Kiedy literatura staje się muzyką. Puszkinowska klasyka w kompozycjach Piotra Czajkowskiego
Kiedy literatura staje się muzyką. Puszkinowska klasyka w kompozycjach Piotra Czajkowskiego


ISBN
978-83-242-2685-6
ISBN E-book
978-83-242-2086-1
Rok wydania
2015
Liczba stron
268
Format
A5 (140x205)
Oprawa
miękka ze skrzydełkami
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf, epub, mobi)
16,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 16,00 zł
Kupujesz u wydawcy
Szybka wysyłka
Bezpieczne transakcje

Pierwsze i jedyne opracowanie tej tematyki. Twórczość obydwu rosyjskich mistrzów – Aleksandra Puszkina i Piotra Czajkowskiego, nie doczekała się bowiem jak dotąd ani w polskim literaturoznawstwie, ani muzykologii, monografii na temat adaptacji literackich arcydzieł w kompozycjach muzycznych. Sięgnięciu przez autora do utworów znanych, opisanych i przeanalizowanych wers po wersie, przyświeca cel włączenia się do aktualnych i fundamentalnych dyskusji badawczych, jak i ambicja napisania fragmentu historii i kultury rosyjskiej na nowo, „po swojemu”, oraz podjęcia problemu właściwie jeszcze nieopracowanego, otwierającego szeroką perspektywę rozważań o bogactwie znaczeń literatury, jej odniesień i użyć.

 

"Wybór problematyki – choć zabrzmi to paradoksalnie – ma bezsprzeczny walor nowości. Autor odrzuca dominującą w interesującej go problematyce badawczej rejestrację recepcji na poziomie elementarnym, podejmuje się realizacji zadania znacznie bardziej ambitnego. […] Lekturę oceniam jako interesującą i wysoce użyteczną. Znajduję tu zwrot ku kluczowej problematyce klasycznej literatury rosyjskiej. Nie są to na obecnym etapie rozwoju polskiej rusycystyki literackiej zainteresowania częste. […] Własny wywód autor buduje umiejętnie, nie przesadzając z serwowaniem manierycznej uczoności, ponadto – co istotne – ma świadomość tego, iż jego wywód jest opisem rekonesansu, który – co jest urokiem humanistyki – nie przynosi rozwiązań definitywnych, pozostawia natomiast wiele miejsca dla innych poszukiwań."

Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Galon-Kurkowej

 

Jakub Walczak (ur. 1982) – historyk literatury i kultury rosyjskiej, pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, absolwent tejże uczelni oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Jego naukowe zainteresowania skupione są wokół relacji literatury i muzyki, a także przekładoznawstwa, retoryki, mediów.

 

Spis treści

 

Wprowadzenie
Cel. Zakres. Metoda
Intertekstualność vs intersemiotyczność
Adaptacja jako przekład intersemiotyczny
Sposób postępowania
Rozdział I. Teksty klasyczne – Eugeniusz Oniegin Dama pikowa
Genologiczna wyjątkowość Eugeniusza Oniegina
Puszkinowskie gry (literackie) z Damą pikową
Świat przedstawiony w Eugeniuszu Onieginie
Pary fatalnie (nie)skojarzone
Postaci drugoplanowe
Odniesienia przestrzenno-temporalne
Świat przedstawiony w Damie pikowej
Główni uczestnicy gry
Postaci drugoplanowe
Odniesienia przestrzenno-temporalne
Rozdział II. Aktualizacja klasyki w procesie adaptacji. Elementy pierwotne i wtórne
Inspiracje. Czajkowski, Puszkin i okoliczności
Eugeniusz Oniegin, op. 24
Dama pikowa, op. 68
Eugeniusz Oniegin w świetle relacji: świat przedstawiony – świat rzeczywisty. Fenomen „miejsc wspólnych”
Topos Tatiany
Topos listu
Topos pojedynku
Dama pikowa i znaki
Karty – przypadek – los
Obłęd
Petersburg w dialogu tekstów
Muzyczno-teatralne opracowanie tekstów Puszkina w kompozycjach Czajkowskiego
Problematyczność libretta
Opera, czyli „sceny liryczne”
Kompozycja dramaturgiczna Damy pikowej
Opera a tekst pierwowzoru
Transpozycje rodzajowe
Transpozycje temporalne
Transpozycje tekstowe
Eugeniusz Oniegin
Dama pikowa

Elementy libretta spoza poematu Eugeniusz Oniegin (perspektywa intertekstualna)
Intertekstualne uwikłania Damy pikowej. Teksty i konteksty
Rozdział III. Bohaterowie Puszkinowscy w kostiumach operowych
Dobór głosów a operowe portrety bohaterów
Bohaterowie Puszkina w kostiumach operowych
Obsada Eugeniusza Oniegina
Oniegin jako rola tytułowa
Etos głosu barytonowego w operze XIX wieku
Oniegin – przełamanie etosu
Obsada Damy pikowej
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks osobowy


Jakub Walczak

Doktor nauk humanistycznych, rusycysta, pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie prowadzi zajęcia z praktycznej nauki języka rosyjskiego. Jego zainteresowania naukowe obejmują dydaktykę nauczania języków obcych, a także komparatystykę literacką, przekładoznawstwo, retorykę, media. Swój warsztat doskonalił na stażach uniwersyteckich w Petersburgu, Tomsku i Kaliningradzie. Autor książki Kiedy literatura staje się muzyką (Kraków: Universitas 2015); publikował również w czasopismach: „Slavica Wratislaviensia”, „Języki Obce w Szkole”, „Przegląd Rusycystyczny”, „Polilog. Studia Neofilologiczne” i innych.

Opinie o książce
0 opinie
Zaloguj się, aby dodać opinię
Kiedy literatura staje się muzyką. Puszkinowska klasyka w kompozycjach Piotra Czajkowskiego
Książka
Niedostępna
Powiadom o dostępności
Zapisując się akceptuję RODO i regulamin strony
E-book (pdf, epub, mobi)
16,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 16,00 zł
Dostawa
(od 150 zł gratis!)
Dostawa
InPost (paczkomat)
od 10.00 zł
Pocztex Punkt (punkt odbioru)
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier
od 10.00 zł
Pocztex 2.0 Kurier (pobranie)
od 15.00 zł
DPD Kurier
od 12.00 zł
DPD Kurier (pobranie)
od 17.00 zł
Odbiór osobisty (Kraków, Żmujdzka 6B)
0.00 zł
Wysyłka elektroniczna (e-booki)
0.00 zł

Z tej samej kategorii

Gabriela Matuszek

Naturalistyczne dramaty

Książka
-20%
29,60 zł
37,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 22,20 zł
E-book (pdf)
14,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 14,00 zł
Grzegorz Trębicki

Fantasy. Ewolucja gatunku

Książka
Książka: Brak w magazynie
E-book (pdf)
10,00 zł
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni : 10,00 zł
Loading...