Praca zbiorowa Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego - to kontynuacja ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Obie pozycje tworzą całość, wzajemnie się uzupełnianjąc. W ABC znalazło sie omówienie zagadnień metodycznych z zakresu nauczania podsysytemów języka, rozwijania sprawności oraz kontroli wyników. Niniejsza praca koncentruje się na szeroko rozumianym kontekście nauczania, uwzględniając m.in. uczącego się, nauczyciela, proces dydaktyczny, kontakty językowe itp.
SPIS TREŚCI
Władysław T. Miodunka
Wprowadzenie. Metodyka, dydaktyka, pedagogika a nauczanie języka polskiego jako obcego
Ewa Lipińska, Anna Seretny
Wstęp
Część I
Zagadnienia dydaktyki ogólnej języka polskiego jako obcego
A: Uczący się i nauczyciel w procesie dydaktycznym
Ewa Lipińska, Przyswajanie języka pierwszego a uczenie się języka obcego/drugiego
Ewa Lipińska, Anna Seretny, Indywidualne cechy uczącego się a nauka języka obcego
Ewa Lipińska, Czynniki wpływające na proces uczenia się
Ewa Lipińska, Nauczyciel języka polskiego jako obcego
Anna Seretny, Autonomia uczącego się – wprowadzenie do zagadnienia
B: Organizacja procesu dydaktycznego
Waldemar Martyniuk, Europejski system opisu kształcenia językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego
Anna Seretny, Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego – zarys
Iwona Janowska, Przygotowanie kursu językowego – programy nauczania
Ewa Lipińska, Nauczanie „zintegrowane” – autorski program tematyczny
Danuta Pukas-Palimąka, Planowanie zajęć z języka polskiego jako obcego – konspekt lekcji
Część II
Zagadnienia dydaktyki szczegółowej języka polskiego jako obcego
Przemysław E. Gębal, Realia i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Anna Seretny, Nauka o literaturze i teksty literackie w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego
Część III
Język polski w świecie
Władysław T. Miodunka, Język polski poza Polską
Anna Seretny, Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego – polskie testy biegłości
Władysław T. Miodunka, Wartość języka polskiego na międzynarodowym rynku edukacyjnym i na rynku pracy. Uwagi po pierwszym roku certyfikacji jezyka polskiego jako obcego
Notki o autorach
check_circle
check_circle