Seria HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI, Tom 85
Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku Hala Fostera to nowatorska analiza tendencji rozwojowych w sztukach plastycznych ostatnich trzech dekad XX wieku. Większość sformułowanych w niej w 1996 roku tez nie tylko została potwierdzona przez dalsze etapy rozwoju praktyk artystycznych, lecz także nie straciła na odkrywczości i sile inspiracji. Foster w krytyczny sposób powraca do nadal budzących wiele kontrowersji relacji między tak zwaną awangardą historyczną początku ubiegłego wieku oraz nurtami neoawangardowymi jego drugiej połowy (od minimalizmu i pop-artu do najnowszych propozycji twórczego recyklingu). A następnie równie przekonująco - i wbrew powszechnie panującym opiniom o skazaniu sztuki współczesnej na "postmodernistyczne", bezpłodne kopiowanie osiągnięć przeszłości - argumentuje swoją podstawową tezę o tytułowym "powrocie realności" w najbardziej liczących się osiągnięciach artystycznych od początku lat siedemdziesiątych, w których coraz powszechniej zaczęto wykorzystywać rzeczywiste ciała i przedmioty oraz realnie istniejące miejsca wraz z nawarstwiającą się w nich historią. Powrót Realnego stanowi bardzo ważny głos nie tylko na temat najnowszej sztuki, lecz przede wszystkim tego, w jaki sposób wpisuje się ona w nadal aktualny kontekst kulturowy i społeczno-polityczny.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Kto się boi neoawangardy?
Istota minimalizmu
Cierpienie znaku
Sztuka cynicznego rozumu
Powrót Realnego
Artysta jako etnograf
Co się stało z postmodernizmem?
Notka bibliograficzna
Notka od tłumaczy
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle