Radio współczesne opuszcza erę Marconiego, wchodząc w epokę technologii cyfrowej. Nowa technologia przyniesie radiu ogromne korzyści i sprawi, że wiele ograniczeń jego rozwoju ulegnie unieważnieniu. Poprzez rozszerzone możliwości wyboru i interaktywność radio cyfrowe czy radio w internecie zwiększy swobodę wyboru programu, a także uniezależni odbior od miejsca i czasu kontaktu z radiem. Z niewielkimi wyjątkami głównymi motorami digitalizacji są dzisiaj publiczni nadawcy radiowi, nie tylko testując technicznie nowe platformy, lecz również je promując i wprowadzając na rynek. Wiele wskazuje na to, że to oni właśnie, ze względu na swoje zobowiązania społeczne, staną się największymi beneficjentami nowych technologii. Ich zadaniem jest ciagłe wzbogacanie i rozszerzanie swoich usług na te zwłaszcza grupy społeczne i regiony, które ignorują zorientowani komercyjnie nadawcy prywatni. Książka Stanisława Jędrzejewskiego zawiera rekapitulację sytuacji radiofonii publicznej w Europie. Autor wskazuje i systematyzuje procesy ewolucyjne tego typu radiofonii oraz odnotowuje jej perspektywy u progu nowej rzeczywistości technologicznej i na tym tle rysuje możliwości rozwoju radiofonii publicznej w Polsce.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
1. Media publiczne w społeczeństwie demokratycznym
1.1. Oczekiwania społeczne wobec mediów
1.2. Media publiczne a rynek
1.3. Media publiczne w Europie Środkowo-Wschodniej
2. Narodziny radiofonii publicznych
2.1. Geneza i początki krajowych systemów radiowych
2.2. Serwisy zagraniczne radiofonii publicznych
3. Radiofonia publiczna a ład demokratyczny
3.1. Radio w przestrzeni demokracji
3.2. Radio lokalne – opozycja wobec radiofonii publicznej
3.3. Radiofonia publiczna w komunikowaniu politycznym
3.4. Regulacje prawne a procedury demokratyczne i praktyka komunikowania
4. Program – audytorium – rynek – finansowanie
4.1. Rodzaje programów radiofonii publicznych
Programy uniwersalne i wyspecjalizowane
Programy dla młodzieży
Publiczne stacje regionalne i lokalne
4.2. Wiedza o audytorium radiowym: metody badań
– typy audytorium – wzory korzystania z radia
4.2.1. Wiedza o odbiorze mediów a możliwości jego kontroli
4.2.2. Stan wiedzy o badaniach odbioru
4.2.3. Metody badań nad odbiorem radia
4.3. Audytorium radiofonii publicznej w poszczególnych regionach Europy
4.4. Finansowanie radiofonii publicznej a konkurencja rynkowa
4.5. Restrukturyzacja radiofonii publicznych – zamiary i efekty
Strategia przekształceń BBC Radio
Przekształcenia organizacji produkcji w NRK
Strategia rozwoju Radia Fińskiego (YLE)
5. Perspektywy rozwojowe radia
5.1. Radio i nowe technologie
Kontekst strukturalno-organizacyjny przemysłu radiowego
Kontekst technologiczny
5.2. Nowe radio i praktyka komunikacyjna słuchaczy-użytkowników
5.3. Architektura nowego radia i partycypacja społeczna słuchaczy-użytkowników
5.4. Radio w internecie a nadawcy publiczni
5.5. Strategie programowe nowego radia
5.6. Przyszłość radiofonii publicznej i rynek oraz rewolucja technologiczna
6. Model radiowego nadawcy publicznego w Polsce
6.1. Nowe wyzwania
Kontekst działania radiofonii publicznej – rynek radiowy
Kontekst działania radiofonii publicznej – rynek reklamy radiowej
Kontekst odbioru – audytorium radiowe w Polsce
6.2. Struktura radiofonii publicznej i projekty jej zmian
6.3. Model oferty programowej a możliwości technologiczne produkcji radiowej
Zakończenie
Bibliografia
Słowniczek pojęć używanych w pracy
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle