Seria EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY, Tom X
X tom serii „Edukacja nauczycielska polonisty” zawiera 34 teksty dedykowane profesor Jadwidze Kowalikowej z okazji 40-lecia pracy naukowej. Cenne dla dydaktyki języka polskiego dokonania prof. Kowalikowej uhonorowali uniwersyteccy przyjaciele i uczniowie artykułami, które łączy wspólny motyw – troska o dobrą edukację na wszystkich poziomach kształcenia. Prace zamieszczone w jubileuszowym tomie poszerzają wiedzę polonistów w zakresie badań nad językiem, literaturą i kulturą. Książka prezentuje aktualne problemy kształcenia językowego i kompetencji komunikacyjnej (wartościowanie, język młodzieży, neologizmy słowotwórcze w polityce, błędy językowe etc.) oraz kształcenia literacko-kulturowego (nowe spojrzenie na dzieła literatury polskiej i inne teksty kultury).
SPIS TREŚCI
PROFESOR JADWIGA KOWALIKOWA - PORTRET NIEOFICJALNY
-
Jadzia [Stanisław Bortnowski]
-
Spotkanie z pracami naukowymi Jadwigi Kowalikowej [Maria Madejowa]
O JĘZYKU I KSZTAŁCENIU JĘZYKOWYM
-
Nowe aspekty kompetencji komunikacyjnej [Urszula Żydek-Bednarczuk]
-
Wartościowanie w kształceniu językowym (dla licealistów) [Halina Wiśniewska]
-
Ortografia a wymowa, czyli czego nauczyciel polonista uczyć musi [Halina Kurek]
-
Interpretacja szyku wyrazów i zdań w dawnych gramatykach języka polskiego. Uwagi i konstatacje wstępne [Jerzy Podracki]
-
O niektórych anglicyzmach w języku młodzieży [Renata Przybylska]
-
Neologizmy słowotwórcze w polityce (dyplomatek, merdia, wykształciuch) [Bogusław Dunaj]
-
Kognitywny obraz nadziei w rozumieniu uczniów szkół średnich [Edward Polański, Jolanta Bujak-Lechowicz]
-
Z badań nad związkami frazeologicznymi z komponentem nazw barw w języku uczniów (wyniki badań i propozycje dydaktyczne) [Danuta Krzyżyk, Helena Synowiec]
-
Dyskurs dydaktyczny w uniwersyteckim nauczaniu gramatyki [Janina Labocha]
-
Problematyka językoznawczych prac magisterskich początku XXI wieku na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego [Zofia Cygal-Krupa]
-
O słownictwie Mickiewicza jako postaci literackiej (na przykładzie Legionu S. Wyspiańskiego) [Władysław Śliwiński]
-
O internetowej pedagogice językowej. Uwagi nieobiektywne [Mirosław Skarżyński]
-
Błędy językowe "wiecznie żywe" [Jan Godyń]
-
Gotowe pieniądze, gotowe, gotowizna, gotówka i ich historia w języku polskim [Aleksander Zajda]
-
Moiściewy, Wielgomozno Pani...! (o gwarowych wykrzyknikach angażujących emocjonalnie odbiorcę) [Kazimierz Sikora]
-
Wikipedia jako źródło wiedzy językoznawczej [Elżbieta Mańczak-Wohlfeld]
-
Jak rozwijać i doskonalić uczniowską sprawność tworzenia tekstu - projekt metody pracy [Ewa Nowak]
-
Stylistyczno-składniowy aspekt nominalizacji a kształcenie językowe [Wojciech Strokowski]
-
Święci w podhalańskich przysłowiach [Maciej Rak]
O LITERATURZE I KSZTAŁCENIU KULTURALNO-LITERACKIM
-
Czarodziejska lipa z Czarnolasu [Franciszek Ziejka]
-
"Przestrzeń wewnętrzna" liryków Leopolda Staffa [Aniela Książek-Szczepanikowa]
-
Uwagi o celack kształcenia polonistycznego w szkołach średnich [Zenon Uryga]
-
O kształtowaniu tożsamości narodowej w procesie edukacji polonistycznej. Refleksje i kontrowersje [Barbara Myrdzik]
-
Dziecko w krajobrazie miasta, fikcyjność i rzeczywistość [Barbara Dyduch]
-
Sztuka dźwięków a sztuka kolorów [Henryk Kurczab]
-
Retoryka obrazu poetyckiego i malarskiego jako budowanie iluzji w figurach dyskursu i w figurach obrazu [Anna Pilch]
-
Arcydzieła niepoprawne, czyli o potrzebie krytycznego czytania [Anna Janus-Sitarz]
-
Nowele Henryka Sienkiewicza w adaptacjach teatralnych [Halina Kosętka]
-
Mów i pisz po polsku - tytuły podręczników gimnazjalnych do języka polskiego [Krystyna Data, Ewa Horwath]
-
Homiletyka - teologia przepowiadania czy nauka o podstawach? [ks. Wiesław Przyczyna, ks. Gerard Siwek]
-
Osobliwy XIX-wieczny elementarz rosyjski dla polskich dzieci auutorstwa Władysława Choroszewskiego na tle procesu rusyfikacji społeczeństwa polskiego [Maria Strycharska-Brzezina]
-
"Cracovia Sacra" (zarys problematyki) [Stanisław Dziedzic]