Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl
https://www.wyczerpane.pl/dramat-czasu-i-wyobrazni-filmy-wojciecha-j-hasa.html
Dzieła Wojciecha Hasa można nazwać nieustającą refleksją nad naturą czasu. Książka zawiera analizy i interpretacje wszystkich pełnometrażowych filmów fabularnych reżysera. Ich głównym motywem jest doświadczenie czasu rozumiane jako subiektywne przeżycie człowieka. Jest to czas świadomości, pamięci i wyobraźni, istniejący na ekranie za sprawą charakterystycznej koncepcji bohatera i filmowej wizualizacji. Analizy filmów ujawniają także, w jaki sposób reżyser powiązał subiektywne doświadczenie czasu z problematyką egzystencjalną, historyczną i filozoficzną. Istotnym motywem książki jest literacki kontekst dzieł Hasa (filmowe adaptacje literatury) oraz wpływ tradycji romantycznej na stworzoną przez niego formułę kina poetyckiego. To za sprawą tych powiązań bohaterowie Hasa niosą w sobie znamię indywidualnego doświadczenia czasu, wprowadzając zarazem widza w obszar sztuki, w którym doświadczenie to zaistnieć może w szerszym jeszcze wymiarze.
"Można by powiedzieć, że Maron poprzez wnikliwą lekturę filmów Hasa umożliwił swoim czytelnikom dotarcie do głębszych sensów dzieła reżysera, odsłaniając to, co stanowi o jego istocie. (…) Maron konstruuje swój wywód nie tylko w sposób precyzyjny i logiczny, ale także przekonywający, w „uwodzicielski” sposób prowadzi, by nie rzec – zmusza – czytelnika do podążania za nim. Jest tu bowiem tyle fascynujących znalezisk, iż przechodzenie od jednego do drugiego absorbuje bez reszty całą uwagę."
Prof. Alicja Helman
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Część pierwsza
CZAS
1 . Czym jest Czas?
Pojęcie czasu
Fizyka i czas
Czas i filozofia .
Romana Ingardena dwa doświadczenia czasu
Starożytność – Platon i Plotyn
Św. Augustyn
Henri Bergson
Edmund Husserl
Martin Heidegger
Emmanuel Levinas
2 . Czas W filmach Hasa
Bohater i jego świat
Czas jako przeżycie – bohater w „pułapce” czasu
Pamięć osoby i pamięć narodu – bohater i czas historyczny
W labiryncie czasu – poznawczy charakter „wędrówki” filmowych bohaterów
W poszukiwaniu tożsamości – egzystencjalny i religijny aspekt doświadczenia czasu
Część druga
FILMY
1. Czas jako przeżycie – bohater w „pułapce” Czasu
Pętla
Pożegnania
Wspólny pokój
Rozstanie
Złoto
2. Pamięć osoby i pamięć narodu – bohater i Czas historyczny
Jak być kochaną
Szyfry
3. W labiryncie Czasu – poznawczy Charakter „wędrówki” filmowych bohaterów
Rękopis znaleziony w Saragossie – powieść i film
POWIEŚĆ
Jan Potocki i jego podróże
Powieść Jana Potockiego w kontekście problemów filozoficznych XVIII wieku
Główne wątki i postaci w powieści Potockiego oraz sposób ich przedstawienia
Inicjacja i doświadczenie
Rozum i religia
Historia i czas
FILM
Zamysł i realizacja
Los Hermanos – intertekstualny i poznawczy charakter czasoprzestrzeni drogi
Zamek – filozoficzny podtekst, opowieść i poezja
Los Hermanos – czas i ironia
Lalka
Historia
Miłość
Ocalenie?
Sanatorium pod Klepsydrą
Poetycka proza Brunona Schulza i film Wojciecha Hasa – romantyczne powinowactwo
Układ kompozycyjny filmu Sanatorium pod Klepsydrą
Główne motywy filmu Hasa przeniesione z opowiadań Schulza – ich istotne znaczenia
Kabalistyczne konotacje twórczości Schulza i filmu Hasa.
Poznawczy aspekt Kabały
Religijność i obyczajowość chasydzka w filmie Hasa „Dramat” czasu
4. W poszukiwaniu tożsamości – egzystencjalny i religijny aspekt „doświadczenia Czasu”
Nieciekawa historia
Pismak
Franz Rosenzweig i jego „nowe myślenie”
Osobisty pamiętnik grzesznika... przez niego samego spisany
Niezwykła podróż Baltazara Kobera
Zakończenie
Biogram reżysera
Filmografia (pełnometrażowe filmy fabularne)
Bibliografia
Indeks nazwisk
Podziękowania
Cena detaliczna: 39,00 zł
check_circle
check_circle