Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl
https://www.wyczerpane.pl/obraz-plynny-georges-didi-huberman-i-dyskurs-historii-sztuki.html
Seria HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 82
Teksty Georgesa Didi-Hubermana, współczesnego francuskiego teoretyka obrazu, poświęcone są krytyce historii sztuki. Odnoszą się do jej ukrytych, często nieświadomie przyjmowanych założeń, a przed wszystkim do przenikającego ją "tonu pewności", który przesłania problematyczność stosowanych w ramach dyscypliny modeli epistemologicznych.
Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki jest genealogiczną analizą propozycji francuskiego teoretyka. Na podstawowym poziomie chodzi o zbadanie relacji zachodzących między budowanym przez niego modelem dyskursywnym i językami, do których nawiązuje: specyficznie rozumianą i wykorzystywaną psychoanalizą oraz tekstami Waltera Benjamina i Aby Warburga. Stawką tego przedsięwzięcia nie jest jednak tylko refleksja nad pochodzeniem czy źródłem tekstualnym projektu Georgesa Didi-Hubermana. Celem Obrazu płynnego jest analiza i dookreślenie konkretnych figur dyskursu umożliwiających przemyślenie historii sztuki jako dyscypliny. Najważniejsze z nich - obraz senny, anachronizm i przetrwanie - odsyłają do takiego sposobu mówienia o wizualności, który opisuje jej złożoność formalną i czasową. Pozwalają tym samym na rekonstrukcję historii sztuki dzięki odwołaniu do innych dyscyplin wiedzy albo języków teoretycznych.
Czytanie Nietzschego
Literatura, głupcze! Laboratoria nowoczesnej kultury literackiej
Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej
Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie, wyzwanie, wyd. 2 zmienione
Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji
Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej
Ukraiński modernizm. Próba periodyzacji procesu historycznoliterackiego
Wykłady o kulturze, tom 1-2
Dlaczego Duchamp nie czesał się z przedziałkiem?
Nowe miejsca nowej sztuki w Europie Środkowej
Nadia konstruktorka. Sztuka i komunizm Chodasiewicz-Grabowskiej-Léger.
Florencja-muzeum. Miasto i jego sztuka w oczach polskich podróżników
Neoawangarda w Krakowie. Lata siedemdziesiąte
Estetyka i sztuka japońska. Wybrane zagadnienia
check_circle
check_circle