https://www.wyczerpane.pl/historia-kina-tom-2-kino-klasyczne-cz-i-i-cz-ii.html
Seria HISTORIA KINA. Tom 2
Po dwóch latach od publikacji Kina niemego przekazujemy Państwu drugi tom zbiorowej Historii kina, Kino klasyczne. Koncentrujemy się na trzech dekadach z dziejów kinematografii: od wprowadzenia dźwięku (1927 rok) po koniec lat 50. Zapraszając Czytelników w podróż po historii kina, w istocie opisujemy wiek XX, z jego kulturowymi modami, ideologią, przemianami społecznymi i ekonomicznymi. Wśród autorów poszczególnych rozdziałów znajdują się najwybitniejsi polscy filmoznawcy, specjaliści w swych dziedzinach. Powstała dzięki temu książka, która stanowi nieoceniony przewodnik po filmowej klasyce, pełen pogłębionych analiz, wartościowych kontekstów i nowych odczytań, ale też – ciekawostek, anegdot i unikatowych fotosów. Mamy nadzieję, że dzięki temu dowiedzie ona różnorodności kina i jego ogromnego wpływu na niemal wszystkie dziedziny życia.
Recenzenci
prof. dr hab. Maryla Hopfinger
prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski
SPIS TREŚCI
Wstęp
I. Przełom dźwiękowy
Iwona Sowińska
1894–1915: wczesne próby
„Elektryfikacja” dźwięku
1924–1926: Czas konkwisty
Warner Bros. i system Vitaphone
1927: Śpiewak jazzbandu
Fox i system Movietone
1928: pierwszy sukces i przyspieszenie
Europa i reszta świata
Udoskonalenia techniczne
Ekonomiczne konsekwencje przełomu dźwiękowego
Zastrzyk świeżej krwi
Unarodowienie kinematografii
Dźwięk bez granic
Implikacje artystyczne
Chronologia
Propozycje lektur
II. Hollywood: pod znakiem Wielkiego Kryzysu
Łukasz A. Plesnar
Joseph I. Breen i Kodeks Produkcyjny
Hollywood o bandytach, mafiosach i agentach FBI: powstanie i rozwój kina gangsterskiego
Hollywood spogląda zza krat: filmy więzienne (prison films)
Hollywood tańczy i śpiewa: musicale i filmowe operetki
Hollywood się śmieje: spadkobiercy slapsticku, komedia anarchizująca, screwball comedy i sophisticatd comedy
Hollywood straszy: Dracula, Frankenstein i inne horrory
Hollywood podgląda sławnych ludzi: film biograficzny (biopic)
Hollywood wyciska łzy: melodramaty i filmowe romanse
Hollywood w krainie przygód i na Dzikim Zachodzie
Poza kinem gatunków
Ku nowej dekadzie
Chronologia
Propozycje lektur
III. Francja lat trzydziestych: kino jako barometr
Grażyna Stachówna
Mapa pogody
Dużo słońca z przelotnymi opadami: Rene Clair, Marcel Pagnol, Sacha Guitry, Jean Vigo
Rene Clair i populizm
Marcel Pagnol i Sacha Guitry – film „teatralny”
Jean Vigo
Gęste zachmurzenia, deszcze, mgły i ogolne złe samopoczucie: Jacques Feyder, Julien Duvivier, Marcel Carne
Jacques Feyder
Julien Duvivier
Marcel Carne i realizm poetycki
Słońce na przemian z burzami i gradobiciem: Jean Renoir i realizm społeczny
Czasem słońce, czasem deszcz
Chronologia
Propozycje lektur
IV. Niemiecki fi lm fabularny u schyłku Republiki Weimarskiej i w Trzeciej Rzeszy (1929–1945)
Tomasz Kłys
Między Weimarem a Trzecią Rzeszą – przepaść czy ciągłość?
Kino schyłku Republiki
Kino niemieckie w okresie nazistowskim
Struktura przemysłu filmowego Trzeciej Rzeszy
Filmy fabularne w zaprzęgu ideologii i propagandy
Kino popularne w Trzeciej Rzeszy i jego gwiazdy
Kino artystyczne Trzeciej Rzeszy
Chronologia
Propozycje lektur
V. Kino stalinowskie
Joanna Wojnicka
Przełom dźwiękowy, przełom polityczny
Pierwsze sukcesy filmu dźwiękowego
Socrealizm – sztuka w służbie politycznej utopii
Wielki terror. Polityka historyczna
„Żyje się lepiej, żyje się weselej”
Wojna i schyłek stalinizmu
Chronologia
Propozycje lektur
VI. Japonia między tradycją i nowoczesnością
Krzysztof Loska
Humor japoński
W stronę codzienności – dramaty rodzinne (shomin-geki)
Mizoguchi i melodramat filmowy
Wojna i kino
Rozrachunki z przeszłością
Odrodzenie filmu historycznego
Humanistyczne filmy wojenne
Filmy o bombie atomowej (genbaku eiga)
Konsekwencje przemian społecznych
Oblicza buntu
Chronologia
Propozycje lektur
VII. Kino brytyjskie: w obronie imperium
Olga Katafiasz
Schyłek mocarstwa
Lata 30.: w poszukiwaniu tożsamości
Imperium Ranka
Kino czasu wojny: honor i pragmatyzm
Szekspirowskie adaptacje Laurence’a Oliviera: „w imię męstwa przodków”
Powojenne kino autorów: nadążyć za światem
Strategie eskapistyczne
Kryzys kinematografii i upadek potęgi Ranka
Chronologia
Propozycje lektur
VIII. Dekada cienia: amerykańskie kino lat czterdziestych
Rafał Syska
Cisza przed burzą
Kino wojenne przed wojną
System hollywoodzki przed wojną
Przemiany w systemie produkcyjnym
Unit
Niezależni producenci
Reżyser -producent
Trzy portrety reżyserów
Orson Welles – mit
Hitchcock w Hollywood
Preston Sturges – satyra na marginesie Hollywood
Hollywood na froncie
Gatunki idą na front
Kino wojenne – typologia
Home -front movies
Combat films
Filmy o weteranach
System hollywoodzki w czasach wojny
Strach przed cenzurą
Czasy powojenne
Proces antytrustowy
Komisja do Badania Działalności Antyamerykańskiej (HUAC)
Jasne barwy powojennego kina
Film noir
Noir a kino gatunków
Femme fatale
Psychoanaliza
Kryzys racjonalizmu i subiektywizacja
Nurt realistyczny końca lat 40.
Epilog w kolorze
Chronologia
Propozycje lektur
IX. Film dokumentalny okresu klasycznego
Mirosław Przylipiak
Dokument brytyjski lat 30.
Robotnicza Liga Filmu i Fotografii
Kino dokumentalne w Japonii
Joris Ivens
Inne filmy dokumentalne
Leni Riefenstahl
Lata wojny
Po wojnie
Chronologia
Propozycje lektur
X. Film animowany w cieniu Disneya
Paweł Sitkiewicz
Film animowany w okresie kina niemego
Amerykańska kreskowka po przełomie dźwiękowym
Walt Disney: biznesmen i animator
Film animowany w Europie
Chronologia
Propozycje lektur
XI. Film awangardowy w latach 1930–1959
Andrzej Pitrus
Kontynuatorzy Wielkiej Awangardy
Lettryzm
Międzynarodówka sytuacjonistyczna
Amerykańska awangarda lat 20. i 30.
Norman McLaren
Willard Maas i Marie Menken
Maya Deren
Kenneth Anger
Stan Brakhage
Chronologia
Propozycje lektur
XII. Włoski neorealizm
Alicja Helman
Próby rewizji kina okresu faszyzmu
Kaligrafowie i inni
Neorealizm: próby definicji
Rossellini albo neorealizm moralny
Visconti albo neorealizm estetyczny
De Sica albo realizm humanistyczny
Vergano i De Santis albo neorealizm komunistyczny
Inne warianty
Chronologia
Propozycje lektur
XIII. Kinematografia Meksyku
Iwona Kolasińska-Pasterczyk
Que viva Mexico!, czyli w stronę „cudu meksykańskiego”
Luis Bunuel, czyli ten, ktory odmienił Meksyk
Chronologia
Propozycje lektur
XIV. Skandynawowie
Tadeusz Szczepański
Szwecja
Dekada marazmu
Beredskap, czyli pogotowie obronne
Powrót „złotej epoki”?
Ingmar Bergman staje na planie filmowym
Powojenna dekada
Ingmar Bergman w drodze na szczyt
W cieniu Bergmana
Bergman na szczycie
Dania
Cena przetrwania
Autorskie kino Dreyera
Okupacja
Lata powojenne
Norwegia
Ibsen, Sinding i Dalgard
Długi cień wojny
Finlandia
Ojczyzna, lud i sielunmaisema
Wojna i jej konsekwencje
Chronologia
Propozycje lektur
XV. Francuzi – kino papy? (1940–1959)
Tycjan Gołuński
Okupacja: „Francuzi, musicie robić kino jakości!”
Nowe porządki
Od „Pierwszej randki” do „Ostatniego grosza”
Kino Vichy?
Kino wygnania
Kino alegorii
Kino z retorty
Pasja odsuniętych od świata
Odmiany „realizmu”
Amerykańskie oko Clouzot
„Rebatyzm”, czyli w pułapce manicheizmu
Po wojnie: „Nie interesują nas już te same sny”
Francuska „szkoła wyzwolenia”?
Jakość tradycji
Celuloidowe wojny
Pokusa rynku
Realizm psychologiczny: pewna (gorzka) tendencja
Szkoła widza walczy z „sankcją jakości”
Dialogi i konfrontacje
Kilka pokoleń poetów kina
Cocteau, Tati, Bresson: anty-dykcje francuskiego kina
Długi cień Marcela Carne
Chronologia
Propozycje lektur
XVI. Kino amerykańskie lat 50.: złota dekada
Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska
System produkcji
Telewizja i przemiany technologiczne
Złoty okres kina gatunków
Western – mitologizacja i demitologizacja Starego Zachodu
Musical – w stronę integralności
Komedia – od Boba Hope’a do Marilyn Monroe
Gatunki sensacyjne – policjanci, gangsterzy i komuniści
Film wojenny – konflikt w Korei i obrachunki z wielkimi wojnami
Kino epickie – filmy biblijne, historyczno-kostiumowe i przygodowe
Melodramat: przypadek Douglasa Sirka
Science fiction – lęk i nieufność
Kino autorów
Elia Kazan
Alfred Hitchcock
Billy Wilder
John Huston
Orson Welles
Inni autorzy
W stronę niezależności i buntu
Nicholas Ray
Robert Aldrich
Pochód nastolatków
Temat rasizmu
Nurt realistyczny
Chronologia
Propozycje lektur
XVII. Złota era kina Indii
Artur Majer
Przełom dźwiękowy
Muzyka i taniec
Era wielkich wytworni
V. Shantaram
Indyjski neorealizm
Autorzy kina hindustani
Mehboob Khan
Raj Kapoor
Bimal Roy
Guru Dutt
Satyajit Ray – twórca osobny
Chronologia
Propozycje lektur
XVIII. Włosi po neorealizmie: autorzy, kontynuatorzy, epigoni
Alicja Helman
Rossellini: neorealizm mimo wszystko
Visconti: w poszukiwaniu drogi
Fellini: dwie trylogie
Antonioni: pejzaże wewnętrzne
Kontynuacje
Biedni, ale piękni – czyli neorealizm na różowo
Chronologia
Propozycje lektur
XIX. Polska Szkoła Filmowa na tle rodzimego kina
Tadeusz Lubelski
Przed wojną: nadwiślańskie kino klasyczne (1930–1939)
Film historyczny
Komedia
Melodramat
Inne kino
Wojna i po wojnie. Kino w innym systemie (1939–1954)
Wojna
Po wojnie – upaństwowienie kinematografii
Rodzimy socrealizm
Epoka Szkoły Polskiej (1955–1961)
Odwilż w kinie
Szkoła Polska – kanon
Szkoła Polska – nowi autorzy
Poza Szkołą
Chronologia
Propozycje lektur
XX. Kino sowieckie lat 1956–1960. Pierwsza fala odwilży
Iwona Kurz
„Odwilż” polityczna a kinematografia
Sezon 1956/1957
Grigorij Czuchraj
Michaił Kałatozow
Siergiej Bondarczuk
„Człowiek wobec żywiołow” a cezury polityczne
Chronologia
Propozycje lektur
XXI. Powojenne kino niemieckie
Andrzej Gwóźdź
Zanim powstały dwie republiki (1946–1949)
Kino współtworzy Niemiecką Republikę Demokratyczną
Ekrany „cudu gospodarczego”
Chronologia
Propozycje lektur
XXII. Inne kinematografie
Czechosłowacja – Jadwiga Hučkova
Węgry – Grzegorz Bubak
Turcja i Bałkany – Magdalena Bartczak
Hiszpania – Iwona Kolasińska -Pasterczyk
Chiny – Jacek Flig
Australia – Marek Haltof
Indeks nazwisk (oprac. Krzysztof Siwoń)
Indeks filmów (oprac. Krzysztof Siwoń)
Noty o autorach
check_circle
check_circle