsamości grupowej meksykańskiej
grupy etnicznej w latach 1848-1975 . . . . . . . . . . . . .. . . . . 171
IV.
Świadomość narodowa Chicanos w czasie Ruchu Chicanos
(1965-1975) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
1. W poszukiwaniu nowej tożsamości . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
1.1. Kryzys tożsamości Mexican Americans w Kalifornii. . .179
1.2. Ideologia Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
1.2.1. Nacjonalizm kulturowy w Stanach Zjednoczonych. . .183
1.2.2. Nacjonalizm kulturowy Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . 185
1.3. Debata ideologiczna – nacjonalizm kulturowy
a nacjonalizm rewolucyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190
2. Świadomość narodowa Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
2.1. Przywłaszczona przeszłość? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
2.2. Rasa metyska. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .201
2.3. Kultura Chicanos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
2.3.1. Meksykańskie i azteckie dziedzictwo kulturowe.
Symbole Chicanos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
2.3.2. Murale Chicanos jako ekspresja
świadomości grupowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
2.4. Wspólne dążenia i cele. Uczucia wobec grupy. . . . . . . 218
3. Rola liderów w kształtowaniu świadomości Chicano. . . . 223
3.1. Retoryka aktywistów politycznych . . . . . . . . . . . . . . . . 223
3.2. Intelektualiści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . 230
V.
Współczesna świadomość narodowa meksykańskiej
grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .233
1. Zmiany demograficzne, społeczno-kulturowe i polityczne na
południowym zachodzie USA po 1975 r. . . . . . . . . . . . . .. . . 233
1.1. Imigracja z Meksyku i jej wpływ na przeobrażenia
w kraju i regionie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
1.2. Regulacje prawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
1.2.1. Regulacje prawne w Kalifornii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
1.2.2. Tendencje w regionie Southwestu i w kraju . . . . . .. . 261
1.2.3. Nowe problemy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
2. Współczesna świadomość narodowa meksykańskiej
grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 269
2.1. Ogólne tendencje w kraju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
2.1.1. Imigranci z Meksyku w Stanach Zjednoczonych . . . 271
2.1.2. W stronę asymilacji ze społeczeństwem
amerykańskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
2.1.3. Hispanics/Latinos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .280
2.1.4. Tożsamość lokalna – Hispanos z Nowego Meksyku. 286
2.2. Kierunki przemian świadomości Chicano. . . . . . . . . . . 290
2.2.1. Ponadnarodowa tożsamość Hispanics/Latinos. . . .. 292
2.2.2. Powrót do tożsamości lokalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
2.2.3. Współcześni Chicanos oraz Mexicanos . . . . . . . . . . 304
2.3. Kontrowersje wokół La Republica del Norte .. . . . . . . . 304
3. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . 308
VI.
Studium przypadku . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . . . . 313
1. Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
1.1. Miejsce studium przypadku. San Diego . . . . . . . . . . . .313
1.2. Grupa badawcza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
1.3. Metody badawcze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325
1.4. Cel studium przypadku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
2. Przemiany tożsamości narodowej Chicanos . . . . . . . . . .327
2.1. Współcześni Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 327
2.1.1. Identyfikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327
2.1.2. Stosunek do symboli Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . 339
2.1.2.1. Aztlan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
2.1.2.2. Etnogeneza, azteckie mity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342
2.1.2.3. Rasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
2.1.2.4. Kultura rdzenna i meksykańska . . . . . . . . . . . . . . . 348
2.1.2.5. Uczucia wobec grupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
2.1.2.6. Interesy grupowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . 366
2.1.2.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372
2.2. Mexicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372
2.2.1. Organizacja La Union del Barrio (UdB) . . . . . . . . . . . 373
2.2.1.1. Przemiany świadomości narodowej . . . . . . . . . . . . .381
2.2.2. Meksykanie w UdB. Christian Ramirez . . . . . . . . . . . 392
3. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .403
Załącznik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .415
Notki biograficzne respondentów
(w kolejności alfabetycznej) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
Źródła pierwotne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .421
Dokumenty administracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .421
Dokumenty prawa stanowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423
Dokumenty programowe Ruchu Chicanos
oraz inne teksty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423
Dokumenty oraz artykuły dostępne na stronie organizacji
La Union del Barrio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423
check_circle
check_circle