STUDIA LATYNOAMERYKAŃSKIE UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO. Nr 12
Celem niniejszej książki jest próba ukazania, w jaki sposób odkrywana i rekonstruowana, przedhiszpańska przeszłość Peru stała się podstawą kształtowania tożsamości narodowej mieszkańców Peru w ciągu XIX wieku oraz jednym z najważniejszych elementów w procesie restauracji narodu peruwiańskiego w pierwszej połowie wieku XX. Autorka omawia najważniejsze zjawiska życia politycznego i kulturalnego Peru od początków uzyskania niepodległości (trudny przebieg formowania się narodu peruwiańskiego oraz niezwykle dynamiczny rozwój nowej na kontynencie amerykańskim dyscypliny naukowej – archeologii, której towarzyszył rozwój muzealnictwa i ustawodawstwa na rzecz ochrony dziedzictwa historycznego), jak również zjawiska, które nierozerwalnie wiązały się z tymi procesami w pierwszych dekadach XX wieku (kreowanie tradycji narodowej i konstruowanie wyobrażeń na temat przeszłości narodu peruwiańskiego, kształtowanie kanonu sztuki narodowej Peru czy modernizacja kraju w oparciu o jego oryginalną, rdzennie amerykańską tradycję). Co zyskano dzięki prekolumbijskiemu image narodu peruwiańskiego? „Złotą epokę”, mitycznych przodków, argument „długiego trwania” i podstawy jedności narodu – wszystkie te elementy, które pojawiają się w niemal każdej definicji nowocześnie rozumianego narodu i wydają się być niezbędnymi dla jego trwania.
SPIS TREŚCI
WSTĘP
Rozdział I. NACJONALIZM I ARCHEOLOGIA – TEORIA
I PRAKTYKA
1. Nacjonalizm, tożsamość narodowa, tradycja narodowa –
teorie, historia, kontrowersje
1.1. Nacjonalizm
1.2. Tożsamość i tradycja narodowa
2. W poszukiwaniu „złotej epoki”: związki archeologii
i nacjonalizmu
2.1. Archeologia jako instrument poznania
2.2. Archeologia jako instrument polityki
Rozdział II. WSZYSCY JESTEŚMY PERUWIAŃCZYKAMI?
KSZTAŁTOWANIE TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ W PERU
1. Od nacjonalizmu inkaskiego po ideę indigenismo
moderno
1.1. XVIII wiek: renesans inkaski i oświecenie peruwiańskie
1.2. XIX wiek: tożsamość młodej Republiki
1.3. Koniec XIX wieku: rekonstrukcja narodu
peruwiańskiego
2. Ideologia narodowa Peru pierwszej połowy XX wieku
2.1. „Pokolenie 1900”
2.2. Peruwiańskie indigenismo moderno
2.3. La Patria Nueva: czas peruwiańskiego populizmu
2.4. Lewica peruwiańska 1. połowy XX wieku
2.5. Schyłek indigenizmu – druga fala populizmu
Rozdział III. ARCHEOLOGIA PERU. HISTORIA I EWOLUCJA
DYSCYPLINY
1. Archeologia amerykańska
2. Podróżnicy, antykwariusze i „starożytności amerykańskie”
2.1. Od mitów do faktów – naukowe poznawanie Ameryki
2.2. Prekursorzy archeologii peruwiańskiej
3. Archeologia Peru w pierwszej połowie XX wieku
3.1. Max Friedrich Uhle: ojciec archeologii Pacyfiku
3.2. Julio Cesár Tello: peruwiańska szkoła archeologii
3.3. Kontynuatorzy
3.4. Projekty i badania północnoamerykańskie
4. Spór o pochodzenie cywilizacji andyjskiej: gdzie szukać
początków narodu peruwiańskiego?
4.1. Teoria allochtoniczna Maxa F. Uhle
4.2. Teoria autochtoniczna Julio C. Tello
Rozdział IV. PERU PREKOLUMBIJSKIE I IDEOLOGIA
NARODOWA – WYOBRAŻENIA, MITY, RZECZYWISTOŚĆ
1. Archeologia i naród – prekolumbijskie dziedzictwo Peru
1.1. Ochrona dziedzictwa archeologicznego Peru
1.2. „Sanktuarium ojczyzny”: muzeum – naród –
La Peruanidad
2. Utopia andyjska i komunizm inkaski
2.1. „Złota epoka Inków”
2.2. Nacjonalizm indigenistyczny Julio Tello i incaísmo
Luisa Valcarcela
2.3. „Złota epoka komunizmu” – Inkarrio według José Mariátegui
3. Prekolumbijski image Peru: archeologia i sztuka narodowa
3.1. Amerykańska awangarda
3.2. Peruwiańskie nacionalismo pictórico
Rozdział V. RESTAURACJA STARYCH I KSZTAŁTOWANIE NOWYCH
TRADYCJI NARODOWYCH: CUSCO JAKO SYMBOL INCAÍSMO
1.1 Indigenizm i inkaskie oblicze miasta
2.2. Tradycja stara – tradycja wynaleziona: święto Inti Raymi
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
RESUMEN
INDEKS NAZWISK
check_circle
check_circle