Prawdziwa miłość, jak sugerował Hegel, jest pracą. Taka miłość, uwikłana w głęboki i nie zawsze szczęśliwy romans z negatywnością, sama siebie wciąż podważa. Nie szafuje spełnieniem, raczej oszczędnie rozdziela ulotną błogość. Zawsze może się skończyć, nie sposób precyzyjnie ustalić, kiedy się zaczyna. Zbierając mozolnie rozproszone wątki naszego życia, nie nadaje im żadnego ostatecznego sensu - w ogóle niweluje wszelką ostateczność. A w szerszej perspektywie, przepracowując ideologię romantyzmu i nie dając się zepchnąć na pozycje religijne, miłość właściwa może stać się nowym zarzewiem czy raczej pozostać ostatnim bastionem niedogmatycznej refleksji. Do bólu mieszczański, a zarazem nieustannie zachowujący perspektywę krytyczną autor książki chce odpowiedzieć na proste pytanie – czym jest miłość? Klucząc między klasykami myślenia dialektycznego a najważniejszymi filozofami późnej nowoczesności, zbiera strzępy ich idei, które w końcu układają się w wyczekiwaną odpowiedź...
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział I. Słowo wprowadzające 13
1. Co jest problemem tej pracy? 13
2. Jak rozumieć filozofię spekulatywną? 13
3. Miłość, czyli co? 16
4. Jaka będzie forma tej pracy? 25
Rozdział II. Hegel i miłość 28
1. Wprowadzenie 28
2. Duch miłości i jej los 30
3. Miłość jako moment ducha absolutnego 41
4. Miłość i rodzina 49
5. Zakończenie 68
Część pierwsza
Pojęcie miłości w filozofii Sørena Kierkegaarda
Rozdział I. Wprowadzenie 75
1. Wstęp 75
2. Kierkegaard a spekulacja 78
3. Kierkegaard a miłość 90
4. Wstępny zarys części pierwszej 93
ROZDZIAŁ II. EROTYKA 98
1. Wstęp 98
2. Estetyczne pojmowanie świata 99
3. Stadia erotyki 101
4. Estetyka a refleksja 110
5. Piękno a estetyka 114
6. Czas a estetyka 115
7. Melancholia a estetyka 117
8. Uwodzenie a estetyka 120
9. Estetyka a ogólność 123
10. Erotyka, czyli estetyczne pojęcie miłości 129
11. Podsumowanie 137
Rozdział III. Anna Karenina 138
1. Wstęp 138
2. Niedole estety 141
Rozdział IV. Stosunek miłości pośredniej do miłości erotycznej 155
1. Wstęp 155
2. Formy negatywności 158
3. Pozorność i istota 165
4. Pierwszeństwo i wtórność 166
5. Powtórzenie 170
6. Czasowość 176
7. Zakładanie i uznawanie 178
8. Egoizm i wzajemność 181
9. Komunikacja pośrednia 187
10. Dzieła miłości i prawda miłości 205
11. Podsumowanie 211
Rozdział V. Fidelio 213
1. Wprowadzenie 213
2. Fidelio Ludwiga van Beethovena w świetle możliwej interpretacji Sørena Kierkegaarda 213
3. Kierkegaard i język muzyki 215
4. Opera miłości pośredniej 219
5. Zakończenie 233
Rozdział VI. Miłość religijna 235
1. Wstęp 235
2. Pojęcie niwelowania 239
3. Pojęcie bliźniego 249
4. Dialektyka miłości 261
5. Piękno 269
6. Wzajemność 271
7. Dzieła miłości 273
8. Dalsza bezpośredniość 275
9. Dokonane powtórzenie 284
10. Komunikacja pośrednia 289
11. Różnica między naśladowcą a admiratorem 297
12. Zakończenie – czy miłość religijna jest możliwa? 299
Rozdział VII. Podsumowanie 312
Część druga
Miłość i filozofia
Rozdział I. Krótka „historia” miłości 321
1. Wprowadzenie 321
2. Denis de Rougemont i miłość wypowiedziana 324
3. Dygresja kierkegaardiańska – początek miłości zmysłowej 334
4. Pascal Quignard i miłość pomiędzy fascynacją a pożądaniem 338
5. Michel Foucault – prawdziwa miłość u źródeł 344
6. Dodatek. Fryderyk Nietzsche – narodziny romansu
(czyli jeszcze trochę o Platonie) 363
7. Rozczarowujące podsumowanie 371
Rozdział II. Miłość i ideologia 383
1. Wstępne określenie pojęcia ideologii 383
2. Transcendentalna dialektyka władzy sądzenia jako schemat ideologiczności 396
3. Artur Schopenhauer i ideologia woli 406
4. Georges Bataille i komedia ideologii (z licznymi odniesieniami do Jacques’a Derridy) 418
5. Roland Barthes i fragmenty dyskursu mitycznego 438
6. Desublimujące podsumowanie – Slavoj Žižek (Alenka Zupančič) i przemierzanie/przekraczanie fantazji 456
7. Niezobowiązujący dodatek. Emmanuel Levinas – ku miłości bez Erosa 481
Zakończenie 513
Bibliografia prac cytowanych 523
Indeks nazwisk 537
Summary 543
check_circle
check_circle