Książka poświęcona jest zagadnieniu nauczania języka i kultury polskiej we włoskich uniwersytetach. Jest to pierwsza tego typu praca o charakterze przekrojowym, napisana na podstawie badań przeprowadzonych wśród profesorów, lektorów i studentów polonistyki włoskiej. Zebrany przez autorkę materiał pozwolił na nowe spojrzenie na uniwersyteckie studia polonistyczne we Włoszech: motywacje i oczekiwania studentów oraz sukcesy i problemy w pracy lektorów i kierowników polonistyk włoskich.
Urszula Marzec - absolwentka komparatystyki literackiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracowała jako lektorka kontraktowa na Uniwersytecie w Udine (2007/2008), obecnie naucza języka polskiego na Uniwersytecie w Turynie. Od października 2007 r. jest doktorantką na Wydziale Polonistyki UJ.
SPIS TREŚCI
Od redaktora serii
1. WSTĘP
1.0. Pomysł badań
1.1. Cel badań
1.2. Próba badawcza
1.3. Metodologia i realizacja badań
2. WYNIKI ANKIET PROFESORSKICH
2.0. Osadzenie studiów polonistycznych w strukturach uniwersyteckich
2.1. Kadra polonistyczna
2.2. Przedmioty o charakterze polonistycznym
2.3. Liczebność studentów włoskich polonistyk
2.4. Współpraca z polskimi uczelniami
2.5. Biblioteki
2.6. Działania uniwersytetów na rzecz promocji języka i kultury polskiej we Włoszech
2.7. Konferencje naukowe
2.8. Liczebność absolwentów włoskich polonistyk w latach 2002-2006
2.9. Podsumowanie
3. WYNIKI ANKIET LEKTORSKICH
3.0. Charakterystyka respondentów
3.0.1. Dane społeczne
3.0.2. Wykształcenie i kwalifikacje zawodowe lektorów
3.1. Staż pracy
3.2. Zakres działalności dydaktycznej w uniwersytecie
3.3. Podręczniki i pomoce naukowe
3.4. Nauczanie sprawności i podsystemów języka
3.5. Samoocena lektorów w zakresie własnej działalności dydaktycznej
3.6. Podsumowanie
4. WYNIKI ANKIET STUDENCKICH
4.0. Charakterystyka respondentów
4.0.1. Dane społeczne
4.0.2. Rodzaj i rok studiów
4.0.3. Dziedziny studiów reprezentowane przez respondentów
4.0.4. Pochodzenie studentów
4.0.5. Język ojczysty studentów
4.1. Egzamin maturalny
4.2. Długość nauki języka polskiego
4.3. Przeduniwersytecki kontakt z polszczyzną
4.4. Motywacja studentów
4.5. Znajomość innych języków obcych
4.6. Pozycja języka obcego w programie studiów
4.7. Udział studentów w innych zajęciach polonistycznych
4.8. Plany naukowe studentów
4.9. Plany zawodowe studentów
4.10. Stosunek studentów do certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego
4.11. Udział studentów w programach wyjazdowych do Polski
4.12. Samoocena studentów
4.13. Podsumowanie
5. WNIOSKI
6. UWAGI KOŃCOWE
Spis tabel
Spis wykresów
Bibliografia
Załączniki
Wzór ankiety profesorskiej
Wzór ankiety lektorskiej
Wzór ankiety studenckiej
check_circle
check_circle