Problematyka wizualizacji w prozie Miodraga Bulatovicia
Problematyka wizualizacji w prozie Miodraga Bulatovicia
ISBN
978-83-242-2357-2
ISBN E-book
978-83-242-1999-5
Rok wydania
2013
Liczba stron
320
Format
B5 (150x235)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
5,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 5,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Książka Problematyka wizualizacji w prozie Miodraga Bulatovicia podejmuje znaną już od dawien dawna badaczom literatury kwestię korespondencji sztuk. Jednak, jak się okazuje, w warunkach znaczącego wzrostu liczby obrazów i ich roli we współczesnym świecie pozwala ona również w inspirujący sposób ukazać prozę jako niezwykle czułą kliszę utrwalającą ślady przemian następujących w kształtowanej przez nowe media ludzkiej percepcji. Autorka przede wszystkim zgłębia problematykę wizualizacji, ale i komplementarnej wobec niej wizualności, jednocześnie tworząc rzeczową, kompetentną i oryginalnie skomponowaną analizę twórczości Miodraga Bulatovicia, w przypadku którego inspiracje malarskie oraz filmowe okazały się niezwykle ciekawym kluczem interpretacyjnym. Dzięki wykorzystaniu pojemnej kategorii wizualizacji twórczość serbskiego pisarza czarnogórskiego pochodzenia prezentowana jest z perspektywy synchroniczno-diachronicznej. Takie ujęcie pozwala skoncentrować się na wybranych zagadnieniach wizualnych, jak: opis, ikona kulturowa, symbol czy filmowość dzieła literackiego, przy jednoczesnym podkreśleniu dokonującej się w poetyce autora ewolucji.

 

Aldona Szukalska – absolwentka filologii serbsko-chorwackiej oraz polskiej UAM.  Wyróżniona w ogólnopolskim IX Konkursie prac magisterskich im. Jana Józefa Lipskiego „Otwarta Rzeczpospolita”. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Zajmuje się kompartystyką.

 

SPIS TREŚCI

 

WSTĘP 

Systematyzacja twórczości Miodraga Bulatovicia 

Szaleństwo wizualizacji 

Język światła 

Wizualizacja 

Wizualizacja w prozie Miodraga Bulatovicia 

Osiągnięte cele 

Podziękowania

1. W STRONĘ OPISU PRZESTRZENI 

1.1. Przestrzenie wyobcowania 

1.1.1. Pejzaż apokalipsy – inspiracje malarskie 

1.1.2. Niebo w płomieniach – metafora wojny 

1.1.3. Symbolizacja przestrzeni 

1.2. Locus amoenus, locus horridus – przestrzeń symboliczna 

1.2.1. Geografia wspomnień – geografia wyobraźni 

1.2.1.1. Wieś–miasto 

1.2.2. Przestrzeń jako konstrukcja literacka 

1.2.3. Theatrum mundi – fragmentacja i teatralizacja przestrzeni symbolicznej

1.2.3.1. Droga 

1.2.3.1.1. Miasteczko jako labirynt 

1.2.3.1.2. Droga jako metafora życia 

1.2.3.1.3. Droga oraz przygoda z innością 

1.2.3.2. Most i rzeka 

1.2.3.3. Cmentarz

1.2.3.4. Szpital dla obłąkanych 

1.2.3.5. Lejtmotyw cerkwi i meczetu 

1.3. Tropem rzeczywistości – opis epifanijny 

1.3.1. Światło i „moment wieczny” 

1.3.1.1. Światło – epifania negatywna

1.3.1.1.1. Epifania jako doznanie traumatyczne 

1.3.1.1.2. Przełamywanie traumy

1.3.2. Próżnia i lęk przestrzeni 

1.3.2.1. Bezdomność – przestrzeń nieoswojona 

1.3.2.2. Deus otiosus

1.3.3. Ogień 

1.3.3.1. Epifanijny ruch kamery 

1.3.3.2. Ogień – dwa oblicza 

1.4. Zapis scenariuszowy w emigracyjnej trylogii Miodraga Bulatovicia 

2. W STRONĘ SYMBOLU 

2.1. Symbol w powieści 

2.1.1. Symbol w powieściach Bulatovicia

2.2. W kręgu przedmiotów symbolicznych 

2.2.1. Krawat

2.2.2. Lustro 

2.3. W biblijnym kręgu – Unde malum?

2.3.1. Motywy chrystologiczne 

2.3.1.1. Kogut Feniks

2.3.1.2. Osioł 

2.3.2. W kręgu apokalipsy 

2.3.2.1. Skorpion 

2.3.2.2. Koźlątko 

2.3.3. W piekielnym kręgu 

2.3.3.1. Pająk 

2.4. W stronę bajki 

2.4.1. Żmija i jaszczurka

2.4.2. Żuk 

2.4.3. Wilk 

2.4.4. Pies i byk – przypowieść o miłości i wierności 

2.5. W kręgu psychoanalizy 

2.5.1. Symbolika falliczna

2.5.2. Żółwica – lęk przed kobiecością 

2.6. Figury politycznej niepoprawności – symbole i mity polityczne

2.6.1. Wampir i berkszyr – dwa oblicza faszyzmu 

2.6.2. Gullo Gullo a sprawa walki ze „zgniłym Zachodem” 

2.6.3. Georg Austriak – ptak historyczny, ptak naszego losu 

2.6.4. Zdeniek – pies polityczny, który nie szczeka 

2.6.5. Czekolada a sprawa kapitalizmu 

3. W STRONĘ IKONY KULTUROWEJ 

3.1. Współczesna ikonosfera 

3.1.1. Ikony kultury 

3.2. Ikona Chrystusa – między sacrum a profanum 

3.2.1. Ikona jako sacrum

3.2.1.1. Ikona jako symbol

3.2.1.2. Między symbolem a figurą

3.2.2. Ikona Chrystusa w prozie Miodraga Bulatovicia 

3.2.2.1. „Niegodny chwały” 

3.2.2.2. W stronę mitu – „wspaniała Słowiańszczyzna” 

3.2.2.2.1. Gruban Malić jako ikona Chrystusa 

3.2.2.2.1.1. Malić jako antybohater

3.2.2.2.1.2. Od Barbarogeniusza do błazna 

3.2.3. Kobieta figurą Chrystusa 

3.2.3.1. Stygmatyzacja i kozioł ofiarny 

3.2.3.2. Żywa ikona Chrystusa 

3.2.3.3. Kobiecość jako źródło zbawienia 

3.2.3.4. Fałszywy Zbawiciel 

3.2.4. Ikona kulturowa a dekonstrukcja mitu „wspaniałego

Słowianina” 

3.2.4.1. Bałkański świt 

3.2.4.2. Wampirzy los Słowianina

3.2.4.3. Ikona wampira a „mesjanistyczne zaczadzenie” 

3.2.5. „Wspaniała Europa” – Słowianie w objęciach streotypu 

3.2.5.1. Barbarzyńca w ogrodzie 

3.2.5.2. Na ratunek Europie

3.2.5.3. Na Zachodzie bez zmian – stereotyp „zgniłego Zachodu” 

3.3. Ikona wampira 

3.3.1. „Prawdziwy” Dracula 

3.3.1.1. Nowe oblicze wampira

3.3.1.1.1. W objęciach groteski 

3.3.2. Wampirzy los emigranta 

3.3.3. Ironia historii 

3.3.4. Austria Felix 

3.3.4.1. Wampir jako alter ego Franciszka Józefa 

3.3.5. Wampir jako inny/obcy 

4. W STRONĘ FILMU 

4.1. A jednak obraz 

4.1.1. Między literaturą a filmem – typologia relacji interdyscyplinarnych 

4.2. Wojna była lepsza – powieść o filmie

4.2.1. Film jako temat 

4.2.1.1. Film expressis verbis, czyli w stronę techniki filmowej 

4.2.2. Literatura i symultanizm 

4.2.3. Filmowość a poetyka oniryczna 

4.2.4. Film jako metafora 

4.3. Filmowi bohaterowie 

4.3.1. Seksbomba i wamp 

4.3.2. W cieniu Chaplinowskiego melonika 

4.3.3. Powieść gangsterska 

4.3.4. Między kinem gangsterskim a horrorem – czy Bulatović

jest postmodernistą? 

4.3.4.1. Ile w Bulatoviciu Almodóvara?

4.4. „Technika filmowa” 

4.4.1. Okiem kamery 

4.4.1.1. Ruchome oko kamery 

4.4.1.2. Zmiana perspektywy 

4.4.1.3. Behawioryzm 

4.4.2. Ruch 

4.4.3. Między dialogiem a monologiem 

4.4.3.1. Dialog „cwany”

4.4.3.2. Monolog a dynamizacja akcji 

4.4.4. Filmowa czasoprzestrzeń 

4.4.5. Montaż – technika symultaniczna 

ZAKOŃCZENIE 

BIBLIOGRAFIA 

Analizowane teksty literackie 

Opracowania 

INDEKS NAZWISK 


Aldona Szukalska

Aldona Szukalska – absolwentka filologii serbsko-chorwackiej oraz polskiej UAM.  Wyróżniona w ogólnopolskim IX Konkursie prac magisterskich im. Jana Józefa Lipskiego „Otwarta Rzeczpospolita”. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Zajmuje się kompartystyką.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Problematyka wizualizacji w prozie Miodraga Bulatovicia
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
5,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 5,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Philippe Lacoue-Labarthe

Typografie

Książka
Książka: Brak w magazynie
Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
14,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 14,00 zł
Loading...