Jak można rozumieć związki mediów, kultury popularnej i (homo)seksualności? Jaki wpływ na seksualne projekty tożsamościowe mają procesy digitalizacji i konwergencji mediów? W jaki sposób jako użytkownicy mediów konfrontujemy się z politykami tożsamości? Autorzy znakomitej części prac zmagających się z tak postawionymi pytaniami, udzielają zwykle podobnych odpowiedzi: że seks zawsze się sprzedaje, że media zapośredniczają i reprodukują heteronormatywny dyskurs tożsamości, że tylko niezależne i jakościowe media dają szansę pokonania dominującej heteroseksualnej ideologii. Samuel Nowak, odwołując się do przykładu gejów, proponuje odwrócenie tej perspektywy. Wtedy na media i popkulturę spojrzeć można jako na niekończącą się bitwę o prawo do artykulacji własnego seksualnego „ja”. Portale randkowe, kampanie społeczne, programy telewizyjne, tabloidowe newsy okazują się ważnymi politycznie przestrzeniami oporu przed dominacją. Towarzyszą mu rozmaite taktyki podstępu oraz akty ciągłej niesubordynacji ze strony odbiorców mediów.
Odwołując się do brytyjskich studiów kulturowych oraz studiów LGBT, Samuel Nowak wprowadza autorskie pojęcie wyobrażonych wspólnot seksualnego smaku, powstałych w efekcie mediatyzacji seksualnego kapitału i gustu. Wspólnoty te organizują doświadczenia gejów w ich ciągłych zmaganiach o prawo do wyrażania własnej tożsamości. Pracy patronują dwaj teoretycy — Pierre Bourdieu oraz John Fiske, którzy na kartach tej książki spotykają się homo-celebrytami, bohaterami seriali oraz społecznościami portali randkowych. Z błyskotliwych analiz autora wyłania się obraz świata, gdzie różne wspólnoty seksualnego smaku walczą o własną wartość, aby ich seksualny kapitał ulokował się wysoko w hierarchii społecznego uznania. Heteronormatywność okazuje się dyskursem kruchym i niestabilnym, a w konfrontacji z nią każdy chwyt jest dozwolony.
Samuel Nowak (ur. 1984), kulturoznawca i medioznawca. Specjalizuje się w brytyjskich studiach kulturowych i teorii mediów. Pracownik naukowy Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przebywał na stypendiach i realizował staże badawcze na Universitet Antwerpen, King’s College London, New York University oraz Goldsmiths, University of London. Wybrane publikacje udostępnia na www.scribd.com/samuel_nowak
Spis treści
WSTĘP
Uwagi edytorskie
Podziękowania
Część I
MEDIA, TOŻSAMOŚĆ I SEKSUALNOŚĆ
ROZDZIAŁ 1
Studia kulturowe i problem tożsamości
1.1. Modele badań nad tożsamością (perspektywa
synchroniczna)
1.2. Tożsamość i cztery momenty studiów kulturowych
(perspektywa diachroniczna)
1.3. Nowe studia kulturowe?
1.4. Kulturoznawcza teoria mediów
1.5. Cztery powody, dla których warto sięgnąć do studiów
gejowsko-lesbijskich
1.6. Wnioski
ROZDZIAŁ 2
Tożsamość i seksualność w perspektywie badań nad mediami
Wprowadzenie
2.1. Media, seksualność i tożsamość w badaniach
medioznawczych (media studies)
2.2. Media i tożsamość gejów w studiach gejowsko-
-lesbijskich
2.3. Cyfryzacja gejowskiego pożądania i konteksty
performatyczne
2.4. Seksualność i tożsamość jako Spektakl – przykład
polskiej recepcji teorii queer
2.5. Uwagi końcowe
Część II
WYOBRAŻONE WSPÓLNOTY SEKSUALNEGO SMAKU
ROZDZIAŁ 3
Seksualny smak, wspólnoty wyobrażone i media
Wprowadzenie
3.1. Bourdieu i Fiske: razem, osobno
3.2. Seksualny kapitał, smak i wspólnota wyobrażona –
adaptacja koncepcji Pierre’a Bourdieu
3.3. Seksualny smak a relacje władzy: konteksty kultury
popularnej w ujęciu Johna Fiske’a
Część III
TRZY SEKSUALNE KAPITAŁY I TRZY POLITYKI SMAKU
ROZDZIAŁ 4
Seksualny kapitał i smak polityczny
Wprowadzenie
4.1. Niech zobaczą nasz seksualny smak
4.2. Negocjując seksualny kapitał i smak polityczny
ROZDZIAŁ 5
Seksualny kapitał i smak praktyczny
Wprowadzenie
5.1. Od wspólnoty do jednostki: indywidualizacje smaków
5.2. Kapitalizacja seksualnego pożądania
5.3. Zakończenie – od dialektyki do metafizyki?
ROZDZIAŁ 6
Seksualny kapitał i smak popularny
Wprowadzenie
6.1. Gejowski kapitał celebrycki – konteksty
6.2. Znani z tego, że są znanymi gejami
6.3. Inwestując w gejowską tożsamość
6.4. Seksualny niesmak, parodia i kapitalizacja gniewu
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA: CZY WCIĄŻ JESTEŚMY
W KANSAS?
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Summary
check_circle
check_circle