- Nowy

Dreaming with the Mountains. Maya Spirituality and Sacred Landscapes in the Ixil Region of Guatemala
Dominantą, która spaja pola badawcze książki, jest hermeneutyczna komparatystyka. Autorka zaprasza do budowania mostów między przestrzenią wyobrażoną w świecie literackim a światem przeżywanym w przestrzeni rzeczywistej. Nie o literaturę chodzi, lecz o człowieka i o prawdę bycia. Dlatego spośród trzech głównych słów kluczy pierwszym i najważniejszym jest tu „przestrzeń antropologiczna”. W niej odbija się echem każdy przejaw naszych dokonań, a jako atrybuty towarzyszą jej: „ethos” i „katharsis”. Pola argumentacji wieloaspektowej antropologii literatury poznajemy na gruncie pytań o relacje między literaturą a historią i pamięcią, sferą fikcji a sferą działania, myśleniem opowieści a logiką życia w świecie. Jeden z nurtów stanowią tu badania skupione wokół pytań o literaturę na wielonarodowych pograniczach, o wielokulturowość jako próg do przyszłości. Częścią przestrzeni antropologicznej są „mówiące krajobrazy”: odpowiadają naszą własną mową na pytanie o sposoby godnego bycia na pograniczu współistniejących światów. Dzięki literaturze mamy miejsce (swój ethos) w dziejowości pytań i odpowiedzi. Przestrzeń antropologiczna – w literaturze i w życiu – może i powinna być miejscem obecności człowieka, przestrzenią rozmowy otwartej na światło. Ostatnia część książki uprzytamnia, jak wiele zależy pomimo wszystko od nas.
ELŻBIETA FELIKSIAK prof. dr hab. Komparatystka i tłumaczka (członek STP), em. prof. zw. w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku, organizatorka i kierownik (1991-2010) Zakładu Teorii i Antropologii Literatury. Inicjatorka badań pamięci Kresów Wschodnich RP. Książki: Budowanie w przestrzeni sporu. Ethos literatury w sytuacji kryzysu europejskiego pluralizmu: Tomasz Mann–Tadeusz Konwicki–Erica Pedretti, PWN 1990; „Maria” Antoniego Malczewskiego. Duch dawnej Polski w stepowym teatrze świata, TLiAM Białystok 1997; Poezja i myśl. Studia o Norwidzie, TN KUL 2001; H. Friedrich, Struktura nowoczesnej liryki (tłum. i wstęp), PIW 1978. Jako prezes Białostockiego Oddz. Tow. Literackiego im. A. Mickiewicza wydawca „Biblioteki Pamięci i Myśli” (1991–2002).
SPIS RZECZY
OD AUTORKI
I.POLA ARGUMENTACJI
Przestrzeń antropologiczna jako domena ethosu
Pusta idealność i próba ognia. Hugo Friedrich o nowoczesnej liryce
Ewolucyjna historia literatury a historycznoliteracka komparatystyka
Miejsce epistolografii polskiej w teorii listu Stefanii Skwarczyńskiej
Strategie manipulacji. Od listu poetyckiego do forum w internecie
Perspektywa aksjologiczna w badaniach Stefana Sawickiego
Mowa i milczenie motta. Zaproszenie do „Fortepianu Szopena”
Poezja i myśl ujdą cało nawet z gorsetu teorii
II. SNY O WIELOKULTUROWEJ PAMIĘCI
Ukraina, Polska, Europa w „Marii” Antoniego Malczewskiego
Ziemia Mickiewiczowskiej pamięci i Prospero w płaszczu Konrada
Pamięć wileńskiej ojczyzny w polskiej literaturze powojennej
Ongród. Kamienie miasta i ethos przetrwania
Henryk Worcell. Ethos dialogu w sytuacji granicznej
Erica Pedretti. Dezintegracja pamięci na pograniczu kultur
Hana Voisine-Jechova (Hana Sanerova). Pamięć bez granic
Poezja źródeł i ethos pogranicza
III. MÓWIĄCE KRAJOBRAZY
Czy Norwid był poetą pustyni?
Norwidowe „Quidam”, czyli przypowieść o ludziach i kamieniach
Dom na granicy świata. Spotkanie z Leśmianowską „Magdą”
Owoc jak spadająca gwiazda. Kosmiczna baśń Mieczysława Jastruna
Przepaść Pana Cogito i Zbigniew Herbert
Po obu stronach działu wód. O poezji Czesława Miłosza
Chaos i ład w krajobrazie Kornela Filipowicza
Konwicki i Żeromski. Za każdym razem jest ta sama rzeka
IV.ROZMOWA JAKO ODNAWIALNE ŹRÓDŁO ENERGII
O poezji medytacyjnej Karola Wojtyły
Paul Celan. Nieuchwytny oddech nicości
„Katharsis”, czyli gdzie szukać ethosu medycyny
NOTA BIBLIOGRAFICZNA
INDEKS
check_circle
check_circle