Seria MODERNIZM W POLSCE. Tom 40
Książka Druga płeć na wygnaniu. Doświadczenie migracyjne w opowieści powojennych pisarek polskich stanowi próbę zarysowania pola tematycznego narracji migracyjnej polskich pisarek powojennych (jej wersji emigracyjnej, imigracyjnej, przesiedleńczej, a więc opowieści o różnych odmianach doświadczenia związanego z opuszczeniem własnego miejsca na ziemi i oswajaniem przestrzeni nowych, obcych). Refleksja nad tożsamością bohaterek rozważań, należących do kolejnych fal polskiej powojennej emigracji, z trudem budujących swoje domy w nie zawsze gościnnych krajach osiedlenia, poszukujących odpowiedniego języka do zapisu własnych przeżyć dowodzi też, iż można wskazać pewne podobieństwo kobiecej opowieści powojennych emigrantek polskich i narratorek opowieści postpeerelowskiej o ludziach polsko-niemieckiego pogranicza.
SPIS TREŚCI
WSTĘP
PRZEDPOKÓJ
TOŻSAMOŚĆ POSTMIGRACYJNA. PRZYPADKI (MIĘDZY INNYMI) EVY HOFFMAN I CZESŁAWA MIŁOSZA
SALON
BAŚKA, BARBARA, BARBARITA... WYGNANIE W PO/WOJENNEJ EMIGRACYJNEJ PROZIE KOBIECEJ
OSWAJANIE SAMOTNOŚCI. KOBIECY DYSKURS IMIGRACYJNY „DRUGIEGO ŚWIATA” W POLSKIEJ PERSPEKTYWIE
KONSTRUOWANIE KOBIECEGO JĘZYKA NARRACJI MIGRACYJNEJ W PROZIE POLSKIEJ PO ROKU 1989
KUCHNIA
MATKA POLKA I JEJ WIELOKULTUROWE DZIECI. WYGNAŃCZE MACIERZYŃSTWO W OPISIE POLSKICH POWOJENNYCH PISAREK EMIGRACYJNYCH
WSPÓŁCZESNA KOBIECA OPOWIEŚĆ E/IMIGRACYJNA – MECHANIZM ZACIERANIA GRANIC MIĘDZY TEKSTEM A RZECZYWISTOŚCIĄ (NA PRZYKŁADZIE KONIECZNYCH KŁAMSTW EWY STACHNIAK)
SYPIALNIA
KULTURA KOŃCA WOJNY – GWAŁTY
„KULT OFIARY” W OCZACH POLSKICH PISAREK–EMIGRANTEK A „KULT OCALEŃCA” W REFLEKSJI KRYTYCZNEJ NA TEMAT DYSKURSÓW WYZWOLEŃCZYCH
ZA OKNEM
INNY I JEGO ŚLADY W KOBIECEJ LITERACKIEJ OPOWIEŚCI
STWORZYĆ DLA SIEBIE MIEJSCE. MIASTO IMIGRANTÓW: PRZESTRZEŃ, PAMIĘĆ, PŁEĆ
KONSTRUOWANIE KOBIECOŚCI W SIECI (WSPOMNIEŃ)
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
INDEKS POJĘĆ
SUMMARY
check_circle
check_circle