Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej
Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej
ISBN
978-83-242-2343-5
ISBN E-book
978-83-242-2437-1
Rok wydania
2014
Liczba stron
192
Format
A5 (135x205)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
13,33 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Seria EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XVIII

 

Nakierowana antropocentrycznie współczesna szkolna dydaktyka polonistyczna wiedzie ucznia ku poznawaniu świata, interpretowaniu go, odnajdywaniu w nim miejsca dla siebie. Jednym z podmiotów w dialogu o rzeczywistości staje się szeroko pojmowany tekst, wyraża bowiem określany obraz świata  piszącego. Dlatego ważnym zadaniem dla dydaktyki staje się przygotowanie ucznia do tworzenia tekstu, który będzie nie tylko świadectwem wiedzy i umiejętności, ale także wykładnikiem sposobu postrzegania i oceny rzeczywistości. Książka, łącząc refleksję naukową ze szkolną praktyką, pokazuje, jak rozwijać uczniowską kompetencję tekstotwórczą. Prowokuje do przemyśleń o specyfice uczniowskiego tekstu i pokazuje, jak podejmowane przez nauczyciela działania mogą prowadzić do twórczego dialogu z uczniem, który wyraża siebie poprzez stworzony tekst. 

 

Dr Ewa Nowak – metodyk i dydaktyk, pracuje w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współautorka podręczników do kształcenia polonistycznego na poziomie gimnazjum i liceum, autorka wielu artykułów poświęconych edukacji polonistycznej. Bada problemy uczniowskiej kompetencji językowej, komunikacyjnej, tekstowej, integracji kształcenia językowego i literacko-kulturowego. Zajmuje się również nauczaniem jezyka polskiego jako obcego; uczyła języka polskiego na Uniwersytecie Burgundzkim i w Liceum Europejskim w Dijon we Francji. 

 

 

SPIS TREŚCI

 

Jadwiga Kowalikowa,

Słowo wstępne 

Wprowadzenie 

• ROZDZIAŁ I. Tekst i wyznaczniki tekstowości w koncepcjach językoznawczych, czyli do czego potrzebna jest teoria tekstu w praktyce dydaktycznej

[1. Ujęcie semiotyczne – tekst jako złożony znak; 2. Ujęcie stylistyczne – tekst jako nośnik stylu; 3. Ujęcie kognitywne – tekst jako obraz świata; 4. Ujęcie komunikacyjno-funkcjonalne – tekst jako proces; 5. Językoznawcze koncepcje tekstu a szkolna praktyka]

• ROZDZIAŁ II. Specyfika tekstu uczniowskiego 

[1. Od „piszę, bo muszę” do „piszę, bo chcę”; 2. Czym jest dyskurs?; 3. Dyskurs edukacyjny; 4. Dyskurs szkolny; 5. Tekst uczniowski w dyskursie szkolnym]

• ROZDZIAŁ III. Tekst uczniowski w toku lekcji – czyli jak przekształcać strategie nauczania w dyskurs 

[1. Funkcje tekstu uczniowskiego we wstępnym ogniwie lekcji. Implikacje praktyczne – propozycje koncepcji lekcji; 2. Funkcje tekstu uczniowskiego w części właściwej lekcji. Implikacje praktyczne – propozycje koncepcji lekcji; 3. Funkcje tekstu uczniowskiego w części podsumowującej lekcji. Implikacje praktyczne – propozycje koncepcji lekcji]

• ROZDZIAŁ IV. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza 

[1. Umiejętność, sprawność, kompetencja jako cele kształcenia; 2. Kompetencja komunikacyjna; 3. Kompetencja tekstowa i tekstotwórcza jako płaszczyzny kompetencji komunikacyjnej; 4. Wyróżniki i dydaktyczne wykładniki uczniowskiej kompetencji tekstotwórczej]

• ROZDZIAŁ V. Stworzyć tekst, czyli rozwijanie i doskonalenie uczniowskiej kompetencji tekstotwórczej 

[1. Kiedy działania dydaktyczne są metodą; 2. Propedeutyka działań tekstotwórczych – okazjonalne ćwiczenia sprawnościowe; 3. Tworzenie tekstu przez działania zgodne z normami i instrukcjami; 4. Tworzenie tekstu przez analizę i twórcze naśladowanie wzoru; 5. Tworzenie tekstu przez przekład intersemiotyczny; 6. Metoda praktyki pisarskiej; 7. Tekst uczniowski – od idei do realizacji]                                                        

• ROZDZIAŁ VI. Metoda samooceny jako sposób rozwijania uczniowskiej kompetencji tekstotwórczej 

[1. Uczniowska samoocena wypowiedzi pisemnej; 2. Założenia wstępne metody; 3. Etapy pracy metodą samooceny; 4. Metoda samooceny w aspekcie teleologicznym]

Uwagi końcowe 

Bibliografia

Ewa Nowak

Dr Ewa Nowak – metodyk i dydaktyk, pracuje w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współautorka podręczników do kształcenia polonistycznego na poziomie gimnazjum i liceum, autorka wielu artykułów poświęconych edukacji polonistycznej. Bada problemy uczniowskiej kompetencji językowej, komunikacyjnej, tekstowej, integracji kształcenia językowego i literacko-kulturowego. Zajmuje się również nauczaniem jezyka polskiego jako obcego; uczyła języka polskiego na Uniwersytecie Burgundzkim i w Liceum Europejskim w Dijon we Francji.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
13,33 zł
Dostawa
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...