
Są to zwięzłe dzieje Wolnego Miasta Krakowa w latach 1815-1846: jego powstania, ustroju i trudnej pozycji pomiędzy rosyjskim, austriackim i pruskim zaborem, którą niemiecki uczony Konstanty Wurzbach ironicznie porównał do sytuacji myszy obserwowanej przez trzy koty. Miasto o wielkiej tradycji, ale zbiedniałe i pozbawione uprzedniego znaczenia, powoli podnosiło się z upadku. Szczególnie ciekawe są dzieje miejscowego społeczeństwa, które wzbogacali przybysze z bliższych okolic i dalszych krajów – przyjmowani dobrze, bo nie cechowała Krakowa ksenofobia. Przybysze ci polonizowali się rychło, czemu sprzyjała rola, jaką pełniło miasto pod Wawelem: strażnicy polskiej tradycji narodowej. Pojawi się w tym środowisku dążenie do odegrania istotnej roli w dziedzinie nauki i kultury; ujawni się to w następnym pokoleniu po upadku Wolnego Miasta, to jest w epoce Młodej Polski. Zatem czasy tej niewielkiej Rzeczypospolitej nie przeminęły w dziejach narodu polskiego bez ważnego śladu.
SPIS TREŚCI
Zanim jeszcze powstała
Kształt, jaki jej nadano
Dzieje narzucone
W służbie tradycji
Mieszkańcy miasta
Mieszkańcy wsi podkrakowskiej
Na małej prowincji
Na krakowskim Rynku
Co po Rzeczypospolitej zostało
WYBRANA BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB
Galicyjski Eksodus. Uchodźcy z Galicji podczas I wojny światowej w monarchii Habsburgów
Od małego Bergu do wielkiego Bergu. Broszury emigracyjne 1951-1956
Ze świata średniowiecznej symboliki. Gest i forma przysięgi w chrześcijańskiej Europie (X–XV w.)
Wizerunek wiedźmy w piśmiennictwie staropolskim XVI i XVII wieku
Pisma wybrane. Wiek XIX
Meksyk – między demokracją a dysfunkcyjnością
Dwie władze. Studium z dziejów relacji państwo-Kościół w Meksyku
Miasto w soli. Kopalnia Soli w Wieliczce / The City in Salt. The Wieliczka Salt Mine
Słowacja. Dzieje obojętności
Krakowskie silvae rerum. Szkice o ludziach
Encyklopedia nauk pomocniczych historii
Wizerunek wiedźmy w piśmiennictwie staropolskim XVI i XVII wieku
check_circle
check_circle