Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl
https://www.wyczerpane.pl/erros-mesjanski-witalizm-i-filozofia.html
Seria HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 96
Co łączy Spinozę, Bergsona, Freuda, Rosenzweiga, Benjamina, Levinasa, Adorno i Derridę? Pierwsza, samonasuwająca się odpowiedź – że są to myśliciele, w których teoriach można odnaleźć echa tradycji żydowskiej – jest trafna, ale nie wyjaśnia zamysłu tej książki. Odpowiedź ciekawsza, pogłębiająca tę pierwszą przez wskazanie na pewną teoretyczną część wspólną, głosi, że są to myśliciele, którzy to, co specyficznie ludzkie, lokują w zasobach energetycznych bytu imieniem człowiek: w jego szczególnej – bezjakościowej i nadmiarowej - popędowości, wyróżniającej człowieka na tle innych stworzeń. W przeciwieństwie zatem do tych myślicieli, którzy ludzką differentia specifica umieszczają w momencie hermeneutycznym, czyli w inicjacji w sferę symboliczną, nasi autorzy są zdania, że – z pozoru tautologicznie – człowiek od razu rodzi się człowiekiem: istotą obdarzoną sobie tylko właściwą energią popędową, której losy decydują o jego człowieczeństwie. Człowiek zatem to nie tyle byt, który mówi - a przynajmniej nie w porządku pierwszej różnicy - ile raczej byt obdarzony szczególnym modi życia: życiem problematycznym.
Dr hab. Agata Bielik-Robson, ur. 1966, zamieszkała w Warszawie. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Warszawskim (1989), doktoryzowała się w IFIS PAN (1995). Kilka lat spędziła w Wielkiej Brytanii, między innymi w Oksfordzie i Londynie. Obecnie pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz jako profesor Jewish Studies na Wydziale Teologii i Religioznawstwa w University of Nottingham. Opublikowała kilkadziesiąt artykułów w językach polskim, niemieckim i angielskim oraz pięć książek: Na drugim brzegu nihilizmu (Warszawa, 1997), Inna nowoczesność (Kraków, 2000), Duch powierzchni: rewizja romantyczna i filozofia (Kraków, 2004), Romantyzm, niedokończony projekt. Eseje (Kraków, 2008) oraz “Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności (Kraków, 2008). Na wiosnę roku 2011, w wydawnictwie Northwestern University wyszła jej książka amerykańska poświęcona filozofii literatury Harolda Blooma: The Saving Lie. Harold Bloom and Deconstruction. Zajmuje się współczesną filozofią podmiotu, teorią literatury oraz filozofią religii, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa żydowskiego.
Spis treści
Wprowadzenie
Erros albo życie problematyczne
CZĘŚĆ I REWOLUCJA W PRAGNIENIU
1. Mesjański witalizm: parę głównych pojęć
2. Eros, Tanatos, Duch: Freuda Taubesem ciąg dalszy
3. Batalia o mesjańskiego Freuda
CZĘŚĆ II JEGO WYSOKOŚĆ POPĘD. POJĘCIE ŻYCIA U SPINOZY, BERGSONA I FREUDA
1. Moc bez granic: Spinoza
2. Płonie w nas ogień gwiazd: Bergson
3. Niepokoje młodego libido: Freud
CZĘŚĆ III EDYP HIOBEM PODSZYTY, CZYLI ŻYDOWSKIE LEKTURY GRECKIEJ TRAGEDII
1. Walka z Aniołem Tragedii: Lukács
2. Na progu objawienia: Rosenzweig
3. Skok przez śmierć: Walter Benjamin jako krytyk
i apologeta witalizmu
4. Jeszcze inne wyjście. Kyniczno-mesjański witalizm
Szkoły Frankfurckiej: od Adorna do Sloterdijka
Koda.
Mesjański witalizm do Derridy – i dalej
Nieuchwytny Erros.
Rekapitulacja i konkluzja
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks pojęć
Summary
check_circle
check_circle