Seria EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XIV
Autorzy kolejnego tomu z serii „Edukacja nauczycielska polonisty” wyjaśniają psychologiczne aspekty kreatywności człowieka, wskazują na potencjał szkoły w kształtowaniu twórczej postawy młodych ludzi, przyglądają się fenomenowi twórczości artystycznej i obecności artysty w dziele. Oddzielną część rozważań poświęcają prezentacji konkretnych sposobów rozwijania kreatywności ucznia na lekcjach języka polskiego. Głos w tej książce został oddany także nauczycielom praktykom, dzielącym się swoim doświadczeniem w realizacji nauczycielskich i uczniowskich zespołowych projektów edukacyjnych w ramach kształcenia polonistycznego.
SPIS TREŚCI
Wstęp
• Twórczość nadaje sens życiu [Anna Janus-Sitarz] . 11
Psychologia twórczości
• Rola szkoły i nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej uczniów [Patrycja Huget]
[Elitarne i egalitarne rozumienie twórczości; Osobowościowe determinanty
twórczości; Poznawcze determinanty twórczości; Diagnoza twórczości; Rola
szkoły i nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej uczniów]
• Twórczy nauczyciel w opiniach studentów filologii polskiej [Agnieszka Guzik]
[Twórcza osobowość – twórczy nauczyciel; Twórczy nauczyciel w ujęciu klasycznych
reformatorów nauczania; Humanistyczna orientacja edukacji nauczycielskiej
i psychologia humanistyczna; Twórczy nauczyciel w perspektywie
pedagogiki społecznej; Twórczy nauczyciel w perspektywie pedagogiki twórczości;
Twórczy nauczyciel w opiniach badanych studentów; Zakończenie]
• Naznaczeni nieprzeciętnością. O twórcach i twórczości w szkole [Elżbieta Piątek]
[Powołanie artysty jako służba wartościom; Trzy kroki do doskonałości: otwartość,
niezależność, wytrwałość; Uczniowie przeciwko twórczości?; Sięgnijmy
po biografie!; Da Vinci – twórczy, Mickiewicz – twórczy, Kowalski – też!]
• Wykorzystanie elementów treningu twórczości
podczas lekcji języka polskiego [Iwona Kołodziejek]
[1. Ćwiczenia integracyjne; 2. Ustalenie zasad zajęć; 3. Rozgrzewka; 4. Twórczy
temat; 5. Twórcza zabawa inspirowana książką; Podsumowanie]
Spotkanie z twórcą i twórczością
• Być w obrazie, być w wierszu.
O różnych formach obecności poety w dziele [Anna Pilch]
[„Być” i „ja” – Czesława Miłosza (próba filozofowania); „Ja” i „być” w wierszach
Ryszarda Krynickiego (próba interpretacji); „Post scriptum” – wiersz
Czesława Miłosza: zakończenie]
• Biografia – spotkanie z człowiekiem i spotkanie z tekstem [Krzysztof Biedrzycki]
[Biografia wyimkowa; Biografia polemiczna; Biografia hermeneutyczna]
• Twórczość – mity szkolne i codzienność [Marta Rusek]
[Przemyśleć twórczość; Stworzyć, tworzyć, potworzyć; Twórczość w fabryce?;
Język polski – „codzienna twórczość” i spotkania ze sztuką]
Rozwijanie kreatywności ucznia
• Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie
ich sprawności językowych [Jadwiga Kowalikowa]
• Odtwarzanie, przetwarzanie, tworzenie – uczniowskie działania tekstotwórcze [Ewa Nowak]
[Działania tekstotwórcze – odtwarzanie; Działania tekstotwórcze – przetwarzanie;
Działania tekstotwórcze – tworzenie]
• Lekcje z akcentem na pomarańczową twórczość [Stanisław Bortnowski]
[Różne wstępy do artykułu; Z książek o zabawie Bronisławy Dymary; Gry
z krzesłem; Parafrazy; Opowiadania; Podsumowanie, czyli kilka zasad dotyczących
szalonych lekcji; Pomarańczowy przypis]
• Drama w edukacji polonistycznej [Anna Janus-Sitarz]
[Filozofia dramy; Warunki do realizacji dramy w szkole; Techniki dramowe;
Drama na różnych etapach edukacji; Pożytki z dramy]
• Esse Miłosza na warsztacie scenarzysty w liceum [Anna Biernacka]
[ESSE – liryka miłosna bliżej metafizyki, dalej od tradycji; Epifania poetycka jako
praca emocji; Pierwszy ruch jest patrzenie; Pomysł na lekcję; Korzyści z transformacji;
Lekcja pierwsza: na stacji metra; Lekcja druga – od wiersza do filmu]
Projekty edukacyjne
• Polonistyczne projektowanie [Ewelina Strawa] . 223
[Włoskie korzenie; Aktywność, samodzielność i współdziałanie jako trzon
PBL; Droga uczęszczana przez wszystkich nie zawsze jest najlepszym wyjściem;
Project-based learning a kształcenie kompetencji człowieka XXI wieku; Nie
uczmy zająca pływać; „Voice&choice” zamiast „Stowarzyszenia umarłych poetów”]
• Uczyć, aby działać. O metodzie projektów [Ewa Horwath]
[Moda na projekt; Krok po kroku, czyli krótko o metodzie projektu; Nauczyć pracować
metodą, czyli od szkoły podstawowej po liceum; Na co dzień, nie od święta]
• Twórcza praca w zespołach [Anna Janus-Sitarz]
[Wątpliwości polonistów; Zespoły – przeżytek, eksperyment, potrzeba?; „Nie
dostanie oceny bardzo dobrej, choćby zagrał jak Belmondo”, czyli – ewaluacja;
„Co sześć głów, to nie jedna”, czyli o pożytkach z pracy w zespołach]
• Twórczość uczniów jako jedna z metod nauczania
o Zagładzie (Szoa) [Wojciech Strokowski]
[Dlaczego, po co i jak nauczać o Zagładzie w polskiej szkole?; Wiedza, relacje
świadków i trudne pytania; Przeciw racjonalizacji Zagłady; W poszukiwaniu
rzetelnej wiedzy; Główne założenia filozofii nauczania o Holokauście;
Współczesna wiedza o Zagładzie – przeciw stereotypom; Twórczość jako metoda
uczenia się; Projekt edukacyjny „Mój Kazimierz”]
• Odkrywanie polskości, czyli budowanie obszaru tęsknot [Bogusław Kołcz]
[Polonisto, nie nudź!, czyli projekt – wycieczka; Edukacja sentymentalna; Faza
wstępna projektu – jechać do Lwowa, czyli budowanie obszaru tęsknot; Faza
główna projektu – gdzie polskość krzyczy ze ścian; Wyniki wyprawy – czyli
pokochałem Polskę. Lekcje pamiętania]
• MOL – wyjątkowy portal o K rakowie. Internetowy koncern medialny
[Andrzej Tadus, Aleksandra Koselska, Agnieszka Mochel]
[Etap pierwszy – kwalifikacje; Etap drugi – warsztaty; Etap trzeci – tworzenie
portalu; Etap czwarty – podsumowanie projektu]
• Uczeń w Sieci, czyli o praktycznym zastosowaniu
metody webquestu w edukacji polonistycznej [Marta Szymoniak]
[Co to jest webquest?; Propozycja szkolnej realizacji metody webquestu. Jan
Kochanowski i Leonardo da Vinci – nietypowe przedstawienie twórców renesansu;
Schemat projektu webquestu; Efekty pracy]
• „I zobaczyć miasto Lwów...” Przygotowanie i realizacja projektu
interdyscyplinarnego w szkole średniej [Tamara Cieśla]
[Cele projektu; Organizacja pracy. Realizacja projektu; Obserwacje nauczyciela;
Ocenianie i samoocenianie; Ostatni etap projektu – wyjazd do Lwowa; Karta
autoewaluacyjna – analiza odpowiedzi]
• To nie gryzie, czyli jak oswoić projekt edukacyjny w gimnazjum [Anna Fatyga]
[Zalety projektu; Miłość silniejsza niż śmierć...; Literackie szlaki Kielecczyzny]
• Pierwsze doświadczenia gimnazjalistów w pracy nad projektem [Magdalena Knapek]
[Metoda projektu znana czy nieznana?; Etapy realizacji projektu edukacyjnego
„Giętki język myśli”; Ewaluacja projektu]
• Projekt Narnia, czyli cudowne wyjście z szafy [Karolina Kwak
[Dlaczego projekt?; Krok pierwszy, czyli „Narnia to my”; Porządkowanie czasu
i przestrzeni, czyli dwa światy szafą oddzielone; Królowa czy czarownica,
czyli o magicznej mocy ptasiego mleczka; Piszemy w imieniu władców Narnii,
czyli kto, kogo, z jakiej okazji, kiedy i dokąd zaprasza; Refleksje poprojektowe]
check_circle
check_circle