Klasa szkolna. Przestrzeń działania nauczyciela polonisty
Klasa szkolna. Przestrzeń działania nauczyciela polonisty
ISBN
978-83-242-2261-2
ISBN E-book
978-83-242-1960-5
Rok wydania
2013
Liczba stron
232
Format
A5 (135x205)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
13,33 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Seria EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XVI

 

Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak nauczyciel polonista może radzić sobie z pogłębiającymi się problemami społecznymi współczesnych nastolatków? Obok wskazania najważniejszych trudności i wyzwań, którym musi stawić czoło polonista, przedstawia szereg praktycznych rozwiązań, mających na celu poprawienie relacji panujących w klasach szkolnych. Publikacja nie jest teoretyczną analizą a praktycznym przewodnikiem, wzbogaconym o scenariusze lekcji i propozycje wykorzystania elementów socjoterapii (zwłaszcza psychoedukacji) na języku polskim.

 

Iwona Kołodziejek – uczestniczka studiów doktoranckich na Wydziale Polonistyki UJ. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień dostosowywania programu nauczania języka polskiego do potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi, w szczególności młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym. Działalność dydaktyczną rozpoczęła jeszcze w czasie studiów, pracując przez kilka lat w ośrodku socjoterapeutycznym jako instruktor zajęć teatralnych. Ma doświadczenie jako polonista w pracy z gimnazjalistami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jest nauczycielką w jednym z krakowskich liceów.

 

Dr Agnieszka Guzik – adiunkt w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej. Absolwentka socjologii i pedagogiki na Wydziale Filozoficznym UJ. Wykładała w Instytucie Pedagogiki UJ oraz w Krakowskiej Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Prowadziła zajęcia zarówno z zakresu socjologii, jak i pedagogiki. W roku 2007 została zatrudniona na Wydziale Polonistyki UJ w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, gdzie podjęła realizację zajęć z pedagogiki dla specjalności nauczycielskiej. Od tego czasu jej działalność naukowo-dydaktyczna koncentruje się na zagadnieniach dotyczących procesu edukacji, w wymiarze praktycznym i teoretycznym, w szczególności na analizie: relacji uczeń-nauczyciel, kompetencji pedagogicznych nauczyciela, nauczania według pedagogiki M. Montessori i uwarunkowań procesu edukacji. Pracuje w szkole podstawowej i w gimnazjum. 

 

 

Spis treści

 

• Wstęp 

• Klasa szkolna jako wielowymiarowa przestrzeń społeczna

[Agnieszka Guzik] 

[1. Charakterystyka przestrzeni społecznej (Człowiek i przestrzeń – próba ukazania

relacji; Rodzaje przestrzeni społecznej; Przestrzeń społeczna w wymiarze interakcji

społecznych); 2. Perspektywa klasy szkolnej jako przestrzeni społecznej (Fizyczna przestrzeń

klasy szkolnej; Nauczyciele i uczniowie; Interakcje społeczne i komunikacja;

Normy i zasady społeczne); 3. Podsumowanie]

• Socjoterapia – więcej niż terapia

[Iwona Kołodziejek] 

[1. Trudne dzieci trudnych rodziców; 2. Istota socjoterapii (Socjoterapia –

zarys pojęciowy; Cele; Struktura zajęć; Metody); 3. Podsumowanie]

• Stowarzyszenie „U Siemachy” jako przykład placówki

o charakterze socjoterapeutycznym

[Iwona Kołodziejek] 

[1. Wychowujemy, edukujemy, tworzymy, delegujemy, pomagamy – prezentacja

Stowarzyszenia „U Siemachy”; 2. Mamy cel; 3. „Jesteś tu, bo tego chcesz”;

4. „Filozofia nagradzania”; 5. Wychowawca to także Siemachowiec; 6. Spróbuj

dużo wiedzieć; 7. Prawa ręka wychowawcy, czyli o funkcji lidera; 8. Zapiecek,

Logo, Hipog, CD-kąt; 9. Społeczność – nie może Cię zabraknąć!; 10. Spektakl;

11. Wierzymy w ludzi, czynimy cuda; 12. Czego Siemacha uczy uczniów, a czego

może nauczyć nauczycieli? Czyli o tym, że wiara nie czyni cudów, cuda czynią

ludzie]

Suplement metodyczny [Socjoterapia na lekcji języka polskiego; „JA I ŚWIAT

WOKÓŁ MNIE” – cele programu; Treść a metoda; Struktura zajęć; Uwagi dla nauczycieli;

Projekt lekcji]

• Metoda socjometryczna w pracy nauczyciela polonisty

[Iwona Kołodziejek] 

[1. Socjometryczny obraz klasy szkolnej; 2. Analiza socjogramów (Klasowy lider

– wzór postępowania; Zmora klasowych grupek; Nielubiani); 3. Wykorzystanie

socjometrii w pracy nauczyciela polonisty]

• Nauczyciel polonista wobec wybranych problemów klasy

szkolnej

[Iwona Kołodziejek] 

[1. Klasa daleka od ideału; 2. „Głupi”, „imbecyl”, „dureń”; 3. Twórcza praca w

grupach; 4. Aktywność uczniów; 5. Świat pełen ludzi; Aneks]

Suplement metodyczny [ Język „Porozumienia bez przemocy” w szkole; Opis

projektu; Cele; Metoda; Uwagi dla nauczyciela; Projekt lekcji]

• Zakończenie 

• Bibliografia 

• Indeks nazwisk

Agnieszka Guzik

Dr Agnieszka Guzik – adiunkt w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej. Absolwentka socjologii i pedagogiki na Wydziale Filozoficznym UJ. Wykładała w Instytucie Pedagogiki UJ oraz w Krakowskiej Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Prowadziła zajęcia zarówno z zakresu socjologii, jak i pedagogiki. W roku 2007 została zatrudniona na Wydziale Polonistyki UJ w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, gdzie podjęła realizację zajęć z pedagogiki dla specjalności nauczycielskiej. Od tego czasu jej działalność naukowo-dydaktyczna koncentruje się na zagadnieniach dotyczących procesu edukacji, w wymiarze praktycznym i teoretycznym, w szczególności na analizie: relacji uczeń-nauczyciel, kompetencji pedagogicznych nauczyciela, nauczania według pedagogiki M. Montessori i uwarunkowań procesu edukacji. Pracuje w szkole podstawowej i w gimnazjum.

Iwona Kołodziejek

Iwona Kołodziejek – uczestniczka studiów doktoranckich na Wydziale Polonistyki UJ. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień dostosowywania programu nauczania języka polskiego do potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi, w szczególności młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym. Działalność dydaktyczną rozpoczęła jeszcze w czasie studiów, pracując przez kilka lat w ośrodku socjoterapeutycznym jako instruktor zajęć teatralnych. Ma doświadczenie jako polonista w pracy z gimnazjalistami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jest nauczycielką w jednym z krakowskich liceów

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Klasa szkolna. Przestrzeń działania nauczyciela polonisty
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
13,33 zł
Dostawa
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...