Przypadająca na lata 1949-1955 epoka socrealizmu postrzegana jest jako czas upadku literatury polskiej. Dziedzictwem socrealizmu jest mnóstwo utworów pozbawionych artystycznych wartości, po które czytelnik współczesny z pewnością nie sięgnie. Ale w okresie tym powstały również utwory ważne dla literatury i kultury polskiej w ogóle. Mam tutaj na myśli Dziennik 1954 i Złego Leopolda Tyrmanda, a więc dzieła, które do dnia dzisiejszego cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem czytelników, co poświadczają kilkudziesięciotysięczne nakłady. Niestety, utwory te, jak dotąd, nie doczekały się pełnego badawczego ujęcia i wciąż stanowią dla literaturoznawców swego rodzaju zagadkę...
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
1.Kategoria karnawału u Bachtina
1.Bachtinowski model karnawału
2.Kategoria karnawału i badania nad powieścią. Literatura skarnawalizowana
3.Karnawałowość Rabelais'go
4.Kategoria karnawału jako narzędzie badawcze
2.Karnawalizacja nienazwana. O recepcji Dziennika 1954
3.Dziennik i karnawał - wprowadzenie
4.Poetyka karnawału w Dzienniku 1954
1.Tyrmand i karnawalizacja
2.PRL jako karnawałowy " świat na opak"
3.PRL jako "wesołe straszydło"
4.Karnawał na co dzień
5.Maski Leopolda Tyrmanda
1.Maska karnawałowa
2.Leopold Tyrmand-Stańczyk stalinizmu
3.Ofiara ustroju
4.Antykomunista
5.Samotnik
6.Kobieciarz
6. Recepcja Złego. Związki powieści z socrealizmem
7.Zły i karnawalizacja powieści produkcyjnej
1.Dziennik 1954 jako "zapowiedź" Złego
2.Karnawalizacja schematu fabularnego
3.Karnawałowi bohaterowie Złego
4.Karnawalizacja świata przedstawionego
Wykaz tekstów przywołanych w książce
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle