„Popkultura jest jak moda – wzorem zmiany społecznej, w której pojedyncze formy stają się akceptowane i znajdują powszechne uznanie. Aby analizować te dwa fenomeny, należy przypatrzeć się mechanizmom uzyskiwania ogólnej aprobaty. Literatura i kultura popularna pojawiają się jako proces społecznej selekcji, którego kierunek wynika z ogólnego kierunku »wspólnotowego smaku«. Ów stadny gust jest wyrażany i reprodukowany właśnie w modzie. To podstawowa kategoria estetyczna, która mówi najwięcej o zbiorowych upodobaniach, widocznych żądzach i uśpionych instynktach”.
Spis treści
Wstęp
Dominika Michalak
Trzy krytyki modnego rozumu
Marek Lubański
Pomiędzy modą a potrzebą poznawczą,
czyli o psychoanalizie w kulturze polskiej
Marcin Telicki
Moda na infantylizację – tezy i antytezy do dyskusji
Magdalena Lachman
Moda na pisanie czy moda na grafomanię?
Kult(ur)owe reorientacje
Sławomir Buryła
(Nie)banalnie o Zagładzie
Małgorzata Wrześniak
Różowo mi. O modzie na różowy cuteness w sztuce i kulturze
Krzysztof Uniłowski
Patyna, a nie moda. Kulturowa wartość literatury najnowszej
Małgorzata Skibińska
Popkultura w „kujonkach”,
czyli moda na pisanie o czytaniu
Agnieszka Nęcka
Popfeminizm: Gretkowska, Plebanek, Samson
Tomasz Tomasik
Męskie dodatki, czyli mężczyzna w świecie modnych gadżetów
Dariusz Nowacki
Metkowanie świata. O znakach firmowych w prozie współczesnej
Anna Fornalczyk
Piękna czy bestia, czyli o disneizacji popularnej literatury dziecięcej
Lidia Gąsowska
Moda na fan fiction, czyli jak fan tworzy fikcję i jak jej używa
Mariusz Kraska
Zbrodnia doskonała. Rzecz o popularności kryminału
Olga Filipowska
Czym „self-help” bogaty, tym „priv-lit” do księgarni
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle