Tematy (nie)opisane stanowią próbę syntetycznego omówienia kilku znaczących motywów pojawiających się w piśmiennictwie o Shoah. Każde z trzech studiów odsyła do problematyki często podejmowanej przez pisarzy, jak i autorów świadectw autobiograficznych – zazwyczaj też mocno zakotwiczonej w świadomości zbiorowej: „żydowskich Kolumbów”, żydowskiego mienia, wizerunku hitlerowskiego zbrodniarza. To zagadnienia wciąż niedostatecznie rozpoznane.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Żydowscy Kolumbowie – (nie) znana historia
Na obrzeżach mitu
Pod znakiem ideologii
„Zagadka” Kolumba
Żydowscy Kolumbowie
Dwie biografie – dwie drogi
Dwie śmierci, dwa bohaterstwa
Żydowski chłopak z Kedywu
Mit żydowskiego bojownika
Portret literacki
Głos chrześcijańskiego sumienia
Żydowscy i polscy Kolumbowie – historia idealna i patetyczna
Powody nieobecności
Nowe Eldorado
Pożydowskie
Nowe Eldorado – historia (hitlerowskiej) Europy
Polskie Eldorado – historia literacka
Lepiej niech Polak weźmie…
Cena życia
Żydowskie złoto – czym jest?
Mit żydowskiego złota
„Kopacze” i im podobni
Wędrujące (przeklęte) żydowskie złoto (i rzeczy)
Żydowskie złoto – postscriptum
„Pożydowskie” – historia nam bliższa (czasowo)
Zrozumieć nie znaczy usprawiedliwić
Portret oprawcy
Teksty, które należy przemyśleć
Zbrodnia i komizm
Obraz Niemca (oprawcy) w PRL
Portret Niemca - sadysty
Diabeł w historii – postscriptum 1
Zofi a Kossak i Stanisław Lem – postscriptum 2
Zbrodniarz nowego typu
Portret intelektualisty-estety
Banał jako efekt niezamierzony
Portret „dobrego Niemca”
Co u pana słychać? – spotkania po latach
Czy Niemiec to taki sam człowiek jak my?
Apokryfy – przeniknąć niemiecką duszę
Przeniknąć niemiecką duszę (poza apokryfem)
„Kainowe dzieci”
Odpowiadając na pytanie: dlaczego?
Przeciw „banalności zła” – postscriptum 3
W zaklętym kręgu kultury popularnej. Estetyzacja kata
Inne tematy
Nota bibliograficzna
Indeks nazwisk
Sławomir Buryła – literaturoznawca, krytyk literacki, profesor w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Zajmuje się literaturą współczesną, edytorstwem, a ostatnio również kulturą popularną. Publikował m.in. na łamach „Pamiętnika Literackiego”, „Tekstów Drugich”, „Ruchu Literackiego, „Zagłady Żydów”, „Twórczości”, „Znaku”, „Nowych Książek”.
Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii
Tropy topografii. W kręgu literatury osadniczej i postosadniczej
Od "potwornej szmiry" do "własnego kiczu". Proza popularna w polskiej kulturze literackiej lat 50. XX wieku
Szczęśliwe winy teolingwizmu. Polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej
„braków nie ma żadnych”. Pokrzywy i olchy. Wiersze
Labirynty – kładki – drogowskazy. Szkice o literaturze od Wyspiańskiego do Gombrowicza
Literackie gramatyki ciągłości i nadmiaru. Próba filologiczna
Czytanie estetyki. O ufności w przeszłość i przyszłość literatury
Długi cień Don Kichota
Scena we krwi. Williama Szekspira tragedia zemsty
Literatura i reklama w Niemczech
Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm
Rodzina jako źródło cierpień w twórczości Witolda Gombrowicza
Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej
Feministyczna krytyka literatury w Polsce po 1989 roku. Tekst, dyskurs, poznanie z odmiennej perspektywy
check_circle
check_circle