Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe
Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe
ISBN
978-83-242-2252-0
ISBN E-book
978-83-242-2414-2
Rok wydania
2013
Liczba stron
372
Format
A5 (135X205)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
16,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 16,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Książka papierowa dostępna w "DRUKU NA ŻYCZENIE" na stronie www.wyczerpane.pl

https://www.wyczerpane.pl/komparatystyka-studia-literackie-studia-kulturowe.html

 

Seria HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 93

 

Książka ta jest próbą diagnozowania kondycji (po)nowoczesnej komparatystyki i zarazem formułowania stojących przed nią zadań w społeczeństwie medialnym, w wielokulturowym świecie. Aktualną sytuację „dyscypliny poza dyscypliną” rozpatruję w możliwie najszerszym świetle, z uwzględnieniem zarówno pierwszych koncepcji pojawiających się w XIX wieku (m.in. propozycje komparatystów francuskich, idea Weltliteratur Goethego, instytucjonalne działania Hugona von Meltzla), jak też najnowszych koncepcji komparatystów zachodnioeuropejskich i amerykańskich (m.in. George’a Steinera, Susan Bassnett, Gayatri Ch. Spivak, Emily Apter, Davida Damroscha). Historia kształtowania się głównych tendencji komparatystyki literackiej objaśniana jest między innymi przy użyciu trzech metafor: wieży Eiffela, World Trade Center oraz wieży Babel. Zmierzenie się z rozmaitymi propozycjami komparatystów, jak również propozycjami badaczy zjawisk intermedialnych oraz interkulturowych prowadzi w konsekwencji do nowego spojrzenia i na samą komparatystykę literacką, i — zwłaszcza — na działanie komparatystyczne (nowy paradygmat myślenia spod znaku komparatystyki kulturowej wiąże się przede wszystkim z odejściem od niegdysiejszego etno- i eurocentryzmu). Nowoczesną komparatystykę pojmuję w rezultacie nie tyle jako wciąż rozszerzany obszar zagadnień i nieograniczoną ekspansję w wymiarze instytucjonalnym, ile jako efekt myślenia, które umożliwia w dzisiejszym świecie „dekolonizację nas samych”, jako praktykę interpretacyjną głęboko osadzoną w codziennej egzystencji. Perspektywa interkulturowości otwiera tym samym nowe horyzonty komparatystyki XXI wieku.

 

Andrzej Hejmej – pracuje w Katedrze Teorii Literatury Wydziału Polonistyki UJ. Autor książek: Muzyczność dzieła literackiego („Monografie FNP”, Wrocław 2001, wyd. II: Wrocław 2002, wyd. III: Toruń 2012) oraz Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej („Horyzonty Nowoczesności”, Kraków 2008, wyd. II: Kraków 2012), redaktor tomu Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych (Kraków 2002), współredaktor tomów Intersemiotyczność: Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia (Kraków 2004) oraz Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911–1991) (Kraków 2011). Publikował m.in. w „Kulturze Współczesnej”, „Pamiętniku Literackim”, „Przestrzeniach Teorii”, „Tekstach Drugich”.

 

SPIS TREŚCI

 

Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja 

I. Pro et contra 

II. Trzy komparatystyki 

III. „Dyscyplina nomadyczna” 

Część pierwsza

PERSPEKTYWY NOWOCZESNEJ KOMPARATYSTYKI

Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne 

I. Uwagi wstępne 

II. Wokół interdyscyplinarności 

III. Komparatystyka literacka – interdyscyplinarność 

IV. Komparatystyka interdyscyplinarna 

V. Komparatystyka kulturowa 

VI. Konkluzje 

Dialogowość i nowa komparatystyka

I. Epoka dialogu 

II. Dialogowość: logika relacji 

III. Dialogowość: rozumienie

IV. Komparatystyka kulturowa versus etnocentryzm 

V. Komparatystyka – inność – „dekolonizacja” 

Niestabilność komparatystyki 

I. Symptomy „niezdyscyplinowania” 

II. Komparatystyka: model nowoczesności 

III. (Geo)polityka 

IV. Działanie komparatystyczne 

Część druga

PRZESTRZENIE INTERMEDIALNOŚCI

Intermedialność i literatura intermedialna 

I. Paradygmat intermedialności 

II. Reperkusje – nowe literaturoznawstwo 

III. Próby teorii 

IV. Egzystencja: inter-esse 

V. Literatura intermedialna 

Tekst intermedialny – reżyserowanie rzeczywistości

(Arw Stanisława Czycza) 

I. „Hybryda tekstowa” 

II. (Teksto)logiczny splot 

III. Tryb intermedialny 

IV. Reżyserowanie rzeczywistości 

V. Egzystencja 

Estetyka intermedialności Stefana Themersona (St. Francis &

The Wolf of Gubbio or Brother Francis’ Lamb Chops) 

I. Opera (aperta) 

II. W labiryntach awangardy 

III. Opera semantyczna 

IV. „Pierwotna tragedia” 

Część trzecia

INTERKULTUROWOŚĆ I KOMPARATYSTYKA

XXI WIEKU

Interkulturowość – literatura – komparatystyka 

I. Uwagi wstępne 

II. Od wielokulturowości do interkulturowości 

III. W tyglu badań interkulturowych 

IV. Komparatystyka i przekład 

V. Translacje 

Świat nie przedstawiony. Felietonistyka Kisiela 

I. „Alchemia” felietonu 

II. Umysł kontradykcyjny 

III. Zwiedzający Polskę w Centre Pompidou

IV. (Nie)obecność Kisielewskiego 

V. Wschód−Zachód – „pomost obrotowy” 

VI. „Dziennik duszy” 

W „wielokulturowym świecie” Ryszarda Kapuścińskiego 

I. Wyjście poza schemat: Fiction – non-fiction 

II. Wielokulturowy świat 

III. Wielokulturowość czy interkulturowość? 

IV. Tożsamość – inny – dialog 

V. „Europejczyk zdetronizowany” 

Komparatystyka i (inna) historia literatury 

I. Iluzja (nie)tożsamości 

II. Weltliteratur – nacjonalizm (reperkusje) 

III. Reaktywacje: Weltliteratur, literatura światowa 

IV. Konstelacje komparatystyczne 

V. Pasaże i refrakcje: literatura – „filologia narodowa” –

komparatystyka 

Bibliografia 

Nota bibliograficzna

Indeks nazwisk 

Summary 


Andrzej Hejmej

Andrzej Hejmej – pracuje w Katedrze Teorii Literatury Wydziału Polonistyki UJ. Autor książek: Muzyczność dzieła literackiego („Monografie FNP”, Wrocław 2001, wyd. II: Wrocław 2002, wyd. III: Toruń 2012) oraz Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej („Horyzonty Nowoczesności”, Kraków 2008, wyd. II: Kraków 2012), redaktor tomu Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych (Kraków 2002), współredaktor tomów Intersemiotyczność: Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia (Kraków 2004) oraz Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911–1991) (Kraków 2011). Publikował m.in. w „Kulturze Współczesnej”, „Pamiętniku Literackim”, „Przestrzeniach Teorii”, „Tekstach Drugich”.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
16,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 16,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...