Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej
Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej
Redakcja
ISBN
978-83-242-1684-0
ISBN E-book
978-83-242-1849-3
Rok wydania
2012
Liczba stron
400
Format
A5 (135x205)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
14,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Seria EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XIV

 

Autorzy kolejnego tomu z serii „Edukacja nauczycielska polonisty” wyjaśniają psychologiczne aspekty kreatywności człowieka, wskazują na potencjał szkoły w kształtowaniu twórczej postawy młodych ludzi, przyglądają się fenomenowi twórczości artystycznej i obecności artysty w dziele. Oddzielną część rozważań poświęcają prezentacji konkretnych sposobów rozwijania kreatywności ucznia na lekcjach języka polskiego.  Głos w tej książce został oddany także nauczycielom praktykom, dzielącym się swoim doświadczeniem w realizacji nauczycielskich i uczniowskich zespołowych projektów edukacyjnych w ramach kształcenia polonistycznego.

 

SPIS TREŚCI

 

Wstęp

• Twórczość nadaje sens życiu [Anna Janus-Sitarz] . 11

 

Psychologia twórczości

• Rola szkoły i nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej uczniów [Patrycja Huget]

[Elitarne i egalitarne rozumienie twórczości; Osobowościowe determinanty

twórczości; Poznawcze determinanty twórczości; Diagnoza twórczości; Rola

szkoły i nauczyciela w kształtowaniu postawy twórczej uczniów]

• Twórczy nauczyciel w opiniach studentów filologii polskiej [Agnieszka Guzik]

[Twórcza osobowość – twórczy nauczyciel; Twórczy nauczyciel w ujęciu klasycznych

reformatorów nauczania; Humanistyczna orientacja edukacji nauczycielskiej

i psychologia humanistyczna; Twórczy nauczyciel w perspektywie

pedagogiki społecznej; Twórczy nauczyciel w perspektywie pedagogiki twórczości;

Twórczy nauczyciel w opiniach badanych studentów; Zakończenie]

• Naznaczeni nieprzeciętnością. O twórcach i twórczości w szkole [Elżbieta Piątek]

[Powołanie artysty jako służba wartościom; Trzy kroki do doskonałości: otwartość,

niezależność, wytrwałość; Uczniowie przeciwko twórczości?; Sięgnijmy

po biografie!; Da Vinci – twórczy, Mickiewicz – twórczy, Kowalski – też!]

• Wykorzystanie elementów treningu twórczości

podczas lekcji języka polskiego [Iwona Kołodziejek]

[1. Ćwiczenia integracyjne; 2. Ustalenie zasad zajęć; 3. Rozgrzewka; 4. Twórczy

temat; 5. Twórcza zabawa inspirowana książką; Podsumowanie]

 

Spotkanie z twórcą i twórczością

• Być w obrazie, być w wierszu.

O różnych formach obecności poety w dziele [Anna Pilch]

[„Być” i „ja” – Czesława Miłosza (próba filozofowania); „Ja” i „być” w wierszach

Ryszarda Krynickiego (próba interpretacji); „Post scriptum” – wiersz

Czesława Miłosza: zakończenie]

• Biografia – spotkanie z człowiekiem i spotkanie z tekstem [Krzysztof Biedrzycki]

[Biografia wyimkowa; Biografia polemiczna; Biografia hermeneutyczna]

• Twórczość – mity szkolne i codzienność [Marta Rusek]

[Przemyśleć twórczość; Stworzyć, tworzyć, potworzyć; Twórczość w fabryce?;

Język polski – „codzienna twórczość” i spotkania ze sztuką]

 

Rozwijanie kreatywności ucznia

• Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie

ich sprawności językowych [Jadwiga Kowalikowa]

• Odtwarzanie, przetwarzanie, tworzenie – uczniowskie działania tekstotwórcze [Ewa Nowak]

[Działania tekstotwórcze – odtwarzanie; Działania tekstotwórcze – przetwarzanie;

Działania tekstotwórcze – tworzenie]

• Lekcje z akcentem na pomarańczową twórczość [Stanisław Bortnowski]

[Różne wstępy do artykułu; Z książek o zabawie Bronisławy Dymary; Gry

z krzesłem; Parafrazy; Opowiadania; Podsumowanie, czyli kilka zasad dotyczących

szalonych lekcji; Pomarańczowy przypis]

• Drama w edukacji polonistycznej [Anna Janus-Sitarz]

[Filozofia dramy; Warunki do realizacji dramy w szkole; Techniki dramowe;

Drama na różnych etapach edukacji; Pożytki z dramy]

• Esse Miłosza na warsztacie scenarzysty w liceum [Anna Biernacka]

[ESSE – liryka miłosna bliżej metafizyki, dalej od tradycji; Epifania poetycka jako

praca emocji; Pierwszy ruch jest patrzenie; Pomysł na lekcję; Korzyści z transformacji;

Lekcja pierwsza: na stacji metra; Lekcja druga – od wiersza do filmu]

 

Projekty edukacyjne

• Polonistyczne projektowanie [Ewelina Strawa] . 223

[Włoskie korzenie; Aktywność, samodzielność i współdziałanie jako trzon

PBL; Droga uczęszczana przez wszystkich nie zawsze jest najlepszym wyjściem;

Project-based learning a kształcenie kompetencji człowieka XXI wieku; Nie

uczmy zająca pływać; „Voice&choice” zamiast „Stowarzyszenia umarłych poetów”]

• Uczyć, aby działać. O metodzie projektów [Ewa Horwath]

[Moda na projekt; Krok po kroku, czyli krótko o metodzie projektu; Nauczyć pracować

metodą, czyli od szkoły podstawowej po liceum; Na co dzień, nie od święta]

• Twórcza praca w zespołach [Anna Janus-Sitarz]

[Wątpliwości polonistów; Zespoły – przeżytek, eksperyment, potrzeba?; „Nie

dostanie oceny bardzo dobrej, choćby zagrał jak Belmondo”, czyli – ewaluacja;

„Co sześć głów, to nie jedna”, czyli o pożytkach z pracy w zespołach]

• Twórczość uczniów jako jedna z metod nauczania

o Zagładzie (Szoa) [Wojciech Strokowski]

[Dlaczego, po co i jak nauczać o Zagładzie w polskiej szkole?; Wiedza, relacje

świadków i trudne pytania; Przeciw racjonalizacji Zagłady; W poszukiwaniu

rzetelnej wiedzy; Główne założenia filozofii nauczania o Holokauście;

Współczesna wiedza o Zagładzie – przeciw stereotypom; Twórczość jako metoda

uczenia się; Projekt edukacyjny „Mój Kazimierz”]

• Odkrywanie polskości, czyli budowanie obszaru tęsknot [Bogusław Kołcz]

[Polonisto, nie nudź!, czyli projekt – wycieczka; Edukacja sentymentalna; Faza

wstępna projektu – jechać do Lwowa, czyli budowanie obszaru tęsknot; Faza

główna projektu – gdzie polskość krzyczy ze ścian; Wyniki wyprawy – czyli

pokochałem Polskę. Lekcje pamiętania]

• MOL – wyjątkowy portal o K rakowie. Internetowy koncern medialny

[Andrzej Tadus, Aleksandra Koselska, Agnieszka Mochel]

[Etap pierwszy – kwalifikacje; Etap drugi – warsztaty; Etap trzeci – tworzenie

portalu; Etap czwarty – podsumowanie projektu]

• Uczeń w Sieci, czyli o praktycznym zastosowaniu

metody webquestu w edukacji polonistycznej [Marta Szymoniak]

[Co to jest webquest?; Propozycja szkolnej realizacji metody webquestu. Jan

Kochanowski i Leonardo da Vinci – nietypowe przedstawienie twórców renesansu;

Schemat projektu webquestu; Efekty pracy]

• „I zobaczyć miasto Lwów...” Przygotowanie i realizacja projektu

interdyscyplinarnego w szkole średniej [Tamara Cieśla]

[Cele projektu; Organizacja pracy. Realizacja projektu; Obserwacje nauczyciela;

Ocenianie i samoocenianie; Ostatni etap projektu – wyjazd do Lwowa; Karta

autoewaluacyjna – analiza odpowiedzi]

• To nie gryzie, czyli jak oswoić projekt edukacyjny w gimnazjum [Anna Fatyga]

[Zalety projektu; Miłość silniejsza niż śmierć...; Literackie szlaki Kielecczyzny]

• Pierwsze doświadczenia gimnazjalistów w pracy nad projektem [Magdalena Knapek]

[Metoda projektu znana czy nieznana?; Etapy realizacji projektu edukacyjnego

„Giętki język myśli”; Ewaluacja projektu]

• Projekt Narnia, czyli cudowne wyjście z szafy [Karolina Kwak

[Dlaczego projekt?; Krok pierwszy, czyli „Narnia to my”; Porządkowanie czasu

i przestrzeni, czyli dwa światy szafą oddzielone; Królowa czy czarownica,

czyli o magicznej mocy ptasiego mleczka; Piszemy w imieniu władców Narnii,

czyli kto, kogo, z jakiej okazji, kiedy i dokąd zaprasza; Refleksje poprojektowe]

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
14,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...