Książka przedstawia fakty i analizuje zjawiska w dramatach Franza Xavera Kroetza, które niczym w soczewce skupiają konsumpcyjny sposób myślenia człowieka XX i XXI wieku. I nie chodzi tu tylko o sugestywne obrazy ukazujące ludzi w działaniach konsumpcyjnych, lecz także o sposób organizacji ich przestrzeni życiowej, ich systemu wartości i ukrytych mechanizmów, które decydują o wyborach życiowych. Dotyczy to także stosunku jednostki do pracy, czasu wolnego, do własnego ciała i języka, do świata mediów, do śmieci i odpadów, ale także tzw. kultury wyższej. Kroetz czytany przez filtr teorii konsumpcji, znanej z rozpraw Jeana Baudrillarda, Zygmunta Baumana, czy Pierre’a Bourdieu i in. skłania do refleksji nad kondycją społeczeństwa i jednostki, daje przestrzeń interpretacyjną w epoce postprodukcji. Książka łączy ze sobą dyskurs socjologiczny z literaturoznawczym i teatrologicznym.
Dr Zbigniew Feliszewski jest pracownikiem Instytutu Filologii Germańskiej na Uniwersytecie Śląskim. Przedmiotem jego prac badawczych są związki literatury z filmem oraz zagadnienia teatralności i performatywności w literaturze. Opublikował m.in. studia i szkice poświęcone twórczości Rainera Wernera Fassbindera, Michaela Hanekego, Pawła Komorowskiego, czy Klausa Emmericha. Jest autorem artykułów naukowych o Bertolcie Brechcie, Gerhartcie Hauptmannie, Rolandzie Schimmelpfennigu, Horście Bienku i innych.
Spis treści
WSTĘP
RUCH KONSUMPCJI PO ELIPSIE
Człowiek w maratonie bez mety
Teorie konsumpcji, schematy produkcji
Konsumpcja a sztuka
PISARSTWO SPOŁECZNE – PISARSTWO POLITYCZNE.
MIEJSCE KROETZA W KRAJOBRAZIE LITERATURY
NIEMIECKIEJ
Literackie źródła inspiracji
Nowa sztuka ludowa
Kroetz epoki postmodernizmu i współcześnie
GADŻET
Znaczenie przedmiotów
Posiadanie mentalne
Funkcja instrumentalna a funkcja symboliczna
przedmiotu
ROBOTYZACJA CZŁOWIEKA
Człowiek versus technika
Zatrzymać maszynę..
ŚMIECI, ODPADY, RECYKLING
Trwonienie w kulturze konsumpcji
O powstawaniu śmieci
Zanurzyć się w brudzie wysypiska lub wyrzucić i zapomnieć..
Rupieć – śmieć – kloaka
Śmieci w układach odniesienia
Żywe śmieci, martwe śmieci
TELEWIZJA – MEDIALNE PRZEDŁUŻENIE CZŁOWIEKA
Raj konsumenta
Telewizja w społecznej hierarchii
Iluzja pełnego uczestnictwa
Ciało – władza – zawłaszczanie
Atomizacja i nietranzytywność
Homogenizacja świata
CIAŁO OBLĘŻONE. KRYZYS MĘSKOŚCI,
KRYZYS KOBIECOŚCI
Ciało jako produkt kultury
Ciało: własność prywatna – własność społeczna
Mityczne tożsamości
Męskość stechnicyzowana versus męskość boska
Męskość jako źródło cierpień
Kobiecość w procesie samodegradacji
Formy konsumowania ciała
WŁADZA JĘZYKA – JĘZYK WŁADZY
Sztywne formy języka
Język w komunikacji konsumpcji
Język jako podmiot
Język a intymność
Milczenie w obliczu śmierci
Bełkot wariata
Język-obraz
PRZESTRZENIE ŻYCIA – PRZESTRZENIE DRAMATU
Funkcje przestrzeni
Poszukiwanie schronienia w przezroczystym świecie
Przytulna obcość
Symulacje przestrzeni i przestrzenna pustka
Przestrzeń wolności – przestrzeń niewoli
Społeczna przestrzeń supermarketu
Pozory mobilności – przestrzenie turystyczne
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
check_circle
check_circle