Seria KRYTYKA XX i XXI WIEKU. Tom 13
Koncepcja tomu, który proponujemy czytelnikom, […] opiera się na założeniu, że historia polskiej poezji powojennej domaga się ciągle nowych odczytań, uwzględniających nie tylko zmiany historyczne, ale również nieustanne przekształcenia świadomości estetycznej i metodologicznej. […] Omawiane tu tomy poetyckie są prezentowane jako całościowe projekty, skończone dzieła, a nie zbiory pojedynczych wierszy. Mamy wrażenie, że dotychczasowe publikacje albo zwracały uwagę na mistrzowskie interpretacje pojedynczych tekstów, albo skupiały się na całościowym opracowaniu twórczości danego poety; chcąc wyjść poza ujęcia monograficzne i te, które w centrum zainteresowania sytuują wiersz, zaproponowałyśmy autorom zaprezentowanie historii poetyckiego języka, idei, różnych koncepcji poezji przez pryzmat książek, które dziś wzbudzają kontrowersje, zachwyt, w dalszym ciągu ekscytują. Wybrałyśmy trzydziestu czterech poetów, bez których naszym zdaniem polska poezja powojenna nie może się obyć i którzy wydatnie wpłynęli na kształtowanie się polskiej świadomości kulturowej. Chcąc uzyskać efekt polifonii i zwiększyć szanse odczytań poza utrwalonymi już w świadomości sposobami lektury, zaprosiłyśmy do współpracy nie tylko naukowców akademickich, polonistów, ale również osoby spoza tego kręgu: poetów, krytyków, niekoniecznie zajmujących się poezją polską specjalistycznie i zawodowo […].
Tom Interpretować dalej… jest wynikiem pewnego eksperymentu – na wzór zbioru opowiadań On with the Story Bartha (Opowiadać dalej, w tłumaczeniu Macieja Świerkockiego) chcemy „interpretować dalej” […], podjąć próbę czytania „znanych” rzeczy „inaczej” i sprawdzenia, na ile to „inaczej” modyfikuje utrwalony już obraz twórczości danego autora oraz poetycki układ w latach 1945–1989. (Ze Wstępu)
SPIS TREŚCI
Grzegorz Jankowicz
„Bunt roślin”?
Ekopoetyka w Drzewie rozpaczającym Władysława Broniewskiego . . . . 9
Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter
Ballada o smutnym kataryniarzu.
O Zaczarowanej dorożce Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego . . . . . . .23
Jacek Łukasiewicz
Na przedwiośniu. O Wiklinie Leopolda Staffa . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Igor Stokfiszewski
„Nieobecne zgromadzenie kamieniarzy”.
O tomie Najmniej słów Juliana Przybosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Jakub Momro
„Tak pulsująca obecność”. O Tłach Stanisława Czycza . . . . . . . . . . . . .65
Andrzej Skrendo
Uwagi z oddali. O tomie Hermes, pies i gwiazda Zbigniewa Herberta . . . 81
Krzysztof Siwczyk
Julia myśli, że mówi „ja”.
O Hymnie bałwochwalczym Haliny Poświatowskiej . . . . . . . . . . . . . . . 97
Krzysztof Kłosiński
„Pyrrusowe usta”. O Trzech poematach Zbigniewa Bieńkowskiego . . . 105
Kacper Bartczak
Podmiot i polszczyzna w ekstremalnych i pośrednich stanach „siulpetu”.
O Mylnych wzruszeniach Mirona Białoszewskiego . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Jerzy Franczak
Mise en abyme. O Labiryncie Adama Ważyka . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
Paweł Próchniak
Wat: serce kamienia. Notatki o Wierszach śródziemnomorskich . . . . . . 149
Dariusz Pawelec
Antropologia fotografii. Witolda Wirpszy Komentarze do fotografii . . . . . 171
Agata Stankowska
„Żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”.
Gucio zaczarowany Czesława Miłosza jako traktat o istnieniu . . . . . . . .183
Danuta Opacka-Walasek
Kobieca sygnatura pod Listą obecności Urszuli Kozioł . . . . . . . . . . . . .197
Anna Legeżyńska
Po co nam Czarny polonez Kazimierza Wierzyńskiego? . . . . . . . . . . . 211
Alina Świeściak
Pomiędzy „wiecznym niepokojem” a zgodą.
O Twarzy trzeciej Tadeusza Różewicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Tadeusz Komendant
Ziąb. O zbiorze Nie było lata Stanisława Grochowiaka . . . . . . . . . . . . 249
Iwona Gralewicz-Wolny
„Świat w wolnych chwilach jest różowy”.
O Drugim zbiorze wierszy Ewy Lipskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259
Paweł Majerski
Concept album. O Odwróconym świetle Tymoteusza Karpowicza . . . . . 271
Tomasz Kunz
Więcej niż słowa. O Nie skończonej krucjacie Rafała Wojaczka . . . . . . . 285
Michał Larek
Retoryka i etyka. O Komunikacie Adama Zagajewskiego . . . . . . . . . . .295
Grzegorz Olszański
Taka sama w środku. O tomie Jestem baba Anny Świrszczyńskiej . . . . 309
Grażyna Borkowska
Na progu Nowego. O Kropce nad ypsylonem Edwarda Stachury . . . . . . .329
Dorota Wojda
Poezja niemożliwego powrotu.
O Organizmie zbiorowym Ryszarda Krynickiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Julia Fiedorczuk
Życie nie do pojęcia. O Wielkiej liczbie Wisławy Szymborskiej . . . . . . . .361
Jerzy Jarniewicz
Wyjście z Luwru. Przygodność w Małych muzeach Bohdana Zadury . . . . 371
Anna Kałuża
Wyjść z pola piorunów. O Mapie pogody Jarosława Iwaszkiewicza . . . . . 385
Joanna Kisiel
Śmierć w horyzoncie ciała.
O Thema regium Jarosława Marka Rymkiewicza . . . . . . . . . . . . . . . . .403
Stanisław Balbus
Nieśmiertelna choroba. O Psalmach Tadeusza Nowaka . . . . . . . . . . . . 421
Piotr Bogalecki
Odpis treści: „żywa czerń”. O Wykazie treści Krystyny Miłobędzkiej . . . 443
Joanna Orska
Obywatel Poeta.
Estetyka i polityka w Czynniku lirycznym Piotra Sommera . . . . . . . . 461
Tomasz Mizerkiewicz
Poezja reanimacji. Próba postsekularnej lektury
Widokówki z tego świata Stanisława Barańczaka . . . . . . . . . . . . . . . 479
Konrad C. Kęder
Martwa perspektywa.
O wyprojektowanym tomie „Kat bez maski” Andrzeja Bursy . . . . . . . 491
Piotr Zawojski
Słowo – litera – cyfra lub/i obraz. O twórczości Stanisława Dróżdża . . 505
Noty o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .523
check_circle
check_circle