Problematyka ogrodu zajmuje istotne miejsce w tradycji kultury europejskiej. Współczesne znaczenie i czytelność funkcji ogrodu odwołuje się do estetycznych i światopoglądowych wizji ukształtowanych do końca XVIIw. Przy takim założeniu mamy do czynienia z trwale określonym figuratywnym modelem znaczeń reprezentowanym w sztuce i literaturze. Dokonujące się pod koniec tego okresu zmiany w sztuce ogrodowej musiały odnieść się w sposób polemiczny w swych propozycjach kształtowania przestrzeni ( regularny ogród francuski, krajobrazowy ogród angielski) do wcześniej uformowanego toposu ogrodu. Mimo zmian w rozumieniu relacji natury i człowieka oraz wyboru ogrodu angielskiego jako przestrzeni romantyków, współczesne pojęcie ogrodu wydaje się nienaruszone. Pojawia się zatem pytanie, na ile owe zmiany rozpoczęte na początku XVIII wieku, utwierdzone późniejszym doświadczeniem romantyków, mogłyby mieć wpływ na dzisiejszy zakres przeobrażeń kulturowych?...
Spis treści
Mariusz Gołąb
Ogród – ekologiczna mediacja a przemiany tekstu kultury. Wstęp
Bożena Tokarz
Ogrody transwersalne (przyczynek do tematu)
Małgorzata Liszewska
Idea natury a przestrzeń ogrodu
Anna Gomóła
Przestrzeń ogrodu – przestrzeń mediacji
Ewa Kosowska
Metafizyka gazonu
Magdalena Rembowska-Płuciennik
W ogrodach zmysłów. Znaczenie topiki ogrodu dla kulturowych
reprezentacji zmysłów
Anna Chromik-Krzykawska
Czystość linii: higiena a renesansowy ogród
Ivo Pospišil
Obraz parku-ogrodu a alternatywa ewolucji literackiej
(między Anglią, Rosją a Morawami)
Jarosław Płuciennik
Nowożytne indywidualizmy a ogrody Marvella
Piotr Domeracki
Filozofia ogrodu jako filozofia samotności
Aneta Chmiel
Uprawne tak się z zaniedbanym miesza. O manierystycznych związkach
natury i sztuki w ogrodzie Armidy według Torquata Tassa
Anna Śliwa
Natura ubóstwiona. Przemiany w rośliny w Metamorfozach
Owidiusza jako temat w sztuce
Agnieszka Skoczylas
Mowa kwiatów w obyczaju i literaturze
Marie-Luise Egbert
Ogród jako sceneria i temat w najnowszej prozie angielskiej
Krystyna Wojtynek-Musik
„Ametystowe ogrody” w Herodiadzie Stéphane’a Mallarmégo
Magdalena Zdrada-Cok
Drzewo, kłącze, kamień Inspiracje filozoficzne
w koncepcji ogrodu Michela Tourniera
Michela Tourniera, Michał Krzykawski
Przestrzeń parku, przestrzeń pisma Park Philippe’a Sollersa
Krystyna Krawiec-Złotkowska
Ogrody w poezji Wacława Potockiego na tle kultury dawnej Europy
Anna Kapusta
Assunta C.K. Norwida jako hortus conclusus
Justyna Bajda
Poetyckie ogrody Kazimierza Tetmajera
Ewa Grzęda
Ścieżki ogrodu botanicznego jako przedmiot inspiracji literackiej
Natalia LeMann
Nostalgia – pamięć – ogród. W ogrodzie pamięci Joanny
Olczak-Ronikier jako dyskurs podwójny: historii i pamięci
Louise PeLLeTier
Ogrody namiętności w XVIII wieku
Pavol Koprda
„Ogród – miejsce ogrodzone” jako metoda twórcza
Dominik Zieliński
Ogród pałacu Linderhof – wielokulturowe fascynacje
Ludwika II Bawarskiego
Jacek Nowakowski
Dwóch ogrodników. Hieronima Boscha i Lecha Majewskiego
Ogród rozkoszy ziemskich
Barbara Olaszek
„Cała Rosja jest naszym sadem”. Powracający motyw ogrodu
u pozytywistów rosyjskich
Tomasz Nakoneczny
Ogrody w dramatach Antona Czechowa
Urszula Aszyk
Teatr chcę ci uczynić z tych ogrodów. O Calderonowskim
przedstawianiu ogrodu w dramacie i na scenie
Piotr Olkusz
Ogród teatralizacji – trzy wielkie święta w Wersalu Ludwika XIV
Anna Kuligowska-Korzeniewska
Teatry ogrodowe („zielone”) w dawnej Polsce
Indeks osób
Noty o autorach i redaktorach
Cena detaliczna: 44,00 zł
check_circle
check_circle