Seria HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 84
Jeśli w ogóle potrafimy nazwać relację między miastem i sztuką, to nie jest nią z pewnością analogia czy podobieństwo, to raczej sekwencje operacji metonimicznych wywodzących się z uchwytnych w doświadczeniu potocznym realnych zależności. Mówienie o operacjach metonimicznych jest tu oczywiście ryzykowne, ponieważ nie mamy do czynienia z wyrażeniami językowymi, lecz ze złożonymi konfiguracjami przekonań i praktyk, które jednak – intencjonalnie lub nie – przylegają do siebie, zastępują się, zawierają się w sobie. Tylko w tym kontekście za rozwinięcie interpretacji „miasta w sztuce” może zostać uznana interpretacja „sztuki miasta”, nie zaś proste odwrócenie: „sztuka w mieście”. Określenie „sztuka miasta” ukrytą metaforyczność i jawną wieloznaczność zawdzięcza bowiem operacji metonimicznej. Metafory, symbole, reprezentacje ukrywają się w myśleniu o związkach sztuki z miastem za – powiedzielibyśmy – solidnymi plecami realnej współobecności, fizycznych kontaktów, dostrzegalnych związków przyczynowo-skutkowych, dwustronnej, aczkolwiek nie w pełni odwracalnej relacji znaczone – znaczące. Sztuka i miasto nie zostały bowiem uwięzione w lustrzanej metaforze. Sztuka dzisiaj nie jest zwierciadłem rzucanym na ulicei place miasta, a miasto daje sztuce więcej niż kontekst i przestrzeń. Daje żywą, odnawialną metaforę współczesnego życia, świata, pamięci, porządku i chaosu zarazem: pisarzom i poetom, malarzom i scenarzystom, performerom i fotografom.
(Ze wstępu Ewy Rewers)
SPIS TREŚCI
Ewa Rewers, Wprowadzenie
CZĘŚĆ PIERWSZA
Tadeusz Sławek, Miasto. Próba zrozumienia
Siegfried Lenz, Wpływ krajobrazu (landszaftu) na człowieka
Raymond Williams, Miasta ciemności i światła
Anna Snaith, „Dzikuska z Wysp Kanibali”. Jean Rhys i Londyn
Jennifer Scappettone, Przerwana utopia. Archipelag jako struktura
socjoliryczna w A Draft of XXX Cantos Ezry Pounda
Richard Lehan, Od Mitu do tajeMnicy
CZĘŚĆ DRUGA
Juliusz Tyszka, Miasto jako teatr i przestrzeń teatralna
– palimpsest problemów i terminów
Klaus Härtung, Corso – Avenue – Boulevard. Utopia bulwaru
Kevin Lynch, Obraz miasta
Cathy Turner, Palimpsest czy przestrzeń potencjalna?
W poszukiwaniu słownictwa dla widowiska w miejscu
znalezionym
John Bell, Głośniej niż ruch uliczny. Parady Bread and Puppet
Philippe Chaudoir, „Sztuki Ulicy” a metafora święta
CZĘŚĆ TRZECIA
Grzegorz Dziamski, Artystyczne interwencje w przestrzeń miejską
Ivan Chtcheglov, Sformułowania dla Nowego Urbanizmu
Spis treści 700
Guy Debord, Korzystanie z czasu wolnego
Guy Debord, Gil J. Wolman, Przechwytywanie – instrukcja obsługi
Dick Hebdige, W złym guście: notatki na temat pop-artu
Ilja Kabakow, Projekt publiczny albo duch miejsca
Joseph Kosuth, Teksty publiczne
Javier Maderuelo, Poetyki miejsca
Steve Dietz, Sfer_y publiczne
CZĘŚĆ CZWARTA
Marianna Michałowska, Fotografia i miasto – dyskurs spojrzenia
John Tagg, Nieciągłe miasto: fotografia i pole dyskursu
Graham Clarke, Miasto w fotografii
Molly Nesbit, Pod nieobecność parisienne
Colin Westerbeck, W mieście i na prowincji. Fotografia
amerykańska po drugiej wojnie światowej
Doug Hall, Refleksje o Straży Sąsiedzkiej
CZĘŚĆ PIĄTA
Andrzej Gwóźdź, Przestrzenie miejskości – od kina jako
sztuki miasta do interpolis nowych mediów
Jörg Döring, Fasady medialne. O konstrukcji przestrzeni
społecznych poprzez display
Mark Shiel, Film i miasto w historii i teori
Anne Friedberg, „...więc jestem”. Kupujący-widz
i przeistoczenie poprzez zakupy
Lev Manovich, Poetyka powiększonej przestrzeni
Adriana de Souza e Silva, Mobilne technologie jako interfejs
przestrzeni hybrydowych
Słownik
Nota bibliograficzna
check_circle
check_circle