Publikacja ta jest syntezą dorobku badań nad stylami współczesnej polszczyzny obejmującą okres od początku lat 90. XX wieku do 2012 roku. Książka w pewnym sensie stanowi kontynuację Przewodnika po stylistyce polskiej z 1995 roku i opisuje zmiany, jakie zaszły w badaniach współczesnych stylów na przestrzeni lat. W opracowaniu przyjęto szerokie humanistyczne (antropologiczne) rozumienie stylu jako całokształtu zachowań językowych człowieka uwarunkowanych podmiotowo, pragmatycznie, kognitywnie i kulturowo, a stylistyka traktowana jest jako subdyscyplina integrująca badania, których przedmiotem są teksty/dyskursy. To pierwsza w językoznawstwie polskim synteza stylistyczna obejmująca tak szerokie spektrum odmian stylowych współczesnej polszczyzny. Wśród opisanych stylów znalazły się zarówno style "stare" (potoczny, artystyczny, naukowy, popularnonaukowy, dydaktyczny, urzędowy, religijny), jak i "nowe" (medialny, elektroniczny, radiowy, telewizyjny, reklamowy, komunikacji politycznej), niektóre o statusie jeszcze nie do końca oczywistym, wątpliwym i dyskusyjnym.
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne
1. Stanisław Gajda, Teoria stylu i stylistyka
1.1. Współczesna sytuacja poznawcza stylistyki
1.1.1. Esencjonalizm a relacjonizm we współczesnym myśleniu humanistycznym
1.1.2. Integracja w stylistyce
1.2. Stylistyka bez stylistyki
1.2.1. Poststrukturalistyczne badania funkcjonowania języka
1.2.2. Badania nad tekstem/dyskursem
1.3. Trudny powrót stylu
1.3.1. Teoria stylu
1.3.2. Styl jako...?
1.3.3. Typologia stylów
Literatura
2. Aldona Skudrzyk, Jacek Warchala, Język potoczny – dyskurs potoczny
2.1. Ustalenia definicyjne. Przemiany metodologiczne
2.2. Zmiany zasięgu komunikacyjnego i stylistycznego potoczności. Dyskurs potoczny (mówiony)
2.3. Potoczność jako zasada konceptualizacji świata
2.4. Potoczność a proces socjalizacji. Tożsamość jednostki i grupy
2.5. Potoczność a „nowa piśmienność”
2.6. Perspektywy komunikacyjne potoczności
Literatura
3. Stanisław Gajda, Styl naukowy
3.1. Naukowa aura intelektualna przełomu wieku XX na XXI
3.1.2. (Ogólno)naukowa aura intelektualna
3.1.3.Lingwistyczna aura intelektualna
3.2. Komunikacja w nauce w perspektywie lingwistycznej
Literatura
4.Anna Starzec, Styl popularnonaukowy – styl dyskursu popularnonaukowego
4.1. Jak określić działalność popularnonaukową?
4.2. Ideologiczne i polityczne konteksty popularyzacji
4.3. Uczestnicy komunikacji popularnonaukowej
4.3.1. Nadawcy (podmioty wypowiedzi)
4.3.2. Popularyzatorzy naukowcy
4.3.3. Dziennikarze naukowi
4.3.4. Odbiorcy
4.4. Styl popularnonaukowy wśród innych odmian funkcjonalnych
4.5. Cechy (wyróżniki) stylowe dyskursu popularnonaukowego
4.6. Wielokanałowy charakter przekazu popularnonaukowego
4.6.1. Kanał przekazu
4.6.2. Formy przekazu popularnonaukowego
4.7. Gatunki stylu popularnonaukowego
4.7.1. Formy pisemne
4.7.2. Formy ustne
4.7.3. Formy interakcyjne
Literatura
5. Jolanta Nocoń, Styl dydaktyczny – styl dyskursu dydaktycznego
5.1. Status stylu dydaktycznego w lingwistyce polskiej
5.1.1. Język (styl) normatywno-dydaktyczny
5.1.2. Styl dydaktyczny
5.1.3. Styl dyskursu edukacyjnego
5.1.4. Styl dydaktycznych tekstów użytkowych
5.1.5. Język szkolny
5.2. Główne pojęcia – komunikacja dydaktyczna; dyskurs dydaktyczny/edukacyjny, tekst edukacyjny, styl dydaktyczny
5.2.1. Edukacyjność a dydaktyczność
5.2.2. Komunikacja dydaktyczna
5.2.3. Dyskurs edukacyjny
5.2.4. Tekst edukacyjny
5.2.5. Styl dydaktyczny
5.3. Kierunki i metodologie badań nad stylem dydaktycznym
5.3.1. Orientacja funkcjonalna
5.3.2. Orientacja pragmatyczna
5.3.3. Orientacja na tekst
5.3.4. Orientacja na dyskurs
5.4. Cechy stylu dydaktycznego/stylu dyskursu edukacyjnego
5.4.1. Leksyka, fleksja, składnia
5.4.2. Akty mowy
5.4.3. Struktura tekstu
5.4.4. Czynniki dyskursywne
5.5. Gatunki tekstów dydaktycznych/edukacyjnych
5.5.1. Typologia gatunków dydaktycznych/edukacyjnych
5.5.2. Szkolne i akademickie gatunki dydaktyczne (prymarnie edukacyjne)
5.5.3. Nieszkolne gatunki o funkcjach edukacyjnych
5.6. Zróżnicowanie wewnątrzstylowe i warianty stylu
5.6.1. Paradoksy stylu dydaktycznego
5.6.2. Style interakcji edukacyjnych
5.6.3. Styl przedmiotowy i styl podmiotowy
5.6.4. Styl wypowiedzi nauczyciela i styl wypowiedzi ucznia
5.7. Kierunki badań nad stylem dydaktycznym/stylem dyskursu edukacyjnego w 1. połowie XXI wieku
5.7.1. Synteza
5.7.2. Białe plamy, nowe tematy
5.7.3. Nowe metodologie
Literatura
6. Elżbieta Dąbrowska, Styl artystyczny – kondycja ponowoczesna
6.1. Styl i literatura w perspektywie nowych doświadczeń literackości: języka, stylistyki, literackości
6.1.1. Styl artystyczny w literackiej komunikacji
6.1.2. Dzieło literackie – przestrzeń stylowo otwarta
6.2. Zmiany stylów badania – Stare i nowe problemy stylu artystycznego
6.2.1. Styl artystyczny w perspektywie lingwistyki kulturowej
6.2.2. Dzieło literackie – przestrzeń stylowo otwarta Język – kultura – literatura (odnawianie figur retorycznych w nowych formach artystycznych)
6.3. Stylistyka intertekstualna. Style historyczne i style współczesne w przestrzeni dzieła literackiego (stylowe interakcje)
6.3.1. Stylistyczne gry powtórzenia i różnicy
6.3.2. Estetyka i stylistyka form złożonych (palimpsesty/ palimteksty)
6.4. Oryginalność stylu między powtórzeniem a innowacją
6.4.1. Stylistyka intertekstualna i ludyczne interakcje
6.4.2. Kondycja języka w postmodernistycznych grach neolingwistów
6.5. Kreacje w języku – język kreacji („stwarzanie światów”)
6.5.1. Style liryczne – kreacje mityczne. Poetyckość sposobem na ponowoczesny kryzys przedstawiania
6.5.2. Języki „realizmu codzienności” (potoczne/ codzienne/ peryferyjne/ antyestetyczne)
6.5.3. Potoczny język formą powrotu narracji do rzeczywistości (estetyczne i etyczne formy)
6.6. Język i tekst między realnością - wirtualnością - hiperrzeczywistością (pluralizm stylowo-gatunkowy)
6.7. Styl liberacki - Między liberaturą a medium elektronicznym - Sztuka interaktywna
6.8. Styl artystyczny w przestrzeni „humanistyki integralnej”
Literatura
7. Urszula Żydek-Bednarczuk, Dyskurs medialny
7.1. Komunikowanie i media
7.2. Media i język
7.3. Nowe media – nowy styl – nowy dyskurs
7.4. Oralność, piśmienność, elektroniczność
7.5. Dyskurs medialny i jego wyznaczniki
7.6. Perspektywy rozwoju dyskursu medialnego
Literatura
8. Małgorzata Kita, Dyskurs prasowy
8.1. Obiekt badań
8.2. Eklektyczność językowa wypowiedzi prasowej i eklektyczność metodologiczna badań lingwistycznych nad językiem w prasie
8.3. Teraźniejszość i przyszłość prasy
8.4. Dziennikarz – „czwarta władza”
8.5. Wypowiedź prasowa jako rezultat orientacji na odbiorcę
8.6. Składniki komunikatu prasowego
8.7. Genologia dyskursu prasowego
8.8. Językowy obraz świata w prasie
8.9. Słownictwo w prasie
9. 1. Kolokwializacja w prasie
9.2. Wulgaryzmy w prasie
8.10. Odmiany językowe w prasie
8.11. Tabloidy i tabloidyzacja prasy
8.12. Ideologie
8.12.1. Ideologia transparencji
8.12.2. Ideologie polityczne
8.12.3. Ideologia codzienności
8.12.4. Ideologia indywidualizmu
8.12.5. Ideologia konsumpcjonizmu
8.12.6. Ideologia zabawy
8.13. Kultura słowa w prasie
13.1. Kompetencja i świadomość językowa dziennikarzy
8.13.2. Błędy językowe w prasie
8.13.3. Gra z normą/normami. Na przykładzie tytułów w prasie
8.13.4. Działania popularyzujące wiedzę o języku w prasie
8.14. Prasa w muzeum – prasa do muzeum (?)
Literatura
9. Iwona Loewe, Dyskurs telewizyjny
9.1. Charakterystyka medium
9.2. Wyznaczniki dyskursu telewizyjnego (styl, tekst, temat)
9.2.1. Styl w telewizji
9.2.2. Charakterystyka tekstów telewizyjnych
9.2.3. Autotematyzm telewizji
9.3. Gatunki w telewizji
9.4. Kultura słowa w telewizji
9.4.1. Medialne patronaty
9.4.2. Grzeczność w telewizji
9.5. Kierunki badań dyskursu telewizyjnego
Literatura
10. Małgorzata Kita, Dyskurs radiowy
10.1. Charakterystyka radia jako medium
10.2. Kto mówi w radiu?
10.3. Odbiór radia
10.4. Struktura programu radiowego
10.5. Lingwistyczne badania nad językiem w radiu (charakterystyka ogólna)
10.6. Kody komunikatu radiowego
10.7. Język mówiony w radiu
10.8. Tekstowość audycji radiowej
10.9. Gatunki radiowe
10.10. Medium kontaktu. Dialogowość audycji radiowych
10.11. Medium bliskości
10.12. Komunikacja w radiu – autorefleksja
10.13. Medium jednego zmysłu staje się medium wielu zmysłów
Literatura
11. Urszula Żydek-Bednarczuk, Dyskurs internetowy
11.1. Dyskurs internetowy – terminy i definicje
11.2. Cechy językowe i stylowe dyskursu internetowego
11.2.1. Poziom pisowni, ortografii i interpunkcji
11.2.2. Poziom leksykalny i składniowy
11.2.2.1. Leksyka internetowa
11.2.2.2. Zapożyczenia
11.2.2.3. Słowotwórstwo w słownictwie internetowym (przedrostki i akronimy)
11.2.3. Gry i kreacje językowe
11.2.4. Emotikony
11.2.5. Pseudonimy (nicki)
11.2.6. Adresy elektroniczne i sygnatury
11.2.7. Netykieta
11.2.8. Przeobrażenia języka i stylu w dyskursie internetowym
11.3. Wybrane gatunki internetowe
11.3.1. Czat
11.3.2. Blog
11.3.3. Strony WWW
11.3.4. Poczta elektroniczna – e-mail
11.4. telefonia komórkowa – SMS-y
11.5. Kultura słowa w internecie
11.6. Perspektywy badania dyskursu internetowego
Literatura
12. Iwona Loewe, Styl reklamy komercyjnej
12.1. Charakterystyka przyjętej nazwy
12.2. Wyznaczniki stylu reklamowego
12.2.1. Charakterystyka tekstu reklamowego
12.2.2. Charakterystyka leksykalna
12.2.3. Slogan jako kwintesencja reklamy
12.3.4. Charakterystyka stylów
12.3.5. Charakterystyka retoryczna
12.2.6. Charakterystyka gramatyczna
12.2.7. Językowy obraz świata w reklamie
12.3. Gatunki w reklamie
12.4. Błąd w reklamie
12.5. Reklama a dziecko
12.6. Kierunki dalszych badań
Literatura
13. Irena Kamińska-Szmaj, Komunikacja polityczna – język, styl, dyskurs
13.1. Komunikacja polityczna – podstawowe zagadnienia
13.1.1. Uwagi terminologiczne
13.1.2. Język polityki na tle innych odmian stylowych polszczyzny
13.1.3. Język komunikacji politycznej
13.1.4. Dyskurs polityczny
13.1.5. Propaganda, perswazja, manipulacja
13.1.6. Marketing polityczny
13.1.7. Kultura polityczna, poprawność polityczna
13.2. Język tekstów politycznych z różnych epok
13.2.1. Badania wypowiedzi politycznych sprzed 1918 r.
13.2.2. Język polityki okresu międzywojennego
13.2.3. Język propagandy wojenno-okupacyjnej w l.1939-1945
13.2.4. Język propagandy politycznej okresu PRL
15.2.5. Język polityki/dyskurs polityczny po 1989 r.
Literatura
14. Ewa Malinowska, Styl – dyskurs – komunikacja urzędowa
14.1. Status polszczyzny urzędowej i jej wewnętrzne zróżnicowanie
14.2.Właściwości stylu urzędowego
14.3. Komunikacja urzędowa i jej gatunki
14.4. Kultura komunikacji urzędowej
15.5. Postulaty badawcze
Literatura
15. Marzena Makuchowska, Styl religijny
15.1. Język, styl, dyskurs religijny
15.2. Religijna sfera komunikacji
15.3. Funkcje stylu religijnego
15.4. Cechy stylu religijnego
15.4.1. Rytualizacja vs spontaniczność
15.4.2. Hieratyczność vs potoczność
15.4.3. Zachowawczość vs ewolucyjność
15.4.4. Profesjonalność vs ogólność
15.4.5. Monologowośc vs dialogowość
15.4.6. Metaforyczność vs dosłowność
15.4.7. Wspólnotowość vs indywidualizacja
15.5. Gatunki i pododmiany stylu religijnego
15.5.1. Biblia i styl biblijny
15.5.2. Styl kultowy
15.5.1.1. Modlitwa
15.5.1.2. Pieśń religijna
15.5.3. Styl kaznodziejski
15.5.3.1. Kazanie
15.5.3.2. List pasterski
15.5.3.3. Encyklika
15.5.3.4. Cechy stylu kaznodziejskiego
15.5.4. Styl dzieł teologicznych
15.5.5. Styl katechetyczny
15.5.6. Styl informacji duszpasterskich
15.5.7. Styl gatunków religijności pozakultowej
15.5.7.1. Świadectwo
15.5.7.2. Gatunki profetyczne
15.5.8. Styl medialny
15.5.9. Styl religijnych utworów artystycznych
15.6. Poprawność i skuteczność języka religijnego
Literatura
check_circle
check_circle