Literatura a myśl słaba
Literatura a myśl słaba
ISBN
978-83-242-1012-1
ISBN E-book
978-83-242-1506-5
Rok wydania
2010
Liczba stron
464
Format
A5
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
12,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 12,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl

https://www.wyczerpane.pl/literatura-a-mysl-slaba.html

 

HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 79

 

Książka Literatura a myśl słaba przedstawia podstawowe założenia filozoficzne tzw. myśli słabej - ważnego zjawiska w dzisiejszej panoramie myślowej - ukształtowanej m.in. przez dwóch myślicieli: Constantina Noikę i Gianniego Vattimo, którą cechuje zwrócenie szczególnej uwagi na to wszystko, co bytowo kruche, ułomne, kalekie, wybrakowane, i uczynienie z tych obszarów doświadczenia punktu wyjścia refleksji filozoficznej oraz kulturowej. W myśli słabej istotne jest też założenie, że sposób manifestowania się bytu słabego, czy też „osłabionego”, można wyrazić najlepiej za pomocą pojęcia śladu. Pewne wątki myśli słabej - a szczególnie właśnie pojęcie śladu - zastosowane zostały w książce do próby reinterpretacji podstawowych pojęć poetyki: pojęcia mimesis, tu traktowanego jako naśladowanie, ze szczególnym akcentem położonym właśnie na śladowość, pojęcia podmiotu tekstowego jako śladu-rysy, a także szeroko pojętej słabej formy dzieła literackiego, znamiennej zwłaszcza dla późnego modernizmu. Literatura a myśl słaba opisuje również te tendencje w literaturze nowoczesnej, w których najpełniej doszła do głosu intuicja „słabego” bytu, rzeczywistości, która - mówiąc najogólniej - utraciła swą substancjalność. Intuicja ta jest wyrażona najczęściej przy pomocy motywu śladu, w różnych jego znaczeniach: jako odcisku, resztki, znaku-przekazu. W ostatniej części książki zostały opisane trzy metafory mimesis, które można odnaleźć w nowoczesnej literaturze, a także filozofii: przenośnie tańca, mimiki i ornamentu, które stanowią istotny kontekst interpretacyjny dla problematyki śladu i naśladowania.

 

SPIS TREŚCI

 

Przedmowa

Część I: MYŚL SŁABA – PODSTAWY FILOZOFICZNE

Wstęp

Noica: rumuńska kruchość bytu

Vattimo: nihilizm, hermeneutyka, sztuka

Myśl słaba wobec tradycji filozoficznej i kulturowej

Osłabianie Nietzschego

Nietzsche, Marks, emancypacja

Pomiędzy rozumem dialektycznym a rozumem hermeneutycznym

Nietzsche, Heidegger, hermeneutyka

Myśl słaba a poststrukturalizm

Słownik myśli słabej: Verwindung, Andenken, pietas

Nihilizm i hermeneutyka

Śmierć sztuki, śmierć w sztuce

Przepaść języka

Część II: SŁABA ONTOLOGIA DZIEŁA LITERACKIEGO

Wstęp

Naśladowanie świata

Trzy odmiany mimesis w filozofii Platona

Państwo: mimesis partycypacji

Sofista: mimesis podobieństwa

Teajtet: mimesis śladu

Etyka śladu

Trzy odmiany śladu we współczesnej filozofii

Aneks: mimetyczny trójkąt Platona

Zarysowywanie autora

Kryzys podmiotu: różnica, wykładnia, przesilenie

„Nieszczęsna sprzeczność” nowoczesnej podmiotowości:

rozpoznanie wstępne

Rysy podmiotu. Ślad jako nowa formuła obecności autora w tekście

Część III: LITERATURA NOWOCZESNA I ŚLADY

Wstęp

„Odnajdywanie śladem śladów”. Słaba ontologia w literaturze

polskiej XX wieku: rekonesans

„Nic przed Cosiem przodkuje”: nihilizm przed nihilizmem

„Ubożenie, słabnięcie, rozkład”. Słaba forma w sztuce XX wieku

„Znikanie treści świata”

„Odnajdywanie śladem śladów”

„Ślad hojny”. O Śniegu Leśmiana

Gombrowicz a myśl słaba

Słabość i ślad w poezji Tadeusza Różewicza

„Słabnie poeta / obrazy tracą siłę”. Różewiczowska forma słaba

„Wyniszczone przez czas rysy / rysują naszą wspólną twarz”.

Ślady podmiotu, podmiot jako ślad

Część IV: O NAŚLADOWANIU INACZEJ: TANIEC, MIM, ORNAMENT

„W tańcu tylko wypowiadać potrafię najwyższych rzeczy przenośnie”.

Metafora tańca w tradycji modernistycznej

„Tańczyć w łańcuchach”. Taniec jako metafora kultury w pismach

 Nietzschego

Ut choreia poesis” – taniec jako metafora języka poetyckiego

w twórczości Valéry’ego i Mallarmégo

„Poeci [...] nie chcą, nie śmieją już tańczyć” – metafora tańca

w twórczości Leśmiana

„Pląsy gwiezdne, wszechświatów taneczność” – taniec jako

metafora kosmosu

Balet struktur. Metafora tancerza i tańca w twórczości Gombrowicza

Mimika i mimetyka, czyli o naśladowaniu inaczej

Język ruchu: mim i pantomima w koncepcjach twórców wielkiej

reformy teatralnej

Norwid, Mallarmé, Leśmian: mimika jako przedstawienie przedstawienia

Stwarzanie obecności. Mim a zjawisko reprezentacji

Metafora ornamentu w dyskursie filozoficznym: od Kanta do Vattimo

Bibliografia

Indeks nazwisk

Indeks rzeczowy

Summary


Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Literatura a myśl słaba
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
12,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 12,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Hanna Buczyńska-Garewicz

Czytanie Nietzschego

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Książka
-20%
30,40 zł
38,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 30,40 zł
E-book (epub, mobi, pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Loading...