Szkolna lektura bliżej teraźniejszości
Szkolna lektura bliżej teraźniejszości
Redakcja
ISBN
978-83-242-1244-6
ISBN E-book
978-83-242-1461-7
Rok wydania
2011
Liczba stron
324
Format
A5
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
12,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 12,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Seria EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XII

 

Autorzy kolejnego tomu serii „Edukacja nauczycielska polonisty” przekonują o nieuzasadnionej nieobecności literatury współczesnej w szkolnej edukacji. Analizują przeszkody w jej odbiorze i proponują sposoby ich przezwyciężania. Podsuwają nauczycielom pomysły na motywowanie do lektury, dowodzą, że zmaganie z sensem dzieła staje się intelektualną przygodą, zachęcają do autorefleksji nad wartością spotkań z literaturą. Zawarty w tomie Lektura szkolna bliżej teraźniejszości dobór tytułów współczesnej prozy i poezji celowo odchodzi od kanonicznego spisu dzieł, stanowiąc pewną sugestię dla polonistów, aby to oni decydowali o wyborze nowych lektur, kierując się potrzebami i problemami, jakie dotyczą ich wychowanków, a nie przywiązaniem do polonistycznych konspektów lekcji i do swych lekturowych przyzwyczajeń. Autorzy proponują niebanalne odkrywanie poezji poprzez refleksje o poetach i wierszach uwrażliwionych na malarstwo, przez spotkania z twórcami nieznanymi i poezją nieopisaną przez znawców i prowokowanie odbiorcy do nieustannych reinterpretacji wątków, tematów, toposów obecnych w kulturze na przestrzeni wieków. Podsuwają nauczycielom rozmaite koncepcje na szkolne spotkania z najnowszą prozą Olgi Tokarczuk, Janusza Andermana, Doroty Masłowskiej, Andrzeja Stasiuka, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wojciecha Kuczoka, Antoniego Libery i innych.

 

SPIS TREŚCI

WSTĘP
• Kłopotliwi współcześni. Nieobecność nieusprawiedliwiona [Anna Janus-Sitarz]
LITERATURA NAJNOWSZA W SZKOLE
• Prywatny Polak szuka swojej tożsamości albo literackie
zmagania ze światem nowoczesnym i ponowoczesnym.
Szkic krytyczny o literaturze najnowszej [Krzysztof Biedrzycki]
[1. Ku prywatności a) Osobny człowiek, b) Transgresje literackie, c) Badanie języka;
2. Budowanie tożsamości a) Polska, b) Mała ojczyzna, c) Genealogia, d) Płeć,
e) Spotkanie z innym; 3. Wobec zbiorowości a) Historia, b) Narracja, c) Polityka;
4. Źródła cierpienia a) Opresja, b) Obcość, c) Unde malum? d) Ból, samotność,
e) Śmierć; 4. Świat a) Epifania, b) Pytania religijne, c) Tradycja]
• Radość czytania, radość omawiania. Literatura fantasy na
lekcjach języka polskiego [Ewa Horwath]
[Uwiedzeni przez autorów; Od przygody do bohaterów, od bohaterów do wtórnych
światów, od światów fantastycznych do świata człowieka; Wśród kontekstów.
Blisko fi lozofi i; Motyw smoka; Różne konwencje i odmiany gatunkowe]
POEZJA BLIŻEJ TERAŹNIEJSZOŚCI
• Sposoby utrwalania „zobaczonego” w poezji współczesnej.
O poetach i wierszach uwrażliwionych na malarstwo [Anna Pilch]
[Czesław Miłosz – Stanisław Grochowiak – Tadeusz Różewicz; Adam Zagajewski
– Bronisław Maj – Jacek Dehnel; O sobie samym – o sobie samej: Miłosz
i Szymborska (poszukiwania w obszarze pamięci); O sobie samym – Miłosz;
O sobie samej – Szymborska]
• Spotkania z poetami [Stanisław Bortnowski]
[Samotnik z Prabut, czyli wiersze Ryszarda Skowrońskiego; Część pierwsza: sam
na sam z poezją; Część druga: rozmowa z Samotnikiem; Część trzecia: erotyk z kawą]
• Poezja Jacka Kaczmarskiego w liceum (Litania 1986, Tunel 2004) [Wojciech Strokowski]
[Kaczmarski a sporne postaci literatury polskiej; Katyń i przemilczane karty naszej
historii; Przemiany ideowe, polityczne, obyczajowe lat 80.; Wiersze ostatnie
– w obliczu choroby i śmierci]
• Ze wszystkich stron świata, czyli jak stworzyć Muzeum Poetyckie
Wisławy Szymborskiej – cykl lekcyjny [Anna Biernacka]
[Zasada konstrukcyjna cyklu; Co daje cykliczny układ materiału?; Nasza „droga”
do Muzeum, czyli jak wygląda cykl lekcji z poezji W. Szymborskiej; Metody
pracy; Co to jest „Muzeum Poetyckie W. Szymborskiej” i skąd wziął się pomysł?
– komentarz do zadania końcowego]
PROZA BLIŻEJ TERAŹNIEJSZOŚCI
• Bieguni Olgi Tokarczuk – impresje czytelnika potocznie
zapisane i ku szkole w poincie nachylone [Stanisław Bortnowski]
[Komu nie radzę czytać tej książki; Kto powinien sięgnąć po „Biegunów”; Jak
„Bieguni” mogą zaistnieć w szkole]
• Czas zatrzymany, czas spowolniony. Proza Janusza Andermana [Anna Janus-Sitarz]
[Polska i Polacy. Tacy jesteśmy?; Człowiek kameleon; Pożerają nas mass media;
Zatrzymać czas – sens sztuki, sens życia; Zasada „głuchego telefonu”, czyli: jak
to jest zrobione? Język; „To wszystko” – pytania do lektury]
• Idiom Masłowskiej? [Marta Rusek]
[Casus młodej autorki; „Mówienie Masłem”; Literatura, która mierzy się ze
współczesnością; „Swój sąd uzasadnij” – czytać czy nie czytać?]
• Opowieści galicyjskie Andrzeja Stasiuka [Maciej Pabisek]
[Beskid literacki; Beskid lekcyjny; Lekcja pierwsza: „Państwo mężczyzn. Państwo
kobiet”; Lekcja druga: „Babka” i dr Judym; Lekcja trzecia: „Opowieści galicyjskie” wobec literackich i kulturowych tradycji]
• Współczesność zamknięta w małych opowieściach. Etyczne
interpretacje literatury najnowszej [Anna Włodarczyk]
[Interpretacja etyczna jako dialog (Olga Tokarczuk, „Ostatnie historie”); Interpretacja etyczna jako wrażliwość (Wojciech Kuczok, „Senność”); Interpretacja etyczna jako pluralizm (Antoni Libera, „Madame”)]
• Biedny licealista patrzy na getto, czyli po co wpisywać
Kinderszenen J.M. Rymkiewicza na listę lektur? [Maciej Pabisek]
[Skansen; Historia (nie)prosto utrwalona; Pokój dziecięcy; Propozycje lekcji]
SYTUACJE MOTYWUJĄCE DO LEKTURY
• Najpierw trzeba chcieć czytać. Studenci zachęcają licealistów
do lektury [Anna Janus-Sitarz]
[Czy poloniści czytają książki?; Autobiografi a czytelnika i inne zadania; O sposobach motywowania do lektury]

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Szkolna lektura bliżej teraźniejszości
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
12,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 12,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...