Visibilia signa ad pietatem excitantes. Teoria sztuki sakralnej pisarzy kościelnych epoki nowożytnej
Visibilia signa ad pietatem excitantes. Teoria sztuki sakralnej pisarzy kościelnych epoki nowożytnej
ISBN
978-83-242-0935-4
ISBN E-book
978-83-242-2911-6
Rok wydania
2010
Liczba stron
252 + 28 il.
Format
B5
Oprawa
twarda
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

W tomie przedstawione zostały teoretyczno-artystyczne koncepcje sztuki sakralnej zawarte w pismach pisarzy kościelnych epoki nowożytnej: Roberta Bellarmina, Cezarego Baroniusza, Rudolfa Hospiniana, Fryderyka Boromeusza i innych.

 

SPIS TREŚCI

 

Wprowadzenie

Główne zagadnienia dysputy o sztuce sakralnej w dziełach i wypowiedziach pisarzy kościelnych na początku epoki nowożytnej

Uzasadnienie obecności sztuki w życiu Kościoła

Antyk chrześcijański jako źródło tożsamości sztuki sakralnej

Duszpasterska skuteczność sztuki sakralnej jako główne kryterium jej oceny

Sztuka sakralna jako „służebnica liturgii”. Liturgiczna symbolika budynku kościelnego i jego wyposażenia

Konkluzja

Kontrowersyjno-polemiczna kodyfi kacja katolickiej „teorii sztuki sakralnej” w pismach Roberta Bellarmina

Robert Bellarmin a reforma Kościoła po Soborze Trydenckim

Apologia tworzenia i kultu obrazów sakralnych

Obrona wspaniałości kultu zewnętrznego i „ozdoby Domów Bożych”

Pochwała naturalizmu w malarstwie

Gmach kościelny jako obraz Kościoła – Mistycznego Ciała Chrystusa

Konkluzja

Wizja nowożytnej sztuki sakralnej Kościoła katolickiego jako wiernej kontynuacji wzorców wczesnochrześcijańskich w Annalibus Ecclesiasticis Cezarego Baroniusza

Cezary Baroniusz i jego prace historyczne a reforma Kościoła po Soborze Trydenckim

Obrona kultu obrazów w Kościele katolickim na kartach Annalium Ecclesiasticorum

Rozważania Baroniusza o funkcji, symbolice i kształtowaniu kościołów

„Teoria sztuki sakralnej” Baroniusza a jego fundacje artystyczne

Konkluzja

De Templis Rudolfa Hospiniana jako antybellarminowskie kompendium protestanckiej „teorii sztuki sakralnej”

Rudolf Hospinian i jego apologia Kościoła reformowanego

Kult zewnętrzny i jego oprawa artystyczna jako wyraz zepsucia Kościoła

Obrazy sakralne: przedmiot czy pretekst katolickiego bałwochwalstwa?

Świątynia chrześcijańska jako miejsce zgromadzeń i obraz wspólnoty wiernych

Konkluzja

Reinterpretacja potrydenckiej „teorii sztuki sakralnej” w duchu humanizmu chrześcijańskiego w Della Pittura Sacra

Fryderyka Boromeusza

Fryderyk Boromeusz jako koneser i promotor sztuki sakralnej

Nowatorskie ujęcie katolickiej „doktryny artystycznej” w Della pittura sacra Fryderyka Boromeusza

Zasady dostosowania ikonografii i form obrazów do wspierania działań duszpasterskich Kościoła i prywatnej dewocji

Wierne ukazywanie emocji jako główny środek wyrażania pobożnych treści w malarstwie

Zasady kształtowania kościołów jako „świątyń dla posągów żywych, którymi są chrześcijanie”

Konkluzja

Wpływ koncepcji Bellarmina na apologetów katolickiej sztuki sakralnej w XVII i na początku XVIII wieku

Péter Pázmány i adaptacja bellarminowskiej „doktryny artystycznej” na Węgrzech

Adaptacja koncepcji Bellarmina i Baroniusza w dyspucie o sztuce sakralnej w Rzeczypospolitej

Wpływ koncepcji Bellarmina na francuską dysputę o roli obrazów w prawdziwym nabożeństwie do Matki Boskiej

Zakończenie

Indeks nazwisk

Indeks topograficzny

Summary

Spis ilustracji

Piotr Krasny

Historyk, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. W przeszłości dyrektor Instytutu Historii Sztuki UJ. Przewodniczący Rady Muzeum Narodowego w Krakowie i redaktor naczelny czasopisma Folia Historiae Artium. Uhonorowany Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za Wyróżniającą się Rozprawę Doktorską (1995), Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej (2004), i Nagrodą Krakowska Książka Miesiąca (2004). W swoich zainteresowaniach skupia się na sztuce baroku i rokoka w Małopolsce i Kresach Rzeczypospolitej, sztuce w XVI-wiecznej monarchii habsburskiej, architekturze sakralnej w Polsce jak i teorii sztuki nowożytnej. Jego najważniejsze publikacje to: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, t. 1-16, (praca zbiorowa pod red. Jana K. Ostrowskiego 1992-2008), Katalog Zabytków Sztuki w Polsce. Przemyśl. Zespoły Sakralne (2004), Architektura cerkiewna na ziemiach ruskich Rzeczypospolitej 1594-1914 (2003) czy Fabrica Ecclesiae Ruthenorum. Dzieje cerkwi w Szczebrzeszynie i jej rozbudowy w latach 1777-1789 w świetle kroniki ks. Jana Karola Lipowieckiego (2010). 

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Visibilia signa ad pietatem excitantes. Teoria sztuki sakralnej pisarzy kościelnych epoki nowożytnej
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
5,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 5,00 zł
Książka
-40,00 zł
5,00 zł
45,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 5,00 zł
E-book (pdf)
17,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 17,00 zł
Marek Walczak

Alter Christus

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
19,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 19,00 zł
Loading...