Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl
https://www.wyczerpane.pl/modernizm-artystyczny-i-powtorzenie-proba-reinterpretacji.html
HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 67
Często przyjmuje się, że modernizm artystyczny ukonstytuował się w opozycji do powtórzenia, że zyskał tożsamość dzięki wykluczeniu go ze wszystkich swych sfer, rządzonych nakazem inwencji oraz kreacji tego, co nowe. Punktem wyjścia książki Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji jest pytanie o to, czy wykluczenie powtórzenia w sztuce nowoczesnej było i - co ważniejsze - w ogóle mogło być efektywne. W oparciu o inspiracje płynące z filozofii Deleuze'a i Derridy, jak również ze współczesnego dyskursu estetycznego autor rozwija projekt "heurystyki powtórzenia", ukazując powtórzenie - zawsze paradoksalnie powiązane ze zdarzeniem różnicy bądź inności - jako konstytutywny wymiar kluczowych praktyk i zagadnień modernizmu. Odkrycie wielości różnorodnych, jednostkowych postaci powtórzenia pociąga za sobą reinterpretację takich choćby zagadnień, jak rewolucja modernistyczna, unizm czy sztuka in situ. W efekcie pozwala spojrzeć w odmienny sposób na modernizm jako wewnętrznie złożone dziedzictwo, którego przyszłość pozostaje dziś do rozstrzygnięcia bądź teź wynalezienia.
Tomasz Załuski - ukończył historię sztuki i filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Pracownik Zakładu Teorii i Historii Sztuki w Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi. Autor i tłumacz tekstów poświęconych m.in. współczesnej filozofii francuskiej oraz sztuce modernistycznej i współczesnej.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Filozofia powtórzenia
1.1 Wprowadzenie
1.2 Powtórzenie jako problem w filozofii Gilles'a Deleuze'a
1.3 Powtórzenie jako iterowalność w filozofii Jacques'a Derridy
1.4 Podsumowanie i wnioski
Rozdział 2. Powtórzenie a elementy reinterpretacji modernizmu we współczesnym dyskursie estetycznym
2.1 Wprowadzenie
2.2 Rosalind Krauss: oryginalność awangardy i modernizmu
2.3 Umberto Eco: pozaestetyczny sens awangardy
2.4 Arthur Danto: różnica między sztuką i nie-sztuką
2.5 Jean-Luc Nancy: motyw końca sztuki
2.6 Podsumowanie i wnioski
Rozdział 3. Heurystyka powtórzenia i praktyki artystyczne modernizmu
3.1 Wprowadzenie
3.2 Edouard Manet: rewolucja modernistyczna
3.3 Władysław Strzemiński i Katarzyna Kobro: unizm
3.4 Daniel Buren: sztuka in situ
3.5 Podsumowanie i wnioski
Zakończenie
Podziękowania
Spis ilustracji
Bibliografia
Indeks pojęć
Indeks nazwisk
Nota bibliograficzna
Summary
check_circle
check_circle