Oryginalna, napisana w nowatorski sposób rozprawa. Interdyscyplinarna i wszechstronna refleksja nad niezbadanym i nieznanym fenomenem intelektualnym oraz towarzyszącą mu frapującą, uniwersalistyczną, dialogiczną wizją świata i człowieka. Bohaterami książki są badacze przeszłości przepowiadający przyszłość: Tatarzy – od wieków kojarzeni ze znakomitymi i okrutnymi wojownikami, łupieżczymi najazdami, ogniem, szablą i jasyrem, półksiężycem i wielożeństwem – wieszczyli wyzwolenie kobiet, syntezę cywilizacji Wschodu i Zachodu, nową erę w dziejach ludzkości, wolną od przesądów i uprzedzeń, opartą na wartościach pluralizmu, postępu i pokoju.
Wojciech Wendland ukończył historię na Uniwersytecie Łódzkim oraz zarządzanie projektami w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Laureat konkursu Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego, Nauki i Sztuki Hesji na udział w Miedzynarodowej Szkole „Cultural Contact in Transformation Societies” – Państwowy Uniwersytet Kazański (Rosja, 2009). Odbył staż na Uniwersytecie Justusa Liebiga w Giessen (Niemcy, 2010). W 2012 roku na Uniwersytecie Łódzkim uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie historii – historii historiografii. Laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013). Publikował m.in. w „Więzi”, „Midraszu”, „Odrze”, „Znaku”, „Twórczości”.
Spis treści
Wstęp 7
Rozdział I: U źródeł Dziejopisarstwa Tatarów polskich 19
Idee modernizmu tatarskiego w XIX stuleciu i na przełomie wieków XIX i XX 20
1. Szihabuddin Mardżani i podstawy modernizmu tatarskiego 20
Pogląd Mardżaniego na społeczną funkcję nauki i oświaty 21
Teoria i praktyka historiograficzna Szihabuddina Mardżaniego 26
Metoda krytyczna w historiografii 27
Filozofia historii 29
2. Teoria historycznego „zbliżenia” Ismaiła Beja Gaspyrały 32
Filozofia społeczna. „Nowa Metoda” – dżadidizm 33
Założenia poznawcze w myśli historycznej Gaspyrały 38
Zarys dziejów „zbliżenia” powszechnego 40
Znaczenie sefardyjskiej teorii noahidzkiej 46
Obraz Tatarów w historiografii polskiej od końca XVIII stulecia do przełomu XIX i XX wieku 48
1. Uwagi wstępne 49
2. „Tatar” – historyków rozważania wokół „zaklętego” pojęcia 51
3. Tatarzy i „duch” Azji 53
4. Rosja „inkarnacją ducha” tatarskiego i azjatyckiego 56
5. Tatarzy a „duch” europejski i polski 64
Osadnictwo Tatarów na ziemiach polsko-litewskich 65
Społeczność Tatarów – struktura i status prawny 67
Tradycje tolerancji contra fanatyzm 69
„Wnarodowienie” Tatarow? 72
6. Historycy polscy wobec Tatarów – typologia postaw 74
Wizja dziejów Macieja Tuhana-Baranowskiego 77
1. Model praktyki dziejopisarskiej Tuhana-Baranowskiego 79
2. Dzieje „tatarskiego Orientu” 82
3. Historia „narodu litewsko-tatarskiego” 84
4. Społeczność Muślimów Litewskich 88
5. Podsumowanie 91
Rozdział II: Środowisko historyków tatarskich i jego dorobek w II Rzeczypospolitej 93
Wokół kluczowych kategorii poznawczych 94
1. „Środowisko historyczne” 94
2. „Historyk” 96
3. „Proces psychologicznego i historycznego odzyskiwania przeszłości” 97
Historyczny aspekt organizacji tatarskiego dziejopisarstwa 100
Program tatarskich badań nad przeszłością 104
1. Postulaty myśli krytycznej 104
2. Porządek socjo-polityczny 107
3. Od „rewindykacji” po „insurekcję”: spadkobiercy tradycji Wielkiego Księstwa
Litewskiego i sukcesorzy Złotej Ordy 109
Infrastruktura historiografii tatarskiej w II Rzeczypospolitej 112
1. Meandry instytucjonalizacji: „Rocznik Tatarski” contra „Życie Tatarskie”? 114
2. Materialne podstawy pracy tatarskich historyków 121
3. Ośrodki geograficzne tatarskich badań nad przeszłością 123
Oblicza historyków tatarskich 125
1. Jakościowa charakterystyka zbiorowości 126
2. Społeczno-kulturowy obraz środowiska: historia jako przepowiednia, historyk
jako prorok 134
Modelowy wizerunek historyka tatarskiego: „intelektualista” czy „wojownik”? 139
1. Ten, który umiłował naukę 140
2. Krymski Rycerz 145
Problem języka w tatarskiej literaturze i myśli historycznej 151
Podsumowanie: historyk tatarski jako „stwórca świata” 156
Rozdział III: Obraz dziejów w międzywojennej myśli historycznej Tatarów polskich 159
Zarys problematyki tatarskiej w polskiej historiografii II Rzeczypospolitej 160
1. O rozwój studiów nad dziejami Tatarów 160
2. Z dziejów stosunków polsko-tatarskich 164
3. „Na maszkary czyniąc Cygany, Tatary, by prawym Polakiem został” 168
4. Podsumowanie 170
U podstaw historiozofii Tatarów polskich 171
1. Wokół kluczowych zagadnień badawczych 171
2. Nowa era w dziejach ludzkości 173
3. Ku wspólnocie powszechnej rodzaju ludzkiego 178
4. Podsumowanie 182
Historia islamu i tolerancji w myśli Tatarów polskich 183
1. Założenia badawcze i uwagi teoretyczne 184
2. Religia jako zagadnienie poznawcze w historiografii tatarskiej 188
3. Tatarzy polscy a Wschód muzułmański 191
Islam w Polsce. Z dziejów tolerancji i nietolerancji 193
Dzieje wspólnot muzułmańskich na świecie 199
Islam a Europa 202
4. Podsumowanie 204
Dzieje walk o niepodległość a idea polskości w tatarskiej myśli historycznej 205
1. Związek pojęciowy „polskość-niepodległość” w dziejopisarstwie 205
2. Wymiar empiryczny 209
Szlakiem dzielnych wojowników 210
Drogą jawną i publiczną 215
3. Wymiar normatywny 217
Rycerz 217
Konspirator 218
Tatar-polski patriota 220
4. Podsumowanie 222
Historycy tatarscy wobec Sienkiewiczowskiej wizji dziejów 222
1. Zagadnienie „Trylogii” w humanistyce polskiej i połowy XX stulecia 223
2. Problem insurekcji tatarskiej w XVII-wiecznej Polsce 225
Wokoł pojęcia „Lipkowie” 226
Azja Tuhajbejowicz – ethos zapomnianego bohatera 227
Kulturowe, polityczne i społeczno-ekonomiczne tło insurekcji 231
3. Ku „wieczystemu sojuszowi” Polski z Tatarami 236
4. Podsumowanie: Sienkiewicz – z tatarskiego rodu? 240
Idea aliażu antropologicznego 241
Wobec dostojnego majestatu przeszłości 242
Historia powszechna w myśli Tatarów polskich 246
1. Krym – u źródeł kultury świata 246
Pierwotna harmonia 247
W ruinach świątyni pokoju i postępu 250
2. Wobec konfliktu żydowsko-arabskiego w Palestynie 252
Uwagi semantyczne 252
Metafora „pustki” 254
Metafora „pełni” 255
Meandry dialogu 257
3. Podsumowanie 261
Rozdział IV: Dziejopisarstwo Tatarów polskich na tle wspólnot historiograficznych innych grup
narodowościowych II Rzeczypospolitej 263
Wprowadzenie 264
Ukraińska historiografia 265
Dziejopisarstwo Żydów polskich 267
Środowisko historyków niemieckich 270
Myśl historyczna Górali kaukaskich 273
Wspólnota historiograficzna Karaimów 276
Podsumowanie 284
Zakończenie 289
Bibliografia 295
Indeks nazwisk 313
check_circle
check_circle