Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego
Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego
ISBN
978-83-242-1640-6
ISBN E-book
978-83-242-1551-5
Rok wydania
2011
Liczba stron
356
Format
A5
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
12,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 12,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Seria EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XIII

 

Przemiany technologiczno-kulturowe ostatnich kilku dekad, zwrot ikoniczny, zwrot audiowizualny, zwłaszcza w wersji cyfrowej sprawiają, że szkolne dziedziny zajmujące się edukacją kulturową stoją w obliczu modyfikacji swoich paradygmatów. Ta sytuacja dotyczy także polonistyki zarówno tej szkolnej, jak i w pewnym stopniu akademickiej. Kryzys czytelnictwa i deprecjacja lektury szkolnej to zjawiska, wobec których polonista i polonistyka nie mogą przejść obojętnie; grzech zaniechania wysiłku na rzecz przemian oznacza zgodę na gwałtowną marginalizację kluczowej jeszcze do niedawna szkolnej dyscypliny. Jednym ze sprzymierzeńców w dziele jej odnowienia może być staruszek film, wynalazek już ponadstuletni, który przeżywa kolejną młodość i stał się dominującą formą sztuki masowej. Na różne sposoby zestawiany w szkole z literaturą może pokazać ją w innym świetle, ożywić, wydobyć ze sfery obojętności, wręcz odkryć. O tym jest ta książka.

 

SPIS TREŚCI

 

WSTĘP
• CZĘŚĆ I. Literatura, film, czytanie
[1. Film – język czy jakby język?; 2. Film – jakby tekst, tekst, analogon literatury?;
3. Czytanie, odczytywanie, nadawanie znaczeń…, czyli co widz robi z fi lmem?;
4. Krajobraz po dwóch zwrotach, czyli w kalejdoskopie tekstowego świata]
• CZĘŚĆ II. Szkoła i fi lm. Dzieje miłości niespełnionej
[1. Od „sztuki ludowej” do „presji audiowizualnej”; 2. Od skupienia do rozproszenia,
czyli dawne i nowe modele edukacji filmowej w Europie; 3. Z dziejów
niespełnienia, czyli o edukacji filmowej w szkole polskiej; 4. Dzieje jednego pomysłu:
Film w szkolnej edukacji humanistycznej?; 5. U progu szkolnej emancypacji filmu?
Krajobraz po reformie programowej AD 2009; 6. Rezerwa i obawa. Praktyka
polonistyczna wobec filmu fabularnego, Suplement: pozaszkolne horyzonty edukacji
filmowej; 7. Wnioski, czyli o szkolnych horyzontach edukacji filmowej]
6 Spis treści
• CZĘŚĆ III. Edukacja filmowa jako szkoła przetrwania w kulturze (nie tylko) ikonicznej
[1. Ikoniczny i tekstualny przewrót w polonistyce, czyli aprecjacja tekstu kultury;
2. Różne porządki, różne systemy, wspólne narzędzia – poetyka intersemiotyczna;
3. Widz – modelowy czytelnik, czyli w obronie szlachetności oglądania; 4. Odbiorca
w lustrze dzieła (czyli widz – modelowy czytelnik II); 5. Wolność jako fundament
odpowiedzialności czytania; 6. Wymiary szkolnego filmoznawstwa; 7. Przez film,
o filmie, dla filmu (i nie tylko); 8. Kiedy zacząć, kiedy zgłębiać – etapy szkolnej
edukacji filmowej]
• CZĘŚĆ IV. W strumieniu narracji
[1. Narracja – plan ogólny; 2. Zbliżenia i detale; 3. Ujęcia metodyczne, A) Poziomy
narracji, czyli: rozpoznawanie narratora, B) Techniki opowiadania – kształtowanie
tworzywa, C) Aktywność widza – współkształtowanie opowieści]
• CZĘŚĆ V. W innym spojrzeniu, czyli filmowe czytanie tekstu
[1. Jak film odmienił czytanie; 2. Na początku jest różnica, czyli o prawie do
innego spojrzenia; 3. Lektura szkolna jako dzieło prefilmowe; 4. Wizualizacja –
od dyskursu teoretycznoliterackiego to techniki kształcenia; 5. Ujęcia metodyczne,
A) Plan gatunku, B) Plan poetyki, C) Plan interpretacji; 6. Filmowe czytanie
tekstu – aneks: film jako interpretant]
• CZĘŚĆ VI. Poezja w (nie tylko) ruchomych obrazach
[1. Przez fotografię do mowy obrazów; 2. Punctum, czyli co mnie wytrąca ze
spokoju oglądania; 3. Czy metaforę można zobaczyć?; 4. Między obrazem a fotografią

5. Symbol czy metafora, czyli o nie tylko szkolnych kłopotach z klasyfikacją;
6. Poetyckość przyznawana; 7. Poezja naoczności – zobaczyć metaforę w filmie;
8. Od metafory kadru do wielkiej metafory; 9. Od obrazów werbalnych do słów obrazowych]
• Podsumowanie. Strategia dla interpretacji
[1. Filozofia, czyli warsztat; 2. Adaptacja filmowa – kłopot szkolnej polonistyki;
3. Kwestia gatunku – kłopotliwa i użyteczna; 4. Świat do czytania i wartościowania…]
Bibliografia
Indeks nazwisk
Summary 

Witold Bobiński

 

 – pracownik Katedry Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej na Wydziale Polonistyki UJ. Wieloletni nauczyciel, autor kilku serii podręczników języka polskiego dla wszystkich typów szkół (Świat w słowach i obrazach, Barwy epok, Lustra świata) oraz kilku podręczników historii (m.in. Historia ludzi) i książek pomocniczych w nauczaniu przedmiotów humanistycznych (Polska trzech Bolesławów, Powrót korony Piastów, Drugi oddech polonisty, Idę do kina). Ekspert MEN w pracach nad podstawą programową języka polskiego (2008/2009), uczestnik projektów badawczych Instytutu Badań Edukacyjnych. Opracował autorską, okołofilmową strategię kształcenia polonistycznego (Teksty w lustrze ekranu); jako dydaktyk literatury prowadzi kurs poświęcony analizie i interpretacji dzieła filmowego w kontekście edukacyjnym. 
Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
12,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 12,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...