Seria HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 88
Niniejsza książka dotyka zagadnienia końca modernizmu i stara się, po pierwsze, ukoić naszą wrażliwość, która ostatecznie przyzwyczaiła się do inwektyw, jakie modernizm rzucał pod adresem tradycyjnego estetycznego podejścia do sztuki, a po drugie, w pewnej mierze pokazać, co oznacza czerpać przyjemność z posthistorycznej rzeczywistości. Dobrze jest wiedzieć, w jakim kierunku rozwijała się sztuka. Gloryfikowanie sztuki minionych epok, bez względu na to, jak była ona wspaniała, równa się celowemu karmieniu się pewną iluzją co do filozoficznej natury sztuki. Świat współczesnej sztuki jest ceną, jaką przyszło nam zapłacić za filozoficzne oświecenie – to jednak jest wkład w filozofię, za który ta ostatnia winna być wdzięczna.
Z Przedmowy
SPIS TREŚCI
Przedmowa
Podziękowania
1. Wprowadzenie: nowoczesność, ponowoczesność i współczesność
2. Trzy dekady po śmierci sztuki
3. Wielkie narracje i zasady krytyki
4. Modernizm i krytyka czystej sztuki: wizja historyczna Clementa Greenberga
5. Od estetyki do krytyki sztuki
6. Malarstwo i arena historii: przemijanie tego, co czyste
7. Pop-art i minione przyszłości
8. Malarstwo, polityka i sztuka posthistoryczna
9. Historyczne muzeum sztuki monochromatycznej
10. Muzeum i spragnione miliony
11. Modalności historii: możliwość i komedia
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
check_circle
check_circle