Spór o sumienie. Źródła i konsekwencje etyki Johna Henry"ego Newmana
Spór o sumienie. Źródła i konsekwencje etyki Johna Henry"ego Newmana
ISBN
978-83-242-1791-5
ISBN E-book
978-83-242-1890-5
Rok wydania
2012
Liczba stron
468
Format
B5 (150x235)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
18,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 18,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Słowo „sumienie” jest jednym z najczęściej używanych – i nadużywanych – pojęć. Jeśli chcemy zrozumieć, czym jest wolność sumienia, klauzula sumienia, oraz na czym polega formowanie sumienia, musimy znać historię kształtowania się tego pojęcia. W ciągu ostatnich dwudziestu pięciu wieków było ono rozumiane wielorako; filozofia wytworzyła aż trzy sposoby myślenia o sumieniu: jako domenie rozumu, woli albo emocji. Można zatem mówić wręcz o prawdziwym sporze o sumienie, którego doświadczamy również dzisiaj w dyskusjach etycznych czy politycznych. Żyjący w XIX wieku w Wielkiej Brytanii John Henry Newman zaproponował takie rozumienie sumienia, które spaja dotychczas istniejące trzy nurty. Niniejsza książka opowiada o kształtowaniu się idei sumienia w historii filozofii i teologii, która to idea znalazła najlepszego promotora w osobie Newmana. Ostatni rozdział poświęcony jest obronie tezy, iż bez kategorii sumienia nie można mówić ani o etyce, ani o człowieczeństwie, ani nawet o demokracji.

 

Sebastian Gałecki (ur. 1982), doktor filozofii, absolwent Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie, w roku 2009 resident scholar w National Institute for Newman Studies w Pittsburghu. Obszary zainteresowań: filozofia moralności, bioetyka, antropologia, historia idei, filozoficzna refleksja nad granicami nauki i religii. Autor artykułów poświęconych współczesnym problemom etycznym, filozofii Johna Henry’ego Newmana oraz zagadnieniom społeczno-politycznym.

 

SPIS TREŚCI

 

ROZDZIAŁ I. Kontekst filozoficzno-teologiczny dyskusji . 9
WPROWADZENIE: Polifonia czy kakofonia? . . . . . . . . . .9
1. Koncepcje sumienia w filozofii kontynentalnej . . . . . 21
1.1. Ujęcie racjonalistyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
1.2. Ujęcie woluntarystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
1.3. Ujęcie emotywistyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
2. Sumienie w tradycji anglosaskiej . . . . . . . . . . . . . . 70
2.1. Synejdezjologia w filozofii brytyjskiej . . . . . . . . . . 70
2.2. Sumienie w anglikańskiej teologii moralnej . . . . . .86
ROZDZIAŁ II. Newman jako „Doktor sumienia” . . . . . . 99
WPROWADZENIE: Kontekst biograficzny . . . . . . . . . . . 99
1. Epistemologia moralności . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
1.1. Krytyka oświeceniowego racjonalizmu . . . . . . . . .122
1.2. Władze podmiotu poznającego . . . . . . . . . . . . . 140
1.3. Wieloaspektowość poznania moralnego . . . . . . . 169
2. Sumienie jako moral sense . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
2.1. Przewodnik osobisty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218
2.2. Relacja do innych władz i zdolności osoby . . . . . . 233
2.3. Formowanie moral sense . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
3. Sumienie jako sense of duty . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
3.1. Wymiar etyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
3.2. Wymiar religijny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
ROZDZIAŁ III. Via media a spór o fundament etyki . . . 305
WPROWADZENIE: Metoda drogi środkowej . . . . . . . . . 305
1. Krytyka przeciwstawnych nurtów metaetycznych . . . . 311
1.1. Wobec radykalnego heteronomizmu i obiektywizmu311
1.2. Wobec radykalnego autonomizmu i subiektywizmu 337
2. Sumienie u podstaw moralności . . . . . . . . . . . . . . .363
2.1. Katolickie rozumienie sumienia . . . . . . . . . . . . . .363
2.2. Apologia pro conscientia . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   402
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445
Indeks nazwisk. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  463

 

Wydanie wspierają:


 

Pressje

 

 

Sebastian Gałecki

Sebastian Gałecki (ur. 1982) – doktor filozofii, absolwent Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie, stypendysta The National Institute for Newman Studies w Pittsburghu (USA) oraz The Nanovic Institute for European Studies Uniwersytetu Notre Dame (USA). Obszary zainteresowań: etyka, bioetyka, historia idei, filozofia polityki. Autor książki Spór o sumienie (Universitas 2012) oraz licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych. Wieloletni członek redakcji krakowskich „Pressji” oraz rady wydawniczej amerykańskiego „Newman Studies Journal”. Obecnie pracuje na Uniwersytecie im. Jana Długosza w Częstochowie.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Spór o sumienie. Źródła i konsekwencje etyki Johna Henry"ego Newmana
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
18,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 18,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...