Szkolna polonistyka zanurzona w języku
Szkolna polonistyka zanurzona w języku
Redakcja
ISBN
978-83-242-2347-3
ISBN E-book
978-83-242-2499-9
Rok wydania
2014
Liczba stron
288
Format
A5 (135x205)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
15,24 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Seria EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY. Tom XIX

 

Kolejny tom serii „Edukacja nauczyciela polonisty” podejmuje zagadnienia szkolnego kształcenia językowego. Wychodząc z założenia, że świat istnieje w języku i wyraża się poprzez język, autorzy rozważają między innymi problemy dotyczące koncepcji, modeli i kierunków szkolnej dydaktyki języka. Jednym z jej fundamentów mogą stać się dokonania współczesnych teorii językoznawczych, funkcjonalnie wykorzystanych w szkolnej praktyce. Zamieszczone teksty przedstawiają sposoby kształtowania i rozwijania  uczniowskiej świadomości językowej, której wykładnikiem staje się interpretacja różnych tekstów kultury, a tym samym interpretacja świata. Prezentują praktyczne rozwiązania pozwalające na pokonywanie barier językowych w odbiorze tekstów literackich, a także proponują postrzeganie lekcji w kategoriach dyskursu. Drugą część tomu stanowią poważne i żartobliwe, naukowe i prywatne materiały  z uroczystości jubileuszu czterdziestolecia pracy naukowo-dydaktycznej dr Marii Madejowej, badaczki problemów szkolnego kształcenia językowego, kultury języka, szeroko pojętej dydaktyki polonistycznej.

 

 

Spis treści

 

WSTĘP
• Język ma siłę sprawczą, czyli o kształceniu kompetencji komunikacyjnych
[Anna Janus-Sitarz, Ewa Nowak]
METODYKA KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO
• Od słowa do zdania, od zdania do tekstu – od tekstu do zdania,
od zdania do słowa [Jadwiga Kowalikowa]
[1. Koncepcja edukacyjna czy strategia dydaktyczna?; 2. Kształcenie językowe dla rozwijania kompetencji tekstowej ucznia w świetle najnowszej „Podstawy programowej”; 3. Świadomość językowa a kompetencja tekstotwórcza; 4. Co może język?; 5. Propozycje ćwiczeń; 6. Wychodząc od tekstu – czyli w odwrotnym kierunku]
• Kultura języka polskiego (zarys problematyki)
[Maria Madejowa]
[1. Wstęp; 2. Szkolna kultura języka w świetle tendencji współczesnej kultury; 3. Próba definicji szkolnej kultury języka i jej miejsce w „Wiedzy o języku polskim w zreformowanej szkole”; 4. Uwarunkowania szkolnej kultury języka; 5. Szkolna kultura języka polskiego i jej składniki]
• Teorie językoznawcze w szkolnej dydaktyce [Ewa Horwath]
[Co z tą gramatyką?; W objęciach strukturalizmu; W stronę pragmalingwistyki; Socjolingwistyka; Lingwistyka tekstu; Kognitywizm; Ważna jest sprawność komunikacyjna]
LITERATURA A JĘZYK
• Świadomość językowa w interpretacji tekstu literackiego [Ewa Nowak]
[Świadomość językowa; Od obserwacji i analizy języka do spojrzenia na człowieka; Od obserwacji i analizy języka do refl eksji o sensie życia; Od obserwacji i analizy języka do aksjologii; Obserwacja i analiza języka a interpretacja tekstu]
• Licealni sarmaci, licealne damy. Szanse na pokonanie bariery językowej w recepcji utworów staropolskich [Agnieszka Kulig]
[I. Tekst literacki w świecie piktogramów; II. Od zalotów amanta do czarnej polewki – literatura staropolska jako rezerwat ginących słów; III. W jaki sposób oswoić język literatury dawnej? – wskazówki metodyczne]
• Metafory w życiu ucznia [Iwona Kołodziejek]
[„Podstawa programowa” a praktyka szkolna; „Podstawa programowa” wobec metafory; „Metafory w naszym życiu”; Podsumowanie]
O KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ W SZKOLE
Zmiany w edukacji językowej Polaków na przykładzie frazeologii [Elżbieta Awramiuk]
[1. Wprowadzenie; 2. Kształcenie językowe w edukacji polonistycznej; 3. Frazeologia
w podręcznikach do nauki języka ojczystego; 4. Między przeszłością a przyszłością edukacji frazeologicznej; 5. Podsumowanie]
• Dyskurs szkolny, czyli komunikacja, która uczy komunikacji [Joanna Gaweł]
[Specyfika dyskursu szkolnego; Język w dyskursie szkolnym; Kompetencje komunikacyjne
gimnazjalistów; Uczyć komunikacji]
• Komunikacja niejedno ma imię, czyli o językowym kształceniu licealistów [Agnieszka Kania]
[Kilka obrazków z lekcji polskiego – zamiast wstępu; „Podstawa programowa” i wymagania egzaminacyjne; Zagadnienia językowe w pierwszym miesiącu nauki w nowej szkole – dlaczego i jak?; Wskazówki metodyczne]
• Zakodowana tożsamość, czyli językowy obraz świata nastoletnich [Karolina Kwak]
[Od kodu do tożsamości, czyli słowa klucze; Dylematy języka; Kod jako oznaka przynależności do grupy; „Pokesocjolekt”, czyli językowe larum]
• Gramatyka rudymentarna, czyli jak nauczać kompetencji, a nie gramatyki [Wojciech Strokowski]
[Uczeń a gramatyka; Składnia a styl; Fałszerstwa szkolnej gramatyki; Gramatyka
a działanie; Nauczanie przyszłości; Z gramatyką do matury 2015]
• Śląskość czy polskość? Bilingwalizm językowy [Katarzyna Muszyńska]
[Pierwszy język – świadomość językowa; Wpływ gwary śląskiej na trudności w posługiwaniu się językiem polskim; Język w praktyce; Nauczyciele a zjawisko bilingwalizmu; Gwara a szkoła; Stosunki śląsko-polskie; Śląskość – powód do dumy czy do wstydu?„Jak Ślązak z Polakiem żyją?”]
ZAJĘCIA TRANSLATORSKIE NA LEKCJACH POLSKIEGO
• Warsztaty translatorskie, czyli poetyckie zabawy przyjemne i pożyteczne [Witold Bobiński]
[Wyzwania dla nowoczesnej polonistyki; Strategia translatorska – wymiar hermeneutyczny; Między literą a duchem. „Hamlet” na warsztacie szkolnego tłumacza]
• Przeczytane w tłumaczeniu. Czy polski uczeń naprawdę czyta Szekspira? [Krzysztof Biedrzycki]
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE A IDEA INTERDYSCYPLINARNOŚCI
• Jak poszerzać kompetencje polonisty? Nauczyciel CLIL, czyli zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu [Anna Janus-Sitarz]
[Potrzeby językowe migrantów; Filozofi a CLIL; Kompetencje nauczyciela CLIL; Polonistów praktykowanie CLIL]
• Niezapomniana lekcja, czyli CLIL w praktyce [Agnieszka Handzel]
[Nowy pomysł na szkolną nudę]
JUBILEUSZ MARII MADEJOWEJ
• Marysia [Jadwiga Kowalikowa]
• Porada [Jadwiga Kowalikowa]
• Dla Marysi rymów kilka, bo wszak uroczysta chwilka [Witold Bobiński]

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Szkolna polonistyka zanurzona w języku
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf)
15,24 zł
Dostawa
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Loading...