Oblicza hermeneutyki
Oblicza hermeneutyki
ISBN
978-83-242-1733-5
ISBN E-book
978-83-242-2574-3
Rok wydania
2012
Liczba stron
420
Format
A5 (135x205)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (epub, mobi, pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl
https://www.wyczerpane.pl/oblicza-hermeneutyki.html

 

Seria HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 95

 

Książka prezentuje rozległą panoramę nowoczesnych koncepcji hermeneutycznych, które różnią się od siebie w swych wyjściowych założeniach (F. Schleirmacher, W. Dilthey, M. Heidegger, H.G. Gadamer, P. Szondi, H.R. Jauß, P. Ricoeur, G. Vattimo i inni). Zarazem jednak są one spadkobiercami hermeneutyki jako nurtu, który – biorąc pod uwagę jego genealogię - usytuowany jest na pograniczu filologii, teologii i filozofii i ma – podobnie jak tamte – swoje korzenie w myśli antycznej. Dlatego nie można go oceniać w kategoriach „nowatorski” lub „anachroniczny”. Jego status jest bowiem całkiem inny niż status innych nurtów popularnych dzisiaj w humanistyce i filozofii. W podobnie apologetyczny – lub krytyczny – sposób można odnosić się dzisiaj do psychoanalizy, marksizmu, strukturalizmu, czy różnych „poststrukturalizmów”. Wszystkie te nurty, jakkolwiek czerpią z dotychczasowej tradycji filozoficznej, są ideowymi spadkobiercami nowoczesności. Hermeneutyka natomiast liczy sobie tyle samo lat, co ludzka kultura. 
Na przestrzeni kilku tysięcy lat hermeneutyka towarzyszyła nieprzerwanie pracom filologów, prawników i teologów, ulegając daleko idącym przekształceniom. Zawsze była nurtem żywym, zdolnym do głębokich wewnętrznych przeobrażeń, otwartym na to, co dzieje się w innych dyscyplinach. Żywotność podejścia hermeneutycznego bierze się stąd, że u jego podstaw tkwi proste pytanie, wraz z którym rozpoczął się rozwój kulturowy człowieka. Brzmi ono; jak mam zrozumieć Innego? Co właściwie mówią mi wszelkie przekazy kulturowe docierające z tradycji? Autor, odnosząc się do szeregu koncepcji hermeneutyki współczesnej, stara się wydobyć różne ich oblicza. Ukazuje jak dalece wszystkie te proste pytania przybrały w nich bardzo zróżnicowaną, a zarazem niezwykle złożoną postać.

 

 

Spis treści

 

WSTĘP. Obrona hermeneutyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
1. Pytania hermeneutyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
2. Dramat rozumienia innego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
3. Zwrot hermeneutyki w stronę filozofii . . . . . . . . . . . . . . . .17
4. Atopiczność hermeneutyki filozoficznej. Język jako Hermes 21
5. Hermeneutyka filozoficzna czy filozofia
hermeneutyczna? Dyskusja z Günterem Scholtzem . . . . . . . .30
6. Wyznaczniki podejścia hermeneutycznego . . . . . . . . . . . .37
7. Hermeneutyka dzisiaj. Związki z (post)strukturalizmem
i filozofią nauki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
8. Hermeneutyka a (post)strukturalistyczne krytyki . . . . . . . .61
9. Czy hermeneutyka jest sexy? Katalog rodzimych głupstewek 70
Hermeneutyka jako anachronizm? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Lacan-histeryk Michała P. Markowskiego i hermeneuta-
-Narcyz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Analogie i pokrewieństwa hermeneutyki z (post)strukturalizmem 81
Dalsze krytyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Filozoficzny kabaret . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
10. Gadamer i Sokrates. Hermeneutyczny model rozmowy
jako „wzmacnianie” stanowiska innego-antagonisty . . . . . . . . 95
11. Hermeneutyka a deformacje dyskursu publicznego . . . . . 101
Część I
HERMENEU TYKA I FILOLOGIA
Tradycja filologiczna a ewolucja pojęcia interpretacji
w hermeneutyce XIX i XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
1. Uniwersalność problemu hermeneutycznego . . . . . . . . . . . 111
2. Tekst jako inny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
3. Luterański postulat sola Scriptura i hermeneutyka
protestancka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
4. Hermeneutyka Schleiermachera. Model psychologiczny
i gramatyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
5. Hermeneutyka Diltheya. Od modelu psychologicznego
do filozofii życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
6. Zbliżenie hermeneutyki dziewiętnastowiecznej do
filozofii. Graniczny przypadek „hermeneutyki”
Nietzschego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
7. XX wiek. Od hermeneutyki bycia Heideggera ku filozofii
hermeneutycznej Vattimo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .155
8. Modele hermeneutyki literackiej: Staiger, Spanos,
Caputo, Szondi, Jauss . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Teoria interpretacji Emila Staigera i hermeneutyka amerykańska 164
Peter Szondi. Powrót do hermeneutyki jako Kunstlehre . . . . . .170
Hermeneutyka recepcji dzieła literackiego Hansa Roberta
Jaussa. Dyskusja z Hansem-Georgiem Gadamerem . . . . . . . .175
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
9. Hermeneutyka symboli religijnych Paula Ricoeura . . . . . . . 188
10. Hermeneutyka psychoanalityczna Sigmunda Freuda
w odczytaniu Paula Ricoeura i Jacques’a Lacana . . . . . . . . . . 196
11. Hermeneutyczne inspiracje postmodernistów. Richard
Rorty, Zygmunt Bauman, Gianni Vattimo . . . . . . . . . . . . . . . 201
12. Zakończenie. Z powrotem do Lutra . . . . . . . . . . . . . . . . .209
Część II
HERMENEU TYKA I ETYKA
Fenomen etyczności w hermeneutyce Heideggera i Gadamera
a dotychczasowa tradycja etyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
1. Miejsce etyki w dwudziestowiecznej tradycji
hermeneutycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .219
2. Heideggera etyka „zastrzeżenia bycia” i jego krytyka
pojęcia „wartości etycznych” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223
3. Heidegger i obozy zagłady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
4. Levinas i Gadamer. Dwie koncepcje odniesienia do innego
i etyczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237
5. Gadamer i Arystoteles. Hermeneutyczny model „etyki
praktycznej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
6. E tyka hermeneutyczna a sytuacja działania etycznego . . .  255
Etyka hermeneutyczna i etyka odpowiedzialności . . . . . . . . . .259
1. Dylematy etyki hermeneutycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259
2. Rozumienie i etyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
3. Mitologia Innego w filozofii Levinasa . . . . . . . . . . . . . . . . 267
4. Przejście od rozumienia innego do działania na jego rzecz   281
5. Levinas i Gadamer. Próba „syntezy” obu koncepcji etyczności 287
6. E tyka rozumiejącej otwartości na innego i etyka
odpowiedzialności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
Część III
HERMENEU TYKA I ANTROPOLOGIA
Pytanie o człowieka w hermeneutyce Gadamera . . . . . . . . . . . 299
1. Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
2. Heideggera myśl o człowieku. Od Dasein do „człowieka” . . . .301
3. Gadamer i Plessner. Dwie koncepcje antropologii . . . . . . . . .309
4. Gadamer i Heidegger. Dwie koncepcje odniesienia do
Innego i genealogii społecznej wspólnoty . . . . . . . . . . . . . . .  313
5. Jesteśmy rozmową. Dialektyka pytania i odpowiedzi . . . . . . 318
6. Ontologiczny prymat pytania nad odpowiedzią . . . . . . . . . . 325
7. Rozmowa jako sposób dokonywania się rozumienia.
„Otwartość” na to, co inne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329
8. Jak rozmawiać z innym? Blaski i cienie idei tolerancji . . . . .  341
9. Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  344
Część IV
TISCHNER I HERMENEU TYKA
Hermeneutyczne inspiracje w myśli filozoficznej Józefa Tischnera 351
1. Tischner i hermeneutyka. Ewolucja poglądów . . . . . . . . . . . . 351
2. Schodzenie z grzbietów klasyków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352
3. Rzecz filozofii: zrozumieć i nazwać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
4. Tischnera krytyka Heideggera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
5. Człowiek i fenomen sceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
6. Gadamer i Tischner. Czym różni się „porozumienie”
od „wspólnej płaszczyzny spotkania”? . . . . . . . . . . . . . . . . . . .370
7. Dalsze kontrowersje: „przesądy” i „zaplecze dialogu” . . . . . . 373
8. Czy prawdy etyczne są dziejowe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
Indeks rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . 397
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 401


Paweł Dybel

Paweł Dybel – profesor w Instytucie Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie oraz Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Stypendysta Fundacji im. Alexandra von Humboldta, DAAD, DFG, The Mellon Foundation i innych. Prowadzi wykłady i seminaria na uniwersytetach w Bremie, Berlinie, Londynie i Buffalo. Trzykrotnie nominowany do Nagrody im. Jana Długosza. Publikacje (wybór): Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa-Georga Gadamera (2004), Okruchy psychoanalizy. Teoria Freuda między hermeneutyką i poststrukturalizmem(2007), Dylematy demokracji. Kontekst polski (2015), Psychoanaliza – ziemia obiecana? Z dziejów psychoanalizy w Polsce, cz. 1(2016), Mesjasz, który odszedł. Bruno Schulz i psychoanaliza (2017).

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Oblicza hermeneutyki
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (epub, mobi, pdf)
15,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 15,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

24.06.2021
Magdalena Siwiec

Sytuacja Norwida

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (epub, mobi, pdf)
26,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 26,00 zł
Loading...