Tożsamość na pograniczu kultur. Meksykańska grupa etniczna w Stanach Zjednoczonych
Tożsamość na pograniczu kultur. Meksykańska grupa etniczna w Stanach Zjednoczonych
ISBN
978-83-242-0783-1
ISBN E-book
978-83-242-1920-9
Rok wydania
2007
Liczba stron
470
Format
A5
Oprawa
miękka
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
5,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

STUDIA LATYNOAMERYKAŃSKIE UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO. Nr 9

 

Od przyłączenia do Stanów Zjednoczonych w połowie XIX wieku teren południowo-zachodnich stanów USA, określany mianem Southwestu, stał się miejscem dynamicznych transformacji kulturowej i rasowej identyfikacji grupowej społeczności meksykańskiej. Dużą uwagę badaczy przykuło wyłonienie się świadomości Chicano w latach 1960. i 1970. Książka Tożsamość na pograniczu kultur. Meksykańska grupa etniczna w Stanach Zjednoczonych podejmuje temat tożsamości narodowej człownków grupy meksykańskiej na terenie Southwestu oraz jej przemian od czasu zakończenia Ruchu. Zarysowuje również istniejące obecnie w USA typy tożsamości narodowej grupy meksykańskiej. Książkę uzupełnia studium przypadku miasta San Diego.

 

 

Spis treści

 

Spis tabel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5

Wykaz najczęściej używanych skrotów . . . . . . . . . . . . . . . . .  7

Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  11

I.

Przemiany grupy etnicznej a procesy asymilacji . . . . . . .. . . 23

1. Meksykańska grupa etniczna. Problemy definicyjne. .. . . .23

2. Procesy asymilacyjne meksykańskiej grupy etnicznej . . .37

2.1. Procesy asymilacyjne w społeczeństwie amerykańskim.

Podejście teoretyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37

2.2. Grupa meksykańska w świetle modeli procesów

asymilacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

II.

Teoretyczne ujęcie świadomości narodowej . . . . . . . . . . . . . 49

1. Problematyka narodu i nacjonalizmu . . . . . . . . . . . . .. . . . 49

1.1. Definicje i teorie powstania narodu i nacjonalizmu . . . . 49

1.2. Problematyka narodu amerykańskiego

i meksykańskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

2. Problematyka świadomości i tożsamości narodowej . . . . .65

2.1. Świadomość narodowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66

2.2. Tożsamość narodowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

2.3. Elementy tożsamości narodowej . . . . . . . . . . .. . . . . . . . 75

3. W stronę typologii tożsamości narodowej meksykańskiej

grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . 93

3.1. Rodzaje świadomości narodowej i trzy poziomy analizy .93

3.2. Typologia tożsamości narodowej meksykańskiej

grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100

3.3. Poziom jednostkowy badania tożsamości narodowej . .103

III.

Przemiany meksykańskiej grupy etnicznej na południowym

zachodzie Stanów Zjednoczonych do 1975 roku.

Perspektywa historyczna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

1. Narodziny Southwestu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 105

1.1. Okres hiszpański i wojna o niepodległość Meksyku . . .106

1.2. Wojna amerykańsko-meksykańska (1846-48)

i narodziny Southwestu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109

2. Ewolucja świadomości grupy meksykańskiej

do Ruchu Chicanos. Korzenie polityki Chicanos . . . . . . . . .117

2.1. Pokolenie Założycieli (1849-1900)

i świadomość La Raza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

2.2. Pokolenie Imigrantów (1901-1930). „Meksyk za granicą”

(Mexico de afuera) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

2.3. Pokolenie Mexican-Americans (1931-1964).

Lojalni obywatele amerykańscy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132

3. Dojrzewanie społeczności w latach 1960. i 1970. . . . .  141

3.1. Powstanie Pokolenia Chicanos . . . . . . . . . . . . .  . . . . . 141

3.1.1. Czynniki zewnętrzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  142

3.1.2. Czynniki wewnątrzgrupowe . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . 149

3.2. Ruch Chicanos (1965-75). Rys historyczny. . . . . . . . 152

3.2.1. Głowni liderzy Ruchu i ich działalność . . . . . . . . . . . .153

3.2.2. Ruch studentów Chicano . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160

4. Podsumowanie.

Ewolucja tożsamości grupowej meksykańskiej

grupy etnicznej w latach 1848-1975 . . . . . . . . . . . . .. . . . . 171

IV.

Świadomość narodowa Chicanos w czasie Ruchu Chicanos

(1965-1975) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179

1. W poszukiwaniu nowej tożsamości . . . . . . . . . . . . .  . . . . 179

1.1. Kryzys tożsamości Mexican Americans w Kalifornii. . .179

1.2. Ideologia Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183

1.2.1. Nacjonalizm kulturowy w Stanach Zjednoczonych. . .183

1.2.2. Nacjonalizm kulturowy Chicanos . . . . . . . . . . . . .  . . 185

1.3. Debata ideologiczna – nacjonalizm kulturowy

a nacjonalizm rewolucyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .190

2. Świadomość narodowa Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

2.1. Przywłaszczona przeszłość? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

2.2. Rasa metyska. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .201

2.3. Kultura Chicanos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  204

2.3.1. Meksykańskie i azteckie dziedzictwo kulturowe.

Symbole Chicanos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208

2.3.2. Murale Chicanos jako ekspresja

świadomości grupowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  211

2.4. Wspólne dążenia i cele. Uczucia wobec grupy. . . . . . . 218

3. Rola liderów w kształtowaniu świadomości Chicano. . . . 223

3.1. Retoryka aktywistów politycznych . . . . . . . . . . . . . . . . 223

3.2. Intelektualiści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225

4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . 230

V.

Współczesna świadomość narodowa meksykańskiej

grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .233

1. Zmiany demograficzne, społeczno-kulturowe i polityczne na

południowym zachodzie USA po 1975 r. . . . . . . . . . . . . .. . . 233

1.1. Imigracja z Meksyku i jej wpływ na przeobrażenia

w kraju i regionie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  238

1.2. Regulacje prawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245

1.2.1. Regulacje prawne w Kalifornii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246

1.2.2. Tendencje w regionie Southwestu i w kraju . . . . . .. . 261

1.2.3. Nowe problemy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 267

2. Współczesna świadomość narodowa meksykańskiej

grupy etnicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 269

2.1. Ogólne tendencje w kraju . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . 269

2.1.1. Imigranci z Meksyku w Stanach Zjednoczonych . . .  271

2.1.2. W stronę asymilacji ze społeczeństwem

amerykańskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275

2.1.3. Hispanics/Latinos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .280

2.1.4. Tożsamość lokalna – Hispanos z Nowego Meksyku. 286

2.2. Kierunki przemian świadomości Chicano. . . . . . . . . . .  290

2.2.1. Ponadnarodowa tożsamość Hispanics/Latinos. .  . .. 292

2.2.2. Powrót do tożsamości lokalnej . . . . . . . . . . . . . . . .  . 296

2.2.3. Współcześni Chicanos oraz Mexicanos . . . . . . . . . . 304

2.3. Kontrowersje wokół La Republica del Norte .. . . . . . . . 304

3. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . 308

VI.

Studium przypadku . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . . . . 313

1. Wprowadzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . 313

1.1. Miejsce studium przypadku. San Diego . . . .  . . . . . . . .313

1.2. Grupa badawcza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . .  . . 323

1.3. Metody badawcze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325

1.4. Cel studium przypadku. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . 326

2. Przemiany tożsamości narodowej Chicanos . . . . .  . . . . .327

2.1. Współcześni Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 327

2.1.1. Identyfikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .327

2.1.2. Stosunek do symboli Chicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . 339

2.1.2.1. Aztlan. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340

2.1.2.2. Etnogeneza, azteckie mity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342

2.1.2.3. Rasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345

2.1.2.4. Kultura rdzenna i meksykańska . . . . . . . . . . . . . . . 348

2.1.2.5. Uczucia wobec grupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . 355

2.1.2.6. Interesy grupowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . 366

2.1.2.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . 372

2.2. Mexicanos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . 372

2.2.1. Organizacja La Union del Barrio (UdB) . . . . . . . . . . . 373

2.2.1.1. Przemiany świadomości narodowej . . . . . . . . . . . . .381

2.2.2. Meksykanie w UdB. Christian Ramirez . . . . . . . . . . . 392

3. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . 399

Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .403

Załącznik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .415

Notki biograficzne respondentów

(w kolejności alfabetycznej) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415

Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 421

Źródła pierwotne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .421

Dokumenty administracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .421

Dokumenty prawa stanowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423

Dokumenty programowe Ruchu Chicanos

oraz inne teksty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423

Dokumenty oraz artykuły dostępne na stronie organizacji

 

La Union del Barrio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  423


Anna Kaganiec-Kamieńska

Anna Kaganiec-Kamieńska – anglistka i hispanistka, doktor nauk społecznych w zakresie socjologii. Adiunkt w Zakładzie Ameryki Łacińskiej Instytutu Amerykanistyki i Studiów Polonijnych  Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na relacji między językiem a tożsamością oraz na polityce językowej w Ameryce Łacińskiej i USA. Zajmuje się także grupą latynoską w Stanach Zjednoczonych.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Tożsamość na pograniczu kultur. Meksykańska grupa etniczna w Stanach Zjednoczonych
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
5,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...