Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl
https://www.wyczerpane.pl/melancholijne-spojrzenie.html
HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 89
Melancholijne spojrzenie to zbiór dziewięciu szkiców poświęconych melancholii w literaturze oraz w sztuce dziewiętnastego stulecia. Porządek książki wyznaczają trzy zasadnicze modalności tytułowego spojrzenia: spojrzenie dookoła siebie (kierowane ku światu w poszukiwaniu wartości i sensu), spojrzenie w siebie (stanowiące odpowiedź na wszechobecną pustkę) oraz spojrzenie przez okno lub w lustro (będące zarówno spoglądaniem na świat, jak i w siebie – dzięki efektowi odbicia). Dziewiętnastowieczna melancholia, silnie powiązana z negatywnym doświadczeniem psychicznym, które zaciążyło na późniejszej teorii Freuda, w książce okazuje się przede wszystkim zjawiskiem kulturowym. Bohaterowie powieści (od Obermana Senancoura do Pani Bovary Flauberta) oraz tekstów intymistycznych (od Rousseau do Amiela) na różne sposoby kreują się na melancholików, ludzi pożeranych przez spleen: opłakują rzeczywistą bądź fikcyjną stratę, definiują życie jako ciągłe ubywanie, martwią się niszczycielską naturą czasu. Jednocześnie obsesyjnie powracają do pisania, które chroni ich przed mrokiem choroby, stając się nie tylko terapią, ale również estetycznym potwierdzeniem istnienia.
Piotr Śniedziewski – adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, współpracuje z grupą badawczą „Littératures, Savoirs et Arts” (Université Paris-Est Marne-la-Vallée), stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2007) i rządu francuskiego (2003–2006, 2009). Autor książki Mallarmé – Norwid. Milczenie i poetycki modernizm we Francji oraz w Polsce (wydanie polskie: Poznań 2008, francuskie: Paryż 2009), tłumacz Kuszenia świętego Antoniego Gustave’a Flauberta (Warszawa 2010), współredaktor pisma „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” i prac zbiorowych (m.in. Wokół „Pasaży” Waltera Benjamina oraz Histoire et fiction).
SPIS TREŚCI
WSTĘP |
|
CZĘŚĆ I | |
Włóczyć się i spoglądać (Rousseau, Chateaubriand) | |
Spoglądać i pisać zamiast żyć (Senancour) | |
Patrzeć i nic nie zobaczyć (Amiel, Macpherson, Turner, Mallarmé) | |
CZĘŚĆ II | |
Bo tylko w smutku dostrzec można talent (Madame de Staël) | |
Zobaczyć w sobie nic (Amiel) | |
Bezsilne spojrzenie za oddalającym się życiem (Delacroix) | |
CZĘŚĆ III | |
O zgubnych skutkach spoglądania przez okno (Flaubert) | |
Spoglądać w zamącone zwierciadło (Baudelaire) | |
Za okno i z powrotem (Balzac, Baudelaire, Hasenclever) | |
ZAKOŃCZENIE | |
NOTA BIBLIOGRAFICZNA | |
INDEKS NAZWISK | |
INDEKS RZECZOWY . | |
SUMMARY | |
check_circle
check_circle